כתבות מגזין

הרב אבנר קוואס: אין זוג לא מוצלח, יש זוג לא מודרך

"זוגיות היא הלחם והחלב של הדור", אומר הרב אבנר קוואס, מומחה לזוגיות ושלום בית, המוכר לכולנו מהרצאותיו המלאות שנינות, הומור והרבה דברי תורה. בשיחת עומק על בעיית הדור אומר הרב: "המילוי שלי מגיע מלימוד תורה"

אא

מאחורי הרב אבנר קוואס עומדות 26 שנות עשייה לזיכוי הרבים. ברזומה המרשים שלו רשומים מאות הרצאות, ספרים, חוברות, ואלפי זוגות מאושרים. ביניהם גם כאלה שעמדו פסיעה אחת לפני גירושים, אך בזכות הדרכתו הצילו את הזוגיות ועלו מחדש על דרך המלך.

אז איך הכול התחיל? בבית אימא ואבא. הרב קוואס נולד בירושלים למשפחה שומרת תורה ומצוות. לאחר נישואיו, כשהקרקע הוכשרה לנתינה מחוץ לכתלי ביתו – הזוג הטרי החל לעסוק בקירוב לבבות ועזרה לזוגות לפני ואחרי נישואין. "לאחר נישואינו, החלטנו אשתי ואני לעמוד בראש פרויקט הדרכת כלות וחתנים, דבר שהביא להתערות גדולה בציבור", נזכר הרב קוואס, "מטבע הדברים, החלו להגיע אלינו מקרים רבים של בעיות בשלום הבית או בחינוך הילדים. ברוך ה' ניחנו בכלים ודרך לעזור לאותם זוגות. כך למעשה החלה העשייה שלנו. הרבנית הכשירה את הנשים, העבירה הדרכת כלות וייעצה לנשים הנשואות, ואני הדרכתי את הגברים".

הרב קוואס. מומחה לזוגיות הרב קוואס. מומחה לזוגיות

עם הזמן השתלם הרב במסגרות לימוד תורניות שהכשירו אותו להיות רב ודיין, כך שהוא הקיף גם את הפן ההלכתי. במרוצת הזמן הוא כתב שני ספרים בנושא הבית היהודי: 'שלוש נקודות ולחתונה" והספר 'ביחד'.  כיום שוקד הרב על חלקו השני של הספר 'ביחד'.

את הרצאותיו המלאות בהומור, שנינות וחוכמה יהודית, הוא החל למסור עוד לפני גיל 18, ובכל רחבי הארץ. במקביל הוא עבד בשיתוף פעולה עם ארגון 'ערכים', והשתתף במאות סמינרים ליהדות. בשנת 2003 הוא ייסד את 'חינוך לחיי משפחה' – ארגון המעגן את העשייה הענפה של הרב - מציע סדנאות ללימוד זוגיות, וכן מעמיד לרשות הציבור מערך יועצים מוסמכים ומובילים בתחומם – רופאים, אנשי רוח ואחרים. אלה אמונים על מתן תשובות קונקרטיות ומקצועיות במקביל לייעוץ תורני. "מניסיוני אתה יכול למסור הרצאה במשך שלוש שעות תמימות, להלהיב ולשלהב את הקהל, ואפילו לגרום לו לקבל קבלות רציניות על עצמו", אומר הרב קוואס, "אולם רובנו לא מחזיקים מעמד לאורך זמן עם קבלות שכאלה. והסיבה פשוטה - הרצאה אחת לא יכולה לפעול את אותה פעולה של סדנה אינטנסיבית בת 8-12 מפגשים. לעומת זאת, כשאתה מלווה ציבור במשך חצי שנה ועובד איתו באופן צמוד, אתה רואה את הפנמת הלימוד וצופה עין בעין, בשינוי המהותי שחל בתוך האנשים פנימה".

למי מתאימות הסדנאות הללו?

 "לכל גווני הקשת. החל מאנשים שאינם שומרים תורה ומצוות וכלה בחרדים וחסידים. מה שטוב בסדנאות הללו הוא שאין מצב שלא מבינים למה הרב התכוון. הסדנאות משולבות בטיפים פרקטיים רבים, ולכן הן הרבה-הרבה יותר אפקטיביות ומשמעותיות מהרצאה חד פעמית".

צפו בשיעור של הרב על חינוך, הורים וילדים: 

שיתוף הפעולה עם הידברות נוצר כאשר התרחבה פעילות הארגון וערוץ הידברות הפך מערוץ מקומי לערוץ שמשודר בכבלים. או אז החליט הרב קוואס להיות חלק אינטגרלי מזיכוי הרבים בערוץ הידברות, ומסר עשרות מהרצאותיו המוקלטות לטובת צופי הערוץ, בתפילה שהללו יתחזקו ברוחניותם ביתר שאת.

זוגיות? בעיה מימי הגמרא

למה הדור הזה צריך לדבר כל כך הרבה על זוגיות? בעבר אף אחד לא הרבה לדבר על הנושא, והסבים והסבתות שלנו חיו די טוב ביחד.

"אגלה לך סוד קטן. כשהתחלתי למסור את משנתי, פנה אליי אחד המרצים היותר מוכרים ואמר שלעניות דעתו אינני צריך לתת הרצאות על זוגיות. הוא טען שאם אני רוצה לקרב יהודי, אני צריך לגרום לו להאמין בה'. איך אני עושה את זה? בהרצאות שמשלבות הוכחות מדעיות עם התורה. כמובן שבמקביל לעיסוק בזוגיות, אני מדבר על נושאים רבים אחרים כמו פרשת שבוע, עבודת המידות, יהדות והלכה, טהרת המשפחה ועוד, ועם זאת סברתי שהדבר לא נכון. אמרתי לו שלדעתי כל יהודי, ואפילו מי שנראה כאתאיסט גמור, אכן מאמין בה'. היום אין מרצה אחד שלא מדבר על זוגיות. ומדוע? כי הזוגיות היא הלחם והחלב של הדור הזה, כלומר המצרכים החיוניים. הבעיה הזוגית היא בעיה חברתית שמתוארת כבר שנים בגמרא. הגמרא מכינה אותנו לאחרית הימים, ואומרת בפירוש 'לא רעב ללחם, ולא צמא למים – כי אם לשמוע את דבר ה''. הנושאים הבוערים של הדור הזה הם יחסי הורים וילדים - ומי שרוצה להצליח בזוגיות וחינוך, חזקה עליו שהוא צריך לברר את דבר ה' בעניין".

המשפחה לפני כולם. הרב קוואס המשפחה לפני כולם. הרב קוואס

"איש ואישה זכו – שכינה ביניהם: מה זה זכו? מלשון זיכוך. מה מזככים? את עצמנו, את המידות הלא טובות שטבועות בכל אחד ואחד מאיתנו – ואת זה אפשר לעשות רק בעזרת לימוד מעמיק וליווי לאורך זמן. הסבים והסבתות שלנו חיו טוב יחד, כי החברה של אותם ימים הוקיעה את מי שחשב על גירושין. הם היו מוכרחים להסתדר יחד – וראה זה פלא, הם הסתדרו ואפילו חיו טוב. בדור הזה לא מוכנים לעבוד קשה ומחפשים את הפתרונות ה'קלים', שבמבט מעמיק יותר – מתגלים תמיד כפתרונות הלא טובים. המוטו שלי הוא שאין זוג לא מוצלח – יש זוג לא מודרך. ברגע שמקבלים הדרכה נכונה ומוכנים לעבוד ולהשקיע, ניתן יהיה לצלוח כל קושי וכל מהמורה שבדרך".

המשפחה לפני כולם

נוסף לכל עיסוקי הרב ישנו העיסוק המרכזי בחייו – משפחתו על 13 נפשותיה. ולמי שתמהה איך יש לו זמן לכולם? זה פשוט מאוד. עד לשעות הצהריים שוקד הרב קוואס על לימוד התורה, לאחר מכן הוא מגיע הביתה לצהריים ומפנה את כל תשומת ליבו לענייני המשפחה. בלי טלפונים ובלי לחץ היום-יום. "המשפחה לפני הכול, ולפני כולם", מודה הרב.   

אין לך רגעי שבירה לפעמים, רגעים שבהם אתה פשוט רוצה קצת זמן עם עצמך?

"אין ספק שקשיים יש ולא מעטים. בכל זאת, אני שומע בעיות וצרות כל היום. עם זאת, ברוך ה' - שבירה אין. הרי בשביל זה אני כאן. אנשים לא מתקשרים אליי כדי לומר כמה טוב להם, הם מתקשרים כי הם צריכים עצה, עזרה נפשית וליווי. המילוי שלי מגיע מלימוד התורה, ובידוע שהתורה נותנת לך כוח להתמודד עם דברים. מאחר שאין לי שום הרצאה בת חצי שעה קל להבין שהעיסוק עצמו מאוד סוחט ומעייף. הרבה פעמים אני מגיע להרצאה ומרגיש גל כזה של עייפות, עד כדי כך שאין לי כוח לצאת מהאוטו. אולם, ברגע שאני רואה את הקהל, מוכן ומזומן לקראתי, אני מרגיש כאילו זו ההרצאה הראשונה שנתתי אי פעם. זה קורה לי בכל פעם מחדש, וזה לא ייאמן - זו סיעתא דשמייא שאני מקבל בזכות הקהל".

היכולת להביא אדם למצב שירצה ללמוד כיצד לשפר את הזוגיות שלו – נרכשת או מולדת?

"כמובן שלימוד קורסים בתחום, אינו דבר מזיק. עם זאת, אדם שיש לו דינמיקה טובה עם אנשים, אדם שניחן בכישורי מימיקה טובים ויודע לעניין ולסחוף בדיבורו – יצליח בעיסוק הזה גם בלי להשתלם באינספור קורסים. בוודאי שהוא יכול ללמוד איך לעמוד על במה, ואיך לדבר אל קהל – אך ללא ספק צריך את התבלין המולד, את הכישורים ההומניים הבסיסיים, שלא תמיד ניתן ללמוד אותם.

"כמובן שלכל לימוד מתווסף ניסיון. עם השנים, הניסיון הולך וגדל ואז אתה כבר יודע להיכנס ישר לעובי הקורה. מניסיוני למדתי שלאדם שעוסק בייעוץ ותפקידו לעשות שלום בין איש לאשתו – אסור להיכנס רגשית לבעיה שהוא מנסה לפתור. תמיד צריך להשאיר את עצמך מחוץ לעניין, ולא להיסחף רגשית לתוך הסיפור שלהם. כדי להוציא אדם מהבור – אתה חייב להיות מחוץ לבור ומעליו. מי שחסר את הניסיון הזה, עשוי בקלות להתברבר עם הזוג במשך שיחות חוזרות ונשנות, והוא עוד לא נגע בנקודה. כשיש לך ניסיון אתה יודע מה לשאול, כיצד למקד את הזוג להתבונן בבעיה האמיתית, ולזהות איפה הכול מתחיל וממה הבעיה נובעת. כך שלעניות דעתי ההצלחה נובעת משני הפרמטרים – כישרון מולד ונרכש".

תגיות:זוגיותתקשורת זוגיתחינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה