שאל את הרב - כללי

יראה גימטריה קטנה אמת

  • ה' אדר התשע"ה
אא

שאלה

היה לי תקופה שראיתי שיעורי מוסר חזקים על יראה ממש לפחד מהשם וגם הרבה הרצאות על ידיעה שיש בוראה לעולם והתורה אמת אבל:1)בזכות ההרצאות שהדריכו אותי לכך שאם לא תקיים מצוות אתה רק תסבול וגם ההנאות בעולם נגמרות והגיהנום יכול להיות לנצח לאנשים מסויימים "לא כדי ,קיים מצוות בשקט " וזה עבד מעולה הרגשתי שאני מקורב אל השם ואני מאוד אוהב לשמוע הרצאות של הרב אמנון יצחק אבל אומרים לי שזה לא טוב וכתוב ברמב"ם שאת עמי-הארץ לחנך ליראה ואז לאהבת השם אז למה הידברות כל כך עדינים זה מעצבן אותי לפעמים כי זה אולי גורם לאהוב את הדת אבל לא נותן שום מחוייבות לעשייה .2)אני ראיתי מלא הרצאות על ידיעת הבוראה אמיתות התורה אבל כל פעם זה נישכח ממני וזה גורם לי לראות כל הזמן עוד הרצאות לידיעת השם ואני לא רוצה את זה אני רוצה שזה יהיה דבוק בלב שלי אז איך משמרים את יראת הרוממות בלב תמיד ופחד מהעונש.

תשובה

לכבוד השואל, 

1. כידוע לך שיש טיפוסים שונים ביהדות, וכמו שהקב"ה ברא טיפוסים שונים בכל העולם, ויש בית שמאי ויש בית הלל, וכל אחד נמשך אחרי דרך המדבר אל נפשו - וזהו רצונו יתברך, שהרי מזמן בני יעקב אבינו ע"ה תמיד היו שנים עשרה שבטים בישראל. 

כמו כן נמצא אצל בעלי התשובה; והגישה של הידברות זהו בשיביל אותם טיפוסים שדוקא הגישה שיותר מצד האהבה והקירוב זה מחזק אותם. 

אבל אין זאת אומרת, שהואיל ואתה מצאת דרך המדבר אליך של הרב אמנון יצחק שליט"א ודוקא דרך הכרחי ומחייב זה מה שנותן לך חיזוק, אז אשריך שמצאת שיעורים אלו, ותמשיך ללכת בדרך הזו שמוכח שהוא טוב בשבילך.

2. כפי שהבנתי, שענין הזה של חיזוק הידיעה והיראה באדם תלוי הרבה בהתרגלות, לפיכך מוכרחים לשנות את הדברים שוב ושוב; ואז לבסוף, כעבור תקופת זמן בעזרת השם היא נעשית קנין בנפש. 

עוד מה שיכול לעזור לך בחיזוק היראה הוא ספר "שבט מוסר" להרב רבי אליהו (בן אברהם שלמה) הכהן. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה