הרב יצחק זילברשטיין

תינוק כהן ותינוק ישראל - את מי יש למול תחילה?

סוגיה הלכתית מעניינת, מתוך הסדרה "והערב נא", כולל פניני הלכה משולחנו של הרב יצחק זילברשטיין

אא

באחד הבקרים כאשר הגעתי לבית הכנסת לתפילת שחרית, פנה אלי לפתע יהודי מבית הכנסת הסמוך, וביקשו שאבוא למול את בנם, משום שהמוהל שהזמינו, נאנס ונבצר ממנו להגיע לברית.

עשיתי חשבון, שאילו אצא למול את התינוק, אמנם לא יעבור זמן התפילה (ד' שעות מתחילת היום), אך לא אוכל לאחר מכן להתפלל בציבור, ואצטרך להתפלל אז ביחיד.

ובכן, ברצוני לשאול: היאך יש לנהוג במקרה כזה? האם יש להעדיף לקיים את מצוות התורה של ברית המילה, שמעלתה גדולה ונשגבה, ונכרתו עליה י"ג בריתות וכו', או שמא אין להפסיד את התפילה בציבור, (ומוהל אחר יבצע את הברית או שאמול בעצמי לאחר התפילה)?

ב. מקרה מעניין נוסף, אירע כאשר הוזמנתי לשתי בריתות שונים שהתקיימו בו זמנית באותו אולם (כל ברית באולם נפרד), והנה, נודע לי כי אחד התינוקות הינו כהן, ואילו השני ישראל, והתעורר ספק בלבי: האם יש להקדים את מילת הכהן, כמצוות התורה (ויקרא כ"א, ח'): וְקִדַּשְׁתּוֹ כִּי אֶת לֶחֶם אֱלֹקֶיךָ הוּא מַקְרִיב, ודרשו חז"ל: "וקדשתו" - הקדימו לכל דבר שבקדושה, לפתוח ראשון ולברך ראשון וליטול מנה יפה ראשון (גיטין נ"ט:). מאידך גיסא, אולי אין חיוב הקדימה אלא בכהן גדול ולא בקטן.

מהו הדין במקרה זה? יורנו המורה לצדקה ושכרו כפול מן השמים!

בברכה

אליהו סולימני

רופא משפחה ומוהל

תשובה לשאלה א':

כתב ה'שערי תשובה' (סי' רפ"ו, בשם ה'בית יהודה' סי' מ"ח): מי שהיתה תפילת המוספין בציבור לפניו, וקראו לו למול - אין לדחות התפילה בציבור לגבי מצות המילה, (אם לא באופן שיש חשש למילה לדחות מזמנה), והטעם לזה הוא, כיון שחיוב מצוות המילה אינו מוטל על המוהל, אלא על אבי הבן, ולעומת זאת מוטל על המוהל להתפלל בציבור[1].

וכן נאמר בספר 'שולחן הטהור' (קומרנא, סי' צ' סעיף ו'): תפילת ציבור חביבה מאד, ואם קראו לו למול את בן חבירו - לא ילך למול ויתפלל אחר כך ביחידות, אלא יתפלל עם הציבור, והוא חשוב יותר ממאה מילת בנים ומאה סנדקאות[2]! ובפרשתנו נאמר: אוּלַי יִמָּצְאוּן שָׁם עֲשָׂרָה (בראשית י"ח, ל"ב) - וכתב בספר בית אלקים [שער התפילה פרק י"א], שמכאן למדנו על מעלת ה'עשרה', עד כמה חשובה התפילה במניין עשרה מישראל!

במה דברים אמורים? - באופן שלא יגרום המוהל לקהל היהודים שהגיעו לברית "טורח ציבור", כגון שזמין מוהל אחר. אולם, אם יביא הדבר לטורח ציבור - יעדיף המוהל לקיים את מצוות המילה על פני התפילה בציבור. [חילוק זה כתב ה'שערי תשובה', לאחר שהביא את דברי הבית יהודה הנ"ל, וזה לשונו: "ונראה דבמקום שמלין בבית הכנסת, ורבים ממתינים עד אחר המילה, אין לו להתפלל תחילה, מפני "טירחא דציבורא", שאין זה כבודם שיהיו יושבים וממתינים עליו עד שיגמור התפילה בציבור!"].

תשובה לשאלה ב':

שאלה זו נשאלה כבר לגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל ['טוב טעם ודעת' מהדורא רביעאה ח"ב סי' רס"ה], והשיב, כי לכהן יש דין קדימה, משום מצוות 'וקדשתו', שהרי חייב אבי הבן לברך את ברכת "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו", ואם כן עלינו לכבדו 'לברך ראשון'[3].

במה דברים אמורים?

1)  כאשר עומדים ומזומנים שני התינוקות לפני המוהל, אבל אם התינוק הכהן טרם הגיע, והישראל מוכן ומזומן - יש למול את הישראל, 'דשהויי מצוה לא משהינן עבור הכהן', מכיון שלכהן יש זכות קדימה דוקא כאשר אין הדבר גורם לעיכוב המצוה האחרת.

2) כאשר ב' הבריתות מתקיימות בזמנן, דהיינו ביום השמיני. אבל אם מילת הכהן אינה בזמנה ומילת הישראל בזמנה - יש להקדים את הישראל, מכח הדין של "חביבה מצוה בשעתה"[4].

* * *

[1] וכן הוא גם ב'כף החיים' (סופר, בסי' צ' ס"ק נ"ח). וע"ע בספר 'תורת חיים' (סופר, סי' צ' ס"ק י"ב).

[2] ובסימן נ"ב סעיף א' כתב השולחן הטהור: יזהר מאד בתפילת הציבור, דהיינו שמונה-עשרה בציבור, ומי שיש בו נקודה יהודית, יתפלל בציבור, כי היצר הרע זריז לבטל את האדם מתפילה בציבור, ולכן יהיה הוא זריז יותר לקיים מצוות בוראו, ולחוס על נפשו ולהצילו מבור שחת.

[3] והנה, כתב רבי שלמה קלוגר, שרק משום שצריך אבי הבן לברך את ברכת להכניסו יש חיוב להקדים את הכהן, ולא נימק שיש להקדימו מחמת שהתינוק עצמו הוא כהן. ולכאורה נראה מדבריו, כי סובר כדעת המגן אברהם (בסי' רפ"ב סק"ו) שכתב כי בכהן קטן אין את מצות 'וקדשתו', והסיבה היא, שהרי בפסוק נאמר "כי את לחם אלוקיך הוא מקריב", וקטן לאו בר עבודה הוא.

אולם, פוסקים רבים חלקו על המגן אברהם, וכתבו שהמצוה נוהגת אף בקטן, וציינו למבואר ב'ספרא' שם דורשים חז"ל: "והיו קודש - לרבות בעלי מומין", ומבואר אפוא שאף בכהן שאינו ראוי לעבודה שייכת מצוות וקדשתו, [יעויין בהגהות הגאון רבי עקיבא איגר על השולחן ערוך שם, ובמנחת חינוך במצוה רס"ט]. ולפי שיטתם נוכל לומר, כי יש להקדים את הכהן מחמת התינוק עצמו.

והשלכה הלכתית בין ב' טעמים אלו, תהיה לכאורה כאשר אבי הבן אינו נמצא ואדם אחר (שאינו כהן) מברך להכניסו (כמבואר ברמ"א ביור"ד סי' רס"ה ס"א), כלומר, לפי השיטה שאין דין וקדשתו על הקטן, אם כן באופן זה שהאב אינו מברך, אין חיוב להקדים את הכהן, אך לשיטות שיש מצוות וקדשתו על הקטן, גם כאן יש להקדים את מילת הכהן.

ועוד יש להעיר: מדוע לא אמר רבי שלמה קלוגר בפשיטות כי יש להקדים את הכהן בשל המצוות-עשה שמוטלת עליו למול את בנו, ואם כן יש להקדימו כבכל דבר שבקדושה? ויתכן להשיב, שסובר רבינו שלא שייכת מצוות וקדשתו אלא במצוה שמקיים אותה הכהן בעצמו, אך כאן שמסר הכהן את המצוה לשליח (למוהל), ולפני המוהל עומדת מצוה נוספת של מילת ישראל - אינו מחוייב להקדים את הכהן, ורק משום הברכה, שאותה מברך הכהן בעצמו, על זה כתב רבינו שיש חיוב להקדימו משום וקדשתו.   

[4] שהרי הקטר החלבים והאברים של הקרבנות שהוקרבו בשבת כשרים להקריבם כל הלילה (במוצאי שבת), ובכל זאת הקריבו אותם בשבת, משום ש'חביבה מצוה בשעתה', אפילו שדוחים אנו בזה את השבת החמורה. ואם כן כל שכן שמעלת הכהן תדחה מפני 'חביבה מצוה בשעתה'.  

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נאהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה