ספרים

ראיון עם הרב שלמה שוחט מחבר הספר "מילה שלימה"

נולד לכם בן זכר? כדאי שתכירו את הספר "מילה שלמה" - המדריך השלם להורי הרך הנימול. המחבר, הרב שלמה שוחט, מוהל מומחה למעלה מ-30 שנה, ממליץ לוודא שהברית אכן נעשית כהלכה ושהמוהל משתמש בכלים סטריליים. ראיון לרגל הוצאת הספר

אא

נולד לכם בן? כדאי שתכירו את המדריך השלם לקראת ברית המילה, אותו כתב הרב שלמה שוחט, מוהל מומחה למעלה מ-30 שנה. "את הספר 'מילה שלמה' כתבתי בראש ובראשונה עבור הורי הרך הנימול", משתף הרב שוחט, "הספר מרכז ומאגד בתוכו הסברים מפורטים על קיום מצוות המילה הלכה למעשה. אולם נהיר הדבר, כי הוא מותאם לכל אדם באשר הוא, וכל מי שחשקה נפשו להעמיק בסוגיית קיום מצוות המילה, להבין ולדעת אותה על בוריה – מוזמן לעיין בו".

למעלה מ-10 שנים שקד הרב שוחט על כתיבת הספר, ולפום צערא אגרא: המהדורה הראשונה זכתה ב"ה להצלחה רבה, ותוך חודשים ספורים בלבד, הודפסה מהדורה שלישית שאף היא נחטפה מן המדפים. כיום, עומד הספר לפני הדפסה נוספת, והביקוש רק הולך וגובר. מלבד תפקידו כמוהל וכמפקח רשמי על המוהלים, פועל הרב שוחט תחת כובעים נוספים לא פחות חשובים. הוא נותן הרצאות מרתקות בנושאי המילה, עובד מול המרכזים הרפואיים הגדולים בארץ ובעולם, ומוביל פרויקט ראשון מסוגו, מלווה במצגות והמחשות ויזואליות, המנגיש את מצוות ברית המילה לציבור הרחב.

הרב שלמה שוחטהרב שלמה שוחט

כיצד זיהית את הצורך בריכוז מידע שכזה, עבור הציבור?

"במהלך עשרות שנות עבודתי כמוהל ואף קודם לכן, כבן לאבי ז"ל שהיה דור שמיני למוהלים, נוכחתי לדעת שקיימת בציבור בורות מדהימה וחוסר ידע אלמנטרי בתחום זה. לאחר שיעורים שמסרתי לאברכים בנושא זה, הופתעתי לגלות כי עולם המילה זר להם לחלוטין. למרבה הפלא מצב זה היה נכון גם ביחס לחלק ניכר מתלמידי החכמים המובהקים שהשתתפו בשיעור. זכורני שלאחר אחד השיעורים ניגש אלי ת"ח ידוע ושח לי: 'דע לך שאני כבר זכיתי להכניס עשרה מבניי, וכמה מנכדיי בבריתו של אברהם אבינו - ועד היום, אני מודה שלא ידעתי מה בדיוק עושים בברית'. משום מה, התחושה בציבור הייתה שנושא זה הוא טאבו של המוהלים וסוד כמוס שאינו שווה לכל נפש".

אילו סוגי קהלים פונים לקבל את שירותי הרב שוחט ועזרתו, אתם שואלים? התשובה היא: אנשים מכל גווני הקשת הישראלית. החל מאנשי מאה שערים דרך בוגרי ישיבות ההסדר, ועד לקיבוצי השומר הצעיר. אשכנזים וספרדים כאחד.

הדמיית ספר מילה שלמההדמיית ספר מילה שלמה

מהם הפרמטרים החשובים ביותר לפיהם בוחרים מוהל?

"ראשית חשוב להבין כי מקצוע המילה מצריך ידע הלכתי ורפואי נרחב ומיומנות רבה. בישראל קיימת ועדה בין-משרדית של משרד הבריאות, והרבנות הראשית מעניקה רישיון למוהלים שעמדו בבחינות ההסמכה ובבחינות מעשיות, עברו בדיקות רפואיות ונמצאו כשירים למקצוע. בבתי החולים בארץ מוצגת רשימת מוהלים מוסמכים הנמצאים תחת פיקוח הוועדה, וחשוב לוודא שהמוהל שלקחתם אכן בעל תעודת הסמכה מתאימה. כמו כן, ניתן לצלצל למחלקת הבריתות הארצית (02-5313141) ולברר אצלם אם רישיונו של המוהל בר תוקף.

"שנית יש לדעת כי בשוק קיימות שיטות 'רפואיות' שונות ומשונות לביצוע 'כריתת ערלה'. רבות מהן אינן נחשבות כלל לברית מילה. לכן, חשוב מאוד לוודא שמדובר במוהל מוסמך ושהברית שלו תהיה אכן כשרה מבחינה הלכתית, ומוצלחת מבחינה רפואית. אל תהססו לבדוק ולוודא שהמוהל אכן משתמש בציוד מעוקר (סטרילי) או חד פעמי.

"כמו בכל מקצועות הכירורגיה הבסיס העיקרי למומחיות המנתח-המוהל הוא הניסיון, המיומנות והידיים הטובות. חשוב לזכור כי מיומנותו של המוהל אינה נמדדת רק בטקס מוצלח, בזריזות או ברמת הכאב של התינוק, אלא בעיקר במבחן התוצאה שהוא ברית כשרה ומהודרת, והחלמה מהירה של מקום הברית".

מיותר לציין כי במסגרת תפקידו המעניין, זכה הרב לתור ברחבי הגלובוס, ולמול את בניהם של עשרות משגרירי ישראל בעולם: ארה"ב, אוקראינה, טביליסי שבגרגוריה.

 תוכל לשתף בברית מרגשת אחת שחקוקה בזיכרונך?

"היה זה כשנתבקשתי על ידי משרד ראש הממשלה למול את בנו של איש מוסד שכיהן באותה תקופה באתונה, תחת מסווה אסטרטגי רגיש", הרב שוחט מחייך ועיניו בורקות, "מיד כשנחתי בשדה התעופה באתונה, התלוו אליי אנשי ביטחון משגרירות ישראל וביקשו שאשמור על 'פרופיל נמוך', ושאצניע את חזותי היהודית כדי לא ליפול מטרה לגורמים עוינים למיניהם".

לברית הגיעו כמעט כל אנשי השגרירות והישראלים המתגוררים באתונה, אך לא בשל כך היו התכונה וההתרגשות, גבוהות כל כך. מסתבר שמזה ארבע שנים לא התקיימה באתונה אף לא ברית אחת. "בברכתי למארחיי לאחר הברית, עמדתי על העובדה כי אחת מגזרותיה של האימפריה היוונית על העם היהודי, היתה לבטל את ברית המילה. כמה מן הסמליות יש בעובדה שהרך הנימול זכה להיכנס בבריתו של אברהם אבינו בסמיכות לימי החנוכה, ועוד ביון עצמה! זוהי לנו ההוכחה כי במלחמה המתמשכת בין תורת ישראל לתרבות יון - דווקא ידה של תורת ישראל, על העליונה".

תגיות:ברית מילהספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה