חדשות בארץ

תקדים בישראל: אושרה המתת חסד

הוא סבל ממחלת ניוון שרירים והוגדר חולה סופני. בצעד תקדימי אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב את מותו

אא

בצעד תקדימי התיר בית המשפט המחוזי בתל אביב, מקרה של המתת חסד לחולה ב ALS - ניוון שרירים, שהיה במצב סופני. המקרה התרחש לפני כשבועיים, והותר לפרסום אתמול (שלישי). בשנת 2005 אושר חוק "הנוטה למות", שמאפשר לאדם במקרה סופני, לסרב לטיפול מציל חיים. מכיוון שהחוק מדבר על אדם שתוחלת חייו נקבעה כנמוכה משישה חודשים, ובמקרה הנוכחי לא היתה הערכה כזו - נדרשה החלטה של בית משפט. היועץ המשפטי לממשלה הביע עמדה חריגה בהסכמתו לניתוק מכשירי ההנשמה מהחולה.  "גם אם לא ברור אם אכן עלול המבקש לאבד את התנועה בגלגלי העיניים, חששו מפני אפשרות כזו, אף שהיא נדירה, אינו חסר כל יסוד". הוא התייחס לכך שבקשת החולה לניתוקו ממכשירי ההנשמה נעשתה מתוך כשירות ומודעות מלאים לבקשתו".

 מעבר למדור חדשות – כל החדשות, המבזקים והידיעות.

החולה, בשנות הארבעים לחייו, נותק בינתיים מהמכשירים ונפטר. לפני הפסיקה בעניינו, העביר לבית המשפט מכתב, בו סיפר על המגבלה שלו בעקבות המחלה. "על אף המגבלות והקשיים הרבים מהם סבלתי, במשך תקופה לא קצרה לאחר שחוברתי למכונת ההנשמה הייתי במצב אשר מבחינתי אפשר לי לנהל אורח חיים עם איכות חיים סבירה. אולם מזה כשנתיים, במקביל להידרדרות משמעותית במצבי, הכוללת כאבים רבים יותר, איבוד שליטה על סוגרים, החמרה במצב העיניים וכדומה, גמרתי אומר לסיים את חיי.

פסיקה תקדימית (אילוסטרציה: shutterstock)פסיקה תקדימית (אילוסטרציה: shutterstock)

"קשה לתאר במלים את מצוקתי וסבלי ואת חוסר האונים בו אני מצוי, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. אני מרגיש כי אני, למעשה, אדם מת בגוף חי. חיי הינם גיהנום עלי אדמות ואיני סבור כי ניתן לכנותם חיים. אני מעוניין ליטל בחזרה את השליטה על חיי, להתנתק ממכונת ההנשמה ובכך לקבוע את עתידי ולסיים את חיי בכבוד. החלטתי זו נחושה והיא התקבלה בצלילות מלאה ותוך מודעות מלאה למשמעותיה ולהשלכותיה".

במשפחתו מספרים על אדם שבשנים האחרונות הפך משותק לחלוטין, יכול היה להזיז עיניים בלבד, אינו מדבר, מונשם באופן מלאכותי, ולנוכח ההחמרה, היה חשש שלא יוכל להביע רצון כלל, אפילו באמצעות עיניו, ואז נכתב המכתב בנוכחות עורך דין.

בפועל, לפי קביעת היועץ, לא התרחש ניתוק מיידי של מכונת ההנשמה, אלא בוצעה ירידה בקצב המכונה וריכוז החמצן שבה. למעשה לא נעשה על החולה כפייה לקבל טיפול שלא חפץ בו.

תגיות:האדם לאחר פטירתוהעולם שאחרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה