אמונה

איך אפשר לסמוך על השכל שיש בורא לעולם?

גם אם המסקנה על קיום בורא היא הגיונית מאוד, וגם אם הכל מורה על בריאת העולם ומשמעות החיים, איך בעצם אפשר להיות בטוחים במשהו?

אא

שגיב שאל: "שלום. קראתי תשובות קודמות ואני חייב לשאול: גם אם המסקנה על קיום בורא היא הגיונית מאוד, וגם אם הכל מורה על בריאת העולם ומשמעות החיים, איך בעצם אפשר להיות בטוחים במשהו? ומה אם אני טועה? תודה על ההתייחסות".

* * *

קודם כל, יש לדעת שהמסקנה על מציאות הבורא קיימת כבר יותר מ-4000 שנה בעולם, ואינה רואה סימני דעיכה. ככל שהמדע מתקדם הוא רק מגלה יותר ויותר מורכבות במבנים הקיימים. הלוגיקה הזו נצחית כמו הקיום האנושי. לא ייתכן שהמדע יגלה שאין אלוקים, לאחר שהמורכבות הרבה כבר נצפתה, כפי שלא ייתכן שהמדע יגלה שאין שמש לאחר שהשמש כבר נצפתה. כדי לכפור בבריאה יהיה צריך לכפור בכל הידע המדעי שברשותנו, בכל המורכבות, ובכל הממצאים המעידים על אינטליגנציה גבוהה מאוד. וזה דבר בלתי-אפשרי מבחינה מציאותית.       

אדם הגיוני צריך לנהל את חייו לפי הידע הנמצא ברשותו. יש לך עובדה שהעולם מתוכנן, עובדה שהעולם נברא, ומכאן המסקנה ההגיונית שיש בורא לעולם. יש לך את ההיסטוריה של עם ישראל, ומכאן יש לך עובדה על ההתגלות האלוקית של ה'. אלו עובדות, וגם אילו היה ניתן להטיל ספק בעובדות, חובה עלינו להיצמד לעובדות ולהאמין בהם, כי זה מה שהופך אותנו לאנשים רציונלים.

אתה שואל, ומה אם אנו טועים? באותה מידה ניתן לשאול, ומה אם אנו טועים והעולם הוא באמת שטוח? ומה אם אנו טועים וגמדים חיים על הירח? התשובה היא, שאם אין לנו סיבה להטיל ספק בידע שלנו, אז לא נטיל בו ספק. האם אתה מטיל ספק שההורים שלך הם אכן ההורים שלך, רק בגלל האפשרות הטכנית שאולי אתה מאומץ? מובן שלא, אז מדוע שתטיל ספק בקיומו של בורא לעולם, כאשר העובדות זועקות שיש לו בורא?

כמו כן, עצם היכולת שלך להסיק מסקנה על אלוקות שמעבר לחומר, היא עצמה ראיה לכח האלוקי שניתן בך, ומוכיחה לך את החשיבות שלך בעיני הקב"ה, שנתן לך את היכולת להיקשר אליו. אתה מסוגל להסיק על קיומו של אלוקים - כי אלוקים בכבודו ובעצמו נתן לך את היכולת לעשות זאת.

ההגיון הישר נותן ביטחון עצמי בחיים, מה שלא ניתן כמובן לומר על האתאיסט המתכחש לקיומו של אלוקים. תאר לעצמך אתאיסט שמגיע לעולם הבא, והקב"ה שואל אותו: "האם העולם שבראתי לא היה מספיק מורכב כדי שתסיק על קיומי? גדולי המדענים נחשבים לגאונים רק כאשר שהם מבינים מעט מחוכמתי, ואתה חשבת שכל היצירה שלי היא תוצאה של צירוף מקרים עיוור? הרי נתתי לך שכל ישר, אז למה לא הסקת את מה שמתבקש ממך כאדם ישר? מדוע האמנת שהעולם הזה נוצר במקרה, ונוצר מכלום? מדוע התכחשת לשכל שלך?"

האתאיסט כמובן לא יידע מה להשיב, כי כל הפילוסופיות וההתחכמויות שבעולם לא יכולות לעמוד מול שכל ישר ופשוט כל כך (חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית" ותהנה מדו-שיח דומה בין אתאיסט לבין אלוקים).

אני יכול לחיות בלב שקט ובוטח, כי אני יודע שעשיתי את הדבר הנכון, והייתי ישר עם עצמי ועם שכלי עד הסוף. זה מה שמקנה ביטחון עצמי בכל מצב - היושר הפנימי. זה כל מה שמוטל עליך בעולם הזה, להיות ישר ואמיתי עם עצמך, וכך תשיג את האמת.

כמובן שלא דומה מראה עיניים למשמע אוזניים. ולכן עליך לחפש את החוויה הדתית, האישית בחיים, שתקנה לך גם את הביטחון הרגשי. גם אחרי שתשמע את כל המחקרים שבעולם על כך שהספורט מועיל לבריאות, אך עד שלא תתנסה בספורט בעצמך, לא תדע כמה מרץ ובריאות הוא מוסיף לחייך. התורה מובילה אותך לאמת, אך המצוות והתפילות מקרבות אותך לקב"ה, ומאפשרות לך לחוות את השגחתו באופן אישי.

התורה מתחילה מהשכל, אך לאחר מכן מציעה את הדבקות שבלב: "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלוקים" (דברים פרק ל, לט).

לאחר שהתברר לך בשכלך עד כמה התורה אמיתית, המשך והתחזק כעת באמונת הלב, תוכל להשקיע יותר בתפילות לבורא עולם, להתבודד מידי פעם ולדבר אליו במילים שלך, לקיים מצוות לשם שמים באהבה, וכמובן - לקרוא מידי יום בספרי מוסר. רק כך תחזק את הקשר הרגשי שלך לאמת, ותחווה את הקב"ה דרך נשמתך. בהצלחה!

חפשו בגוגל את החוברת "שיחה גורלית", שמשיבה על פי שכל ישר, כיצד מגיעים למסקנה שיש בורא לעולם ומשמעות לחיים.

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה