הרב יצחק זילברשטיין

להתפאר בפני האשה בדברים שאין בו

בא לפנינו יהודי עם שאלה מעניינת: "פעמים רבות אני מרגיש שאיני מספיק 'חשוב' בעיני אשתי. יש לי 'רגשי נחיתות'. ומשום כך, אני נוהג להתפאר בפניה, לדוגמא אני מספר לה אודות הצלחות והישגים רבים שהגעתי אליהם

אא

בא לפנינו יהודי עם שאלה מעניינת: "פעמים רבות אני מרגיש שאיני מספיק 'חשוב' בעיני אשתי. יש לי 'רגשי נחיתות'. ומשום כך, אני נוהג להתפאר בפניה, לדוגמא אני מספר לה אודות הצלחות והישגים רבים שהגעתי אליהם, ושאדם חשוב פלוני שיבח אותי מאד היום וכו' וכו', (ומקפיד לספר על דברים שאינם עשויים להתגלות כבדויים). כעת מבקש האיש לשאול האם רשאי לנהוג כך, או שמא הדבר אסור משום 'מדבר שקר תרחק' ו'למדו לשונם דבר שקר'?

ומעניין שהגיע השואל 'מוכן ומצויד בחומר', וציין בפנינו שהצליח למצוא מקור למעשיו בדברי המדרש (הובא בספר בת עין בליקוטים שבסופו), שם נאמר: "כשגמר שלמה המלך ע"ה את בניין בית המקדש, עמדו שני ציפורים על הגג, ואמר אחד לחבירו: הלא אתה רואה את הבניין הגדול הזה, ואם ארצה אני אוכל לקלקל אותו (להפילו) בתנועה אחת... שמע שלמה המלך את דבריו, קרא אותו ושאל לו על זה, היאך אפשר כל זה. והשיב, מה איכפת לך, רשאי אני להתפאר לפני אשתי!"...

תשובה

השיב מו"ר שליט"א:

יתכן שאין בזה איסור, מאחר ולא משקר בממון רק לשלום בית, והרי מותר לשקר בגלל שלום הבית, אבל אם יבוא להתייעץ עמנו, נייעץ לו לחדול מכך, כי השקר עשה הסכם עם ה'פחתא' (הכח הגורם נזקים והפסדים), שכל מה שהוא ירויח הפחתא תקח, כמבואר בילקוט שמעוני (בפרשת נח), שכאשר ה'שקר' ביקש להיכנס לתיבה, אמר לו נח: לתיבה נכנסים רק שניים שניים, איש ואשתו, לֵך והבא לך בת זוג. הלך השקר ומצא את ה'פחתא', והציע לה להיות בת זוגו. הפחתא הסכימה בתנאי שיעשו שותפות, וכל עסק שיעשה בדרך שקר, יהיה נידון לנזק ולהפסד. השידוך נעשה, והם נכנסו לתיבה כבני זוג. ומאז, כל דבר שמתבצע על פי שקר, נועד לכישלון ולהפסד בסופו של דבר.

ויש לציין עוד את דברי הגמרא במסכת בבא בתרא (דף צ"ח ע"א): "האי מאן דיהיר - אפילו אאינשי ביתיה (על אשתו) לא מיקבל (שמבזה אותו), שנאמר (חבקוק ב') 'גבר יהיר ולא ינוה', מאי ולא ינוה? בנוה שלו"[1].


[1] ומעניין לציין עוד את דברי רבי יהונתן אייבשיץ, בספרו 'יערות דבש' (ח"א דרוש ט"ו), שכתב: "בסוג שקר נכלל גם כן גאוה, והן תאומים זה מול זה, כי על ידי שקר נולד גאוה, כי משקר בעצמו, ואומר כמה פעמים לפני אנשים כי הוא חכם וצדיק וסופר, וכהנה מהמעלות ותארים, עד בדברו כן פעמיים ושלש יהיה זה אצלו מאומת וקבוע בדעתו, כאילו לא בדה מלבו בשפת שקר וכאילו דובר מישרים, כי כל מה שאדם דש בו להגידו, אחר כך נקבע בדעתו מבלי לזכור כי ממנו יצאו הדברים בדויים, ואם כן אחר כך ירום לבבו בחשבו למי היקר וכבוד יותר ממני, ואל מי תדמיוני ואשוה, ובאמת לא כן הוא, הוא אמר, ולא כן הוא, כי אינו צדיק, מלוכלך בעוונות נעדר ממדע, רק מחמת שקרנות נולד לו רמות רוח. וכן להיפך, כל שקר נולד מגבוה לבב ורמות רוח, כי יבוש כאשר ישאלו לו למה עשית כך, ולמען יתגדל יכזב, לא יודה בעשותו הנבלה, וכן בכל דבריו, למען ירום - ישקר בכל דבריו, עד שהרגל נעשה טבע, וישקר בכל דבריו, אף במה שאינו נוגע בכבודו ולתועלת לו כלל. לכן שני מדות המגונות ורעות בעוונותינו הרבים הן היו בעוכריו לכל דבר, והן התחלות לכל מדות רעות, ואם יתפוש אדם מידת אמת - ינצל מכל חטא ופשע".

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה