הרב יצחק זילברשטיין

לפתע קפצה האשה ושאלה: מדוע אינכם שואלים באיזה שם קוראים לי לתורה?...

המעשה אירע בבית הדין בתל-אביב, כאשר הגיעו בני זוג להתגרש. והנה, פנו הדיינים אל הבעל ושאלוהו 'איך קוראים לך לתורה?', וכשהבעל השיב את שמו בו עולה לתורה, לפתע הפתיעה האשה את הנוכחים, ושאלה את הדיינים, 'ולמה אין אתם שואלים גם אותי לשמי בו עולה אני לתורה?'... בית הדין הוכה בהלם

אא

שאלה מעניינת הגיעה לשולחנו של מו"ר שליט"א בשלהי שנת תשס"ח. אך ראשית כל, נקדים את דברי ה'בית יוסף' בהלכות גיטין (אבהע"ז סי' קכ"ט): אשה ששמה רבקה, ונשתנה שמה מחמת חולי, ונקראת חנה, וכל העולם קורין אותה רבקה, שהוא שמה הראשון - אין לכתוב שם חנה בגט כלל. והוסיף הבית יוסף, שדין זה נוגע לנשים בלבד, אבל באנשים אינו כן, ששמם מובהק על פי קריאת הספר תורה, או על פי חותמו בכתבו ובשטרותיו. יעו"ש.

המעשה אירע בבית הדין בתל-אביב, כאשר הגיעו בני זוג להתגרש. והנה, פנו הדיינים אל הבעל ושאלוהו 'איך קוראים לך לתורה?', וכשהבעל השיב את שמו בו עולה לתורה, לפתע הפתיעה האשה את הנוכחים, ושאלה את הדיינים, 'ולמה אין אתם שואלים גם אותי לשמי בו עולה אני לתורה?'... בית הדין הוכה בהלם. הבינו הדיינים כי מדובר ברפורמית, והיא 'נוהגת' לעלות לתורה, רח"ל.

ומעתה נתעוררה השאלה: האם יכתבו בגט את השם שקוראים לאותה רפורמית לתורה, או שמא ינקבו בשם שקרויה בו בפי העולם?

תשובה

מו"ר שליט"א השיב, כי היה מקום לומר שיכתבו את השם שהיא עולה לתורה, כיון שמעיקר הדין אשה עולה לתורה, כמבואר במסכת מגילה (דף כ"ג ע"א): "הכל עולין למניין שבעת העולים לתורה, אפילו קטן ואפילו אשה". אולם, למעשה הכריע הרב, שלא יכתבו את השם שהיא עולה בו לתורה, כיון שהעלייה לתורה שלה היא נגד ה' יתברך. ועל אף שלמדנו במשנה, שאשה עולה למניין שבעה, מכל מקום הלא שנינו שם בהמשך: "אבל אמרו חכמים: אשה לא תקרא בתורה מפני כבוד הציבור", וכך גם נפסק בשולחן ערוך (או"ח סימן רפ"ב ס"ג), אם כן אין לכתוב שם בגט שהוא נגד התורה והציבור!

והוסיף מורינו הרב: וכן אמר לי הגאון רבי נסים קרליץ שליט"א, שהשם שהאדם עולה לתורה, הוא המובחר שבשמות, כיון שהוא נקרא כן לפני ה' יתברך ותורתו, ולכן יש לשם הזה חשיבות שנקרא לתורה באימה וביראה ובכל הדרת הכבוד, מה שאין כן אלו שלועגים לתורה ולחוקיה ולמצוותיה, אין לשם זה כל חשיבות, שכן כל העלייה היא לשם טקס בלבד. לכן אין לזה משמעות, ואין להתחשב בשם זה ולא לכותבו בגט, אלא יש לכתוב לרפורמית את השם בו היא מוכרת לעולם כולו, ולא בשם עריסה שנשתכח אלא שהיא מזכירה אותה בעלייה לתורה.

וגיסי הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א, הוסיף ואמר, הרי נאמר בתוספות במסכת גיטין (דף ל"ד ע"ב ד"ה והוא): שאלו לרבנו תם על מומר לעבודת כוכבים (ששינה את שמו היהודי לשם של עובדי כוכבים), שגירש את אשתו, ולא נכתב בגט אלא שם של יהדות ולא שם של עכו"ם - האם יש לפסול גט זה? והשיב רבנו תם: "חלילה להזכיר שם עובד כוכבים בתורת משה וישראל!". כך גם אין להזכיר בגט שם שהוא נגד התורה.

* * *

הַנִּסְתָּרֹת לַה' אֱלֹקֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת (דברים כ"ט, כ"ח), ופירש רש"י: "הנסתרות לה' אלקינו, ואם תאמרו מה בידינו לעשות, אתה מעניש את הרבים על הרהורי היחיד, שנאמר (פס' י"ז) פן יש בכם איש וגו', ואחר כך (פס' כ"א) וראו את מכות הארץ ההיא, והלא אין אדם יודע טמונותיו של חבירו? אין אני מעניש אתכם על הנסתרות, שהן לה' אלוקינו והוא יפרע מאותו יחיד, אבל הנגלות, לנו ולבנינו לבער הרע מקרבנו, ואם לא נעשה דין בהם יענשו את הרבים. נקוד על לנו ולבנינו, לדרוש, שאף על הנגלות לא ענש את הרבים עד שעברו את הירדן משקבלו עליהם את השבועה בהר גרזים ובהר עיבל ונעשו ערבים זה לזה".

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה