הרב יצחק זילברשטיין

שימוש בממון שניתן עבור "ראיון" שפורסם בשבת

מספר היועץ, פנו אלי אנשי תקשורת, וביקשו לראיין אותי בנושא מסוים. הסכמתי להתראיין משום שחשבתי שאוכל להעביר תכנים חשובים, ולנסות גם 'לפזר' מסרים תורניים. תמורת הַסכמתי להתראיין למשך חצי שעה, הובטח לי סכום של אלף שקלים

אא

להלן שאלה שנשלחה אלינו מאת יועץ-נישואין שומר תורה, שנחשב לאחד המומחים בתחום זה:

ביום מן הימים, מספר היועץ, פנו אלי אנשי תקשורת, וביקשו לראיין אותי בנושא מסוים. הסכמתי להתראיין משום שחשבתי שאוכל להעביר תכנים חשובים, ולנסות גם 'לפזר' מסרים תורניים. תמורת הַסכמתי להתראיין למשך חצי שעה, הובטח לי סכום של אלף שקלים. האנשים הבהירו, כי אין זה ברור שהדברים יפורסמו, משום שבכוונתם לראיין שני מומחים נוספים בנושא, ולבסוף יחליטו איזה ראיון נחשב למוצלח יותר, ואותו יפרסמו, (אולם בכל אופן את האלף שקלים אקבל, עבור נתינת הראיון, ללא שום קשר לפרסומו). "והיה אם נפרסם את הראיון עמך", הפטירו, "תקבל עוד אלפיים שקלים נוספים"...

והנה, כעבור שבועיים, פוגש אותי יהודי (שנראה כאחד שאינו שומר תורה), ואומר לי: "תשמע, כל כך נהנתי ממך בשבת... חיזקת אותי. דיברת כל כך לעניין...". "על מה אתה מדבר?!", תמהתי. ותשובתו זעזעה אותי, וכמעט שגרמה לי להתעלף. האיש הסביר, כי בליל שבת קודש, ראו המונים באמצעי התקשורת הקלוקלים, רח"ל, את ה'ראיון הנפלא' שלי...

ואכן, כששבתי לביתי, מצאתי בתיבת הדואר צ'ק על סך אלפיים שקל! לא ידעתי את נפשי מרוב צער ותוגה על חילול השבת הנורא שנעשה מחמתי.

ועתה, אבקש שיורה לי מעלת כבוד תורתו, האם רשאי אני להשתמש בכסף שניתן לי עבור פרסום הראיון? (ואולי אתרום אותו לצדקה, לאגודה למען השבת לדוגמא, ובזה אולי תהיה לי כפרה על החטא הנורא שנגרם על ידי?...).

תשובה

השיב מו"ר שליט"א:

לענ"ד נראה, שמעיקר הדין מותר לקבל את הממון, ואין כאן חשש של "שכר שבת", כי הוא טרח ודיבר בימות החול, והוא "שכר חול", ומה איכפת לו מה שהם עשו עם הראיון. הגע עצמך, המשכיר לחברו רכב ביום שישי, והשוכר נסע בו בשבת, האם אסור למשכיר לקבל כספו, הרי הוא השכיר, והשוכר היה יכול לנסוע בהיתר, ומה שהוא החליט לנסוע באיסור, הוא עוונו ישא, וכל ישראל נקיים מעוון, כי הוא לשם שמים נתכוון.

ואם יש חילול ה' בזה, כגון שכל הציבור מבין שהוא מקבל תשלום עבור פרסום ההרצאה בשבת (או משום שסבורים כי הוא ידע מראש שהראיון יתפרסם בשבת), יש להימנע מקבלת התשלום, ואף על פי שבזה שלא ישתמש בממון לא יוסר החילול ה', בכל זאת עדיף למאוס כסף זה, כי איך יאמר "ואהבת את ה' אלוקיך", וכי כך נוהג אוהב?!

ולפיכך, יש לבעל נפש להימנע מלהשתמש בממון שיש חילול ה', ויתרום את הכסף לאגודה למען השבת, ואת הקבלה ישלח למראיינים להראות להם את כעסו ואת מיאוסו בכסף!

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה