הרב יצחק זילברשטיין

תרם חצי ספר תורה בתנאי שיכתבו רק את שמו - האם יש בזה שקר?

פנה גבאי בית הכנסת אל עשיר גדול, וביקש ממנו שיעזור לציבור בכתיבת ספר תורה. "אני יתרום חצי ספר תורה", אמר העשיר לאלתר, "תמצאו תורם לחצי השני"!

אא

מעשה שהיה בבית כנסת חדש, שטרם היה בו ספר תורה. פנה גבאי בית הכנסת אל עשיר גדול, וביקש ממנו שיעזור לציבור בכתיבת ספר תורה. "אני יתרום חצי ספר תורה", אמר העשיר לאלתר, "תמצאו תורם לחצי השני"!

חיפש הגבאי עוד תורם שיסכים לתת חצי ספר תורה, ולבסוף מצא. אלא שתורם זה הציב תנאי: "את הכסף הרב אני מוכן למסור, אך ורק בתנאי שעל הספר תורה יכתבו רק את שמי!!"

חזר הגבאי אל התורם הראשון, וסיפר לו אודות דברי התורם השני. "זה בדיוק מה שחיפשתי", אמר העשיר בשמחה, "לשלם חצי ספר תורה, באופן ששמי לא יופיע עליו..."

ועתה מגיע הגבאי ושואל: האם על ספר תורה, שכתוב בתוכו "מדבר שקר תרחק", מותר לכתוב שקר כזה, כאילו אדם אחד תרם את כולו, בו בזמן ששניים השתתפו בתרומתו?

תשובה

תשובה נרחבת לשאלה, מופיעה בספר 'חשוקי חמד' (עמ"ס בבא בתרא, דף קע"ב.), ולהלן תמציתה:

במסכת סוטה (דף י"ג ע"ב) רבותינו הקשו את סתירת הכתובים הנוגעים להעלאת עצמות יוסף: פסוק אחד אומר (שמות י"ג, י"ט): וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמּוֹ, משמע שמשה לבדו העלה את עצמות יוסף ממצרים, ושאר העם לא השתתפו בהעלתן. ומאידך נאמר (בספר יהושע כ"ד, ל"ב) וְאֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף אֲשֶׁר הֶעֱלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, הרי שכל בני ישראל העלום!

ומיישבת הגמרא: אמר רבי חמא ברבי חנינא: כל העושה דבר ולא גמרו, ובא אחר וגמרו, מעלה עליו, על (מי) שגמרו, כאילו עשאו (כולו). הלכך, אף שמשה העלה את עצמות יוסף ממצרים, הכתוב (ביהושע) קורא את המצוה על שם ישראל, כיון שהם גמרוה כשהכניסוהו לארץ וקברוהו בשכם, ומעלה עליהם הכתוב כאילו הם העלוהו ממצרים.

עוד נאמר בתורה (שמות ל"ז, א') וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן, ופירש רש"י, שלפי שנתן נפשו על המלאכה יותר משאר חכמים, נקראת על שמו, ע"ש. ומשמע מדבריו, שבאמת היו אנשים שסייעו לבצלאל, ומכל מקום נקראת על שמו, כי הוא נתן נפשו עליה.

ואם כן יש לומר, שאם התורם השני חשב שלולא התרומה שלו, לא היו יכולים לגמור את הספר, ובשבילו היה זה מסירות נפש לכתוב אפילו חצי ספר תורה, אם כן נראה שאפשר לכתוב עליו שהוא כתב את כל הספר, ואין בזה שקר.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נאספר תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה