הרב יצחק זילברשטיין

האם מותר לחייל לחבוש לראשו כובע עם מאוורר?...

בא החייל ושאל: האם רשאי אני לחבוש לראשי את הכובע גם ביום השבת?

אא

חייל המשמש כשומר בגבולות ישראל, במקומות בהם שורר חום כבד, מצא פתרון ייחודי להקל מעליו במעט את הקושי בשמירה בתנאי החום הנורא. החייל חבש לראשו "כובע מאוורר", דהיינו, כובע מצחייה להגנה מהשמש, שלראשו מחובר קולט שמש, ובמצחייתו מותקן מאוורר קטן, כך שביציאת האדם אל מול השמש, מתחיל המאוורר לעבוד מיד מכח האנרגיה שמקבל מהשמש, ומצנן את האדם מהחום, (יצויין, כי קיבל החייל את אישור מפקדיו לחבוש את הכובע, בשל הצורך בשימוש בו).

בא החייל ושאל: האם רשאי אני לחבוש לראשי את הכובע גם ביום השבת? (ומדובר בכובע שאין המצחייה שבו ברוחב טפח, יעויין בשו"ע סי' ש"א סעיף מ').

תשובה

השיב מו"ר שליט"א:

אין לחבוש את הכובע הזה בשבת קודש, משום איסור 'מתקן מנא' (תיקון כלי)! והגם שמדובר בצורך גדול, בכל זאת יש לאסור, היות והפעלת ה'מערכת' שעל גבי הכובע כרוכה בחשש איסור תורה. דבר זה נוכל ללמוד מדברי רבינו המשנה ברורה (בסימן של"ח ס"ק ט"ו), שכתב: "ודע, דאותן מורי שעות (שעונים), שרגיל לפעמים כשעומד ונפסק מהילוכו, הוא מנענעו במקצת וחוזר להילוכו, צריך ליזהר שלא לנענעו בשבת". (ועל אף שיש לדחות שבנענוע השעון האדם עושה מעשה, ובשאלתנו אינו עושה פעולה בידיים להפעלת המאוורר, אלא השמש היא שנותנת בו רוח חיים, מכל מקום נראה שעצם יציאתו למקום המואר נחשבת למעשה הפעלת ותיקון הכלי. וע"ע בחזון איש סי' נ' ס"ק ט"ו).

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה