שאל את הרב - כללי

דמויות בבית כנסת

  • י' אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום לכב' הרב. בית הכנסת בו אנו מתפללים עבר לאחרונה שיפוץ רחב כולל החלפת התיבה ריצוף ופריט עיצובי מאוד יחודי שיזם הגבאי והוא הכנסת שני ארונת תצוגה (ויטרינות) מימין ומשמאל לארון הקודש ובתוך ארונות אלה הציב פריטי יודאיקה בהם שופרות עם מתכת מבריקה דמויית כסף, גביעי קידוש דמויי כסף, דגמי כסף של בית המקדש, לוחות הברית וכיו"ב. דא עקא, בין הפריטים המקשטים נמצאים מספר דגמים מוקטנים (בגובה 15-20ס"מ) של הלויים כביכול, הנושאים את ארון הברית עם הכרובים שעל הכפורת (5 דמויות אדם בכל דגם), ושני דגמים מוקטנים של המרגלים כביכול, נושאים אשכול גפן ענק (שתי דמויות אדם בכל דגם) ושני דגמים של תיבת נוח עליה שתי דמויות קטנות ביותר של נוח ואשתו כביכול וכן מספר חיות על סיפון התיבה. הגם שהכוונות של הגבאי טובות ללא ספק, לפאר את היכל ה', אני סבור כי נוצר כאן פגם חמור ביותר שכן הצבת הדמויות מימין ומשמאל לארון הקודש, מסיחה את הדעת מחד ויוצרת מאידך אשליה ח"ו כאילו משתחוים לכיוון הדמויות !!!. מעניין שאף אחד מהמתפללים מלבדי בינתיים לא נתן דעתו לדבר! האם יש ממש בחששותיי? גדול השלום וחשוב לנו לשמור על אחדות לכידות ולברוח מהמחלוקת ולכן אולי בכל זאת, האם יש דרך בה ניתן להתיר בכל זאת השארת החפצים הנ"ל במיקום עליו הצבעתי? הואיל ואין לבית הכנסת שלנו רב אבקש מכבודכם להשיב לשאלתי עם תשובה ברורה באופן שאוכל להציגה בפני הגבאי (שבינתיים דוחה את טענותיי) ולציבור המתפללים על מנת שיתנו דעתם לדבר! בתודה מראש, אליהו

תשובה

לכבוד השואל, 

יש כאן ב' שאלות:  א. האם מותר להחזיק את הפריטים שיש בהם צורת אדם?

ב. האם מותר להחזיק את הפריטים האלו בתוך הבית כנסת ומול המתפללים מצד ארון הקודש?

תשובה בס"ד:

א. לפי מה שבררנו, אין לצורות האלו באמת צורת אדם, הם רק נותנים דמיון לצורת אדם, ולכן אין לאסור להחזיקם [ואם יראה כבודו ויש דגם אחד שממש דומה בפרטיו לצורת אדם שלם, אז יש לשאול שוב בקשר להחזקת צורת אדם שלם (וכדאיתא ביורה דעה סימן קמא -ז')].

​ב. ענין העמדת הצורות מול המתפללים, שכאשר הם משתחוים לכיוון הארון נראים כמשתחוים לצורות, נחשב כדבר מגונה (פסקי תשובות סימן צ סוף אות כט). ואע"פ שהקילו אצל האשכנזים לעשות צורות ואפילו בולטות, עיין במגן אברהם שכתב שאין להקל בכך אלא למעלה מקומת אדם.

לכן  ראוי לבקש מן הגבאי להתקין עוד וינטרינה שיעמוד בבנין מחוץ לבית כנסת (אפילו בדרך הכניסה לבית הכנסת, אבל שלא יעמוד כגד המתפללים) שיעמיד שם את כל הצורות שיש בהם צורת אדם. ושאר הדמויות יוכל להשאיר, וימלא את החסר ביודיאקה שאין בהם צורת אדם, או חיות. 

ובזכות תיקון וייפוי בית הכנסת על צד הטוב, יעזור הקב"ה וכולם יתברכו יחד בשפע ברכה והצלחה ובבריאות הגוף והנפש. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה