בריאות ותזונה

נושמים את החורף – שומרים על הגוף. כתבה על מחלות חורף

מצוננים? יש לכם שפעת? לא צריך להיכנס לפאניקה, אבל אסור להיות אדישים. על מחלות חורף שעלולות להסתבך, וכיצד ניזהר?

אא

שפעת ודלקות אוזניים וגרון כבר מזמן הפכו לנוף הקבוע מהחורף – בעיצומו אנו נמצאים. ידעתם שסיבוכי שפעת מסוגלים לגרום גם למוות? לכן כדאי להיזהר קצת יותר ולא להזניח, גם אם מדובר "רק בשפעת". לדברי פרופסור אילנה דואק, מנהלת מחלקת א.א.ג בביה"ח כרמל מקבוצת כללית,  "זיהוי ואבחון נכון של בעיות האף האוזן והגרון - מאפשרים טיפול מהיר ומוצלח במחלות החורף".

רוב מחלות החורף נגרמות ע"י וירוסים התוקפים את דרכי הנשימה העליונות (האף, הלוע, הפה, הגרון) והם מועברים ע"י הדבקה טיפתית, דהיינו הדבקה ע"י פיזור חלקיקי רוק מזעריים המכילים את הנגיף - אם בעת שיעול, התעטשות, ואפילו בעת דיבור. ההדבקה מחמירה בחורף עקב השהיה במקומות סגורים ובלתי מאווררים ובקרבה עם ילדים או בוגרים חולים בסביבה. התקררות ונזלת הם התסמינים השכיחים ביותר ולרוב יתבטאו בנזלת, חסימת האף, שיעול וכאבי גרון. מחלות אלה נגרמות לרוב ע"י נגיפים, לרוב מקבוצת הרינו-וירוס, אך לא רק הם, והן מוגבלות בזמן.

ברוב המקרים - המחלות הווירליות מוגבלות בזמן ואינן מגיבות לטיפול אנטיביוטי. ואולם בחלק מהחולים, הדלקת והבצקת בדרכי הנשימה העליונים יחד עם ירידת התנגודת בגוף יכולים לגרום לסיבוכים משניים ולהופעת מחלות אחרות הקשורות לדרכי הנשימה העליונות, כמו - דלקות אוזניים ( שכיח יותר בילדים), דלקות בסינוסים, ברונכיטיס, לרינגיטיס ואף דלקת ראות.

"דלקות אוזניים נגרמות לרוב מזיהום של האוזן התיכונה כתוצאה מחסימת חצוצרת האוזן", מסבירה פרופסור דואק. "יש לציין כי באופן רגיל, האוזן התיכונה מלאה באוויר הנשמר בה כל עוד חצוצרת האוזן פתוחה. חצוצרת האוזן נפתחת אל לוע האף,  ובאופן נורמלי נפתחת כל פעם שאנחנו בולעים, או מפהקים לדוגמא.

במידה ולוע האף מודלק ע"י תהליך וירלי, חצוצרת האוזן תחסם, האוזן התיכונה אינה מתאווררת והיא מזדהמת בזיהום משני לרוב ע"י חיידקים הנמצאים בחלל הפה והלוע". 

דלקות אוזניים  שכיחות יותר בילדים והן יתבטאו בכאבים עזים באוזניים, חום גבוה, ולעיתים הפרשה מהאוזן. ילדים קטנים שאינם יכולים לבטא את כאבם, "ימשכו באוזניים" או ישפשפו אותם תוך כדי בכי,  ועלולים להראות חולים מאוד, עם חום גבוה, אדישות, וירידה בתאבון. במקרים חריגים יש אף צורך בניקור עור התוף וניקוז המוגלה מהאוזן התיכונה.

"באופן דומה עלולה להיווצר חסימה של ניקוז הסינוסים אשר נמצאים משני צידי האף. הסינוסים, המלאים באוויר, מתנקזים אל האף עצמו דרך מספר פתחי אוורור. במידה ותהליך כלשהו יחסום את פתחי הסינוסים, יכולה להתפתח דלקת חריפה של הסינוסים, המתבטאת בכאבים עזים בראש, כאבים באזור השיניים העליונות, כאבים מסביב לעיניים, כאבים בעת הנעת הראש, חסימת האף ושיעול ניכר. במקרים אלה, יש מקום לטיפול מקומי באף, ע"י טיפות אף (אנחנו מגבילים את השימוש בהם לימים ספורים בלבד, 3-5 ימים בלבד), טיפול ע"י משאפים סטרואידליים לאף, וכן טיפול אנטיביוטי".

סיבוכים אחרים של דלקות חריפות בדרכי הנשימה העליונות יכללו דלקת של מיתרי הקול (לרינגיטיס), דלקת של הקנה והסימפונות ( ברונכיטיס) ובמקרים קשים יותר גם דלקת ראות. "אנשים מבוגרים, וחולים במחלות כרוניות ומדוכאי חיסון - הם החשופים ביותר לזיהומים משניים ולדלקות ראה" מסבירה פרופסור דואק.

דלקות אלה יכולות להיגרם ישירות ע"י זיהום וירלי, זיהום ע"י חיידקים, או לעיתים זיהום חיידקי משני לזיהום וירלי. דלקות אלה הן לרוב קשות, והן ילוו בקוצר נשימה, חום גבוה ושיעול.

חשוב מאוד לאבחן את הסימנים מוקדם ולהתחיל טיפול תוך 24- 48 שעות מציינת הפרופסור, אז הטיפול יעיל וקצר יותר.

קיימת חשיבות מכרעת למניעת הדבקות. בראש ובראשונה חיסון אוכלוסיות בעלות סיכון גבוה להדבקות וסיכון גבוה לסיבוכים, משום שמדי שנה אנו נתקלים במקרי מוות מיותרים בשל דיכוי חיסון.

תגיות:חורףמחלות חורףבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה