הרב יצחק זילברשטיין

עד שיבוא משיח...

פעמים ומגיעים לאוזנינו ביטויים כגון: 'משיח יגיע ואתה עדיין לא תסדר את העניין...', 'לא כדאי להמתין לו, הוא יגיע כשיבוא המשיח', 'למה אתה מחכה, לביאת המשיח?'

אא

פעמים ומגיעים לאוזנינו ביטויים כגון: 'משיח יגיע ואתה עדיין לא תסדר את העניין...', 'לא כדאי להמתין לו, הוא יגיע כשיבוא המשיח', 'למה אתה מחכה, לביאת המשיח?', 'כנראה זה יקרה רק בתחיית המתים', וכהנה עוד אמרות דומות, בהן כוונת האומר היא שהדבר הוא רחוק מן המציאות.

שאלתנו היא, האם מותר ליהודי לדבר באופן שכזה?

תשובה

אין לומר זאת! שכן אחד מעיקרי האמונה הוא 'שאף על פי שיתמהמה, אם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא', ולכן בודאי שאין להתנסח באופנים הללו שסותרים לאמונה זו.

והנה, נאמר במסכת סוטה (דף מ"ח ע"ב): משחרב בית המקדש הראשון פסקו אורים ותומים, ואם לחשך אדם לומר (כיצד יתכן לומר שפסקו האורים ותומים, והרי הכתוב אומר) "ויאמר התרשתא (נחמיה) להם (לכהנים שלא מצאו כתבי יוחסיהן) אשר לא יאכלו מקדש הקדשים עד עמוד כהן לאורים ותומים" (ומשמע שהיו אורים ותומים כשחזרו ובנו את בית המקדש השני)! אמור לו (שאין הכוונה עד שיהיו אורים ותומים בבית שני, אלא שאמר להם שלא יאכלו בקדשים עד ביאת המשיח), כאדם שאומר לחבירו עד שיחיו מתים ויבא משיח בן דוד!". ומשמע לכאורה כי מותר לומר כאלו ביטויים.

אולם, נראה שאין כוונת הגמרא שהאומר לחבירו 'עד שיבוא המשיח' כוונתו להפליג (שאומר במליצה שהדבר רחוק מאתנו), אלא הפירוש הוא, כי רק בביאת המשיח נזכה שיהיו אורים ותומים, ואז נדע מי מיוחס (ורשאי לאכול בקדשים) ומי לא. (וע"ע בספר "דרך שיחה" ח"א עמ' ר"ב).

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה