שאל את הרב - כללי

לא מבין את הטעם

  • ה' אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום וברכה, ישנם כמה שאלות שאיני מבין את הטעם שלהם: א.] מה עניין בחומת העיר שאם יש חומה אז זה המדד של לחגוג פורים? נכון שגזרו בכל עיר מוקפת חומה וכו' אבל מה העניין בחומה? ב.] בברכה''ז בשבת וחגים בסוף אומרים 'מגדול ישועות מלכו' ואילו בימי חול אומרים 'מגדיל'. מה ההבדל ביניהם? ג.] מה ההבדל בין בימה בביכנ''ס של אשכנזים [שהיא נמצאת ליד ההיכל] לבימה בביכנ''ס של ספרדים [שהיא נמצאת באמצע], הבנתי זה מנהגים, אבל מה הטעם בזה? תודה רבה!!

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור במענה. 

א] כפי שהבנתי ענין החומה הוא רק סימן כדי להשוות את ירושלים עיר הקודש, שיהיה לה אותה דין כמו העיר שושן (שהיה מוקף חומה). 

וכך מבואר בגמרא ירושלמי מגילה  (א:) שרצו לכבד את ירושלים, והואיל ובזמן החורבן של אז לא היתה לירושלים חומה, לכן התקינו שתהא החיוב לפי העיר שהיתה מוקפת חומה מזמן יהושע בן נון(שאז כן היתה לירושלים חומה).

ב] מצאתי שכתב בספר אבודרהם: בשבת מגדול נוטריקון מלך גדול שהוא שבת. ומגדל (חסר יו"ד) הוא מלך קטן.

ג] לא מצאתי שיש חילוק בזה בין ספרדים לאשכזים, מיקום הבימה לדעת כולם היא באמצע בית הכנסת, וטעם לזה כותב הרמב"ם: "מעמידים בימה באמצע הבית כדי שיעלה עליה הקורא בתורה, או מי אשר אומר לעם דברי כיבושין - כדי שישמעו כולם" (הלכות תפילה פרק י"א).

ולהיפך, אלו ששמים את הבימה מקדימה אצל ההיכל, עוברים בזה על המנהג הקדום שהיה תמיד נהוג לדורות בכלל ישראל, וכבר אסרו לשנות ממנהג זה גדולי ישראל: ה"נודע ביהודה" ז"ל, ה"חת"ם סופר" ז"ל , והערוך השולחן ז"ל (סימן קנט). 

ולכן יש להקפיד, שאפילו אם יש איזשהו צורך בבית כנסת פרטי לשנות את מיקום הבימה לקדימה אצל ארון הקודש, שיעמידו את השולחנות ומקומות הישיבה דוקא מסביבו, כך שיעמוד ב"אמצע" המתפללים ולא מקדימה - כן נראה לי. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה