משמרת השלום והלשון

כבר למעלה מעשר שנים פעילה הרבנית שרה ורצברגר בארגון העולמי "משמרת השלום", הפועל להפיץ את חשיבות שמירת הלשון בכמה מישורים, ובמיוחד בקרב הנשים. ראיון

אא
אם הכל ילך כשורה, ביום שישי הקרוב, כ"ד באלול, היארצייט של "החפץ חיים", הרבנית שרה ורצברגר תעמוד על קברו של רבי ישראל מאיר הכהן זצ"ל, ותעתיר בתפילה על כל השמות הרבים שהביאה איתה מארץ הקודש.
הרבנית ורצברגר, המסרבת בענוותנותה להיקרא רבנית ("אני אישה פשוטה, מאוד מאוד פשוטה"), עומדת מאחורי הארגון העולמי לשמירת הלשון, "משמרת השלום". "הכל התחיל לפני עשר שנים" היא מספרת איך התחילה לעסוק בנושא שמירת הלשון, שממלא כיום את כל עולמה, "הרעיון היה לעשות "ניקיון" של השכונה. לעשות תשובה על לשון הרע. חשבנו אז שזה דבר פשוט".
גברת שרה גייקובס יזמה, גברת פורוש רתמה עצמה למשימת התנדבות לפרויקט במשך שנה, והרבנית ורצברגר לקחה על עצמה את ניהול הפרויקט שאט אט קרם עור וגידים, ומפרויקט שכונתי-ארצי, הפך לכלל עולמי.
אבל אולי בעצם הכל התחיל עוד קודם לכן. כשהרב שלום גולדשטיין ז"ל, שהיה המנהל של ורצברגר, ביקש ממנה כצוואה לפני פטירתו שתיקח על עצמה לעסוק בשמירת הלשון. "הוא נתן לי ספר שמירת הלשון לילדים ואמר לי – תעשי עם זה מה שאת רוצה", היא נזכרת.
וכך היא התחילה. היה לה אז בן אחד, ובמשך 9 שנים ביקשה להרות, ללא הצלחה. לא חלפה שנה מאז פטירתו של הרב גולדשטיין, ותחילת המשימה הנכבדה שלקחה על עצמה, והנה שרה יולדת בן. "זה בזכות החפץ חיים", אמר לה הרב יהודה סגל, איתו היא מתייעצת, ובירך אותה בברכה שלא תשכח – "זכות החפץ חיים תעמוד לך תמיד".
"מאז המילים הללו מלוות אותי תמיד, ואני מרגישה שהחפץ חיים איתי כל הזמן", היא אומרת בהתרגשות. "מפני שאני אישה מאד פשוטה, כמו כל אחת. אני לא רבנית ולא כלום. זו רק הברכה של הרב סגל וזכות החפץ חיים שמביאות לנו סייעתא דשמיא מעל ומעבר", היא אומרת ומתכוונת גם לארגון וגם לחייה האישיים. "אחרי זה נולד לי בן שלישי. למרות שהרופאים כבר אמרו שהם לא נותנים לי סיכויים שיהיו לי עוד ילדים. אני לא שוכחת אף פעם את הניסים שהקב"ה עשה לי".
מדוע קראתם לארגון "משמרת השלום" ולא "משמרת הלשון"?
"מפני שזה לא מספיק שרק נלמד את הלכות שמירת הלשון. צריך גם לעבוד על המידות שבין אדם לחברו. לעבוד על הלב שלנו ועל המחשבה. שלא יהיה לנו כעס אחד כלפי השני, שנוכל ללמד זכות. זו עבודה שבלב".
מגוון פעילויות הן מוציאות אל האור, ולעיתים קשה להאמין כי מדובר בארגון שבהחלט מתקשה "לגמור את החודש". יותר מ-50,000 נשים מנויות על העלונים שלהם (במחיר של 40 ₪ בלבד לשנה), ויותר מ-40,000 ילדים שותפים לפעילויות הברוכות שלהם לילדים ("שלומיקס" - מדור הקומיקס לילדים, הגרלות ופרסים, הן רק חלק מהן).
רק בשנה האחרונה הן ערכו למעלה מ-100 כינוסים לנשים בכל רחבי הארץ. יש להן שיעורים בטלפון (כל שיעור – בן 3 דקות בלבד), וישנו גם פרויקט "כאחד"- פעם בחודש מתכנסות נשות הבניין ולומדות יחד, בתוספת מצגות, מוסיקה ופיצה; גם האברכים לא מקופחים, והם מקבלים עלונים מיוחדים בנושא. ישנו גם בית הוראה – רבנים שעונים על שאלות בנושא שמירת הלשון.
אך גולת הכותרת היא אולי "נציגות הבניין" שיש להם. 3,800 מתנדבות כאלו יש היום בכל רחבי הארץ. תפקידה של הנציגה הוא לתלות על לוח המודעות בבניין מדי חודש שלט בנושא שמירת הלשון, שנשלח אליה בדואר, לחלק את העלונים לשכנותיה ולהציע להן ללמוד מדי יום שתי הלכות בשמירת הלשון.  
מדוע צריך נציגת בניין? למה לא לשלוח את העלונים בדואר?
"עצם זה שיש את הנציגה שתולה את השלט בלוח מודעות הבניין, הופך את הבניין לבניין שומר לשון. כל מי שנכנס מיד יודע – פה אסור לדבר לשון הרע. השלט, הלימוד והעלון – גורמים לכך שיש הרבה פחות מחלוקת בבניין. יותר שלום".
מקרבים את הגאולה
היא קמה מדי יום בשעה 4:00 לפנות בוקר, וצועדת מביתה שבדרך פלא, נמצא ברחוב החפץ חיים, לתפילה בכותל המערבי. לאחר עבודות הבית, אותן היא מסיימת ב-10:00 ועד שהיא הולכת לישון, היא עוסקת בשמירת הלשון, כמנהלת הארגון.
מדוע דווקא שמירת הלשון?
"יש הרבה מצוות וצריך לשמור את כולן, אבל החשיבות המיוחדת של שמירת הלשון נובעת מכך שאנחנו משתמשים בפה שלנו כל הזמן, וכל מילה של לשון הרע גורמת להרבה נזק. דיבור רע שלנו על מישהו אחר גורם שנעשה לו דין בשמיים, ולפעמים אנו במילים שלנו יכולים להרוס לו את החיים.
"זה כמו שאחד מבניו של אדם לא הולך בדרך ישרה, אך האבא לא רוצה להעניש אותו ומעלים עין. אך אם מישהו יבוא ויגיד לו: הבן שלך גנב או עשה משהו רע, הוא כבר לא יכול להתעלם מזה, ויהיה חייב להעניש אותו. אותו הדבר עם הקב"ה - הוא רוצה לסגור את העיניים ולא להעניש אותנו, אבל הדיבור שלנו על מישהו יכול לגרום הרבה נזק ועונשים. זה מחייב אותו לעשות לנו משפט. אבל אם כל אחד יוותר ולא יהיו מחלוקות ולשון הרע, אלא נהיה כולנו אגודה אחת - אז נשמע קול שופר. שנזכה ונראה. רבי אלימלך מליזאנסק כותב שבאחרית הימים תהיה הרבה שנאת חינם ולשון הרע, ומפני זה הקב"ה ימנע פרנסה מאנשים. ומפני הלחץ יהיו יהודים שירצו לאחד את כלל ישראל באגודה אחת, ומזה תצמח הגאולה. זה מה שמשמרת השלום מנסה לעשות. לאגד, לאחד, שיהיה שלום. ויש לנו הרבה עבודה".
אך כגודל העבודה, כן גודל השכר שלצידה. הרבנית ורצברגר מספרת על ניסים וישועות שהיא שומעת מדי יום ביומו, מנשים שהחלו להתחזק בשמירת הלשון. היום הייתה זו נציגת הבניין שסיפרה שילדיה, שירדו מן הדרך, חזרו ללמוד בישיבה; אתמול הייתה זו מי שהשתתפה בכינוס "כאחד", שסיפרה שילדתה שאבדה נמצאה בדרך נס וניצלה מאסון, לאחר שהבטיחה לארגן מדי חודש כנס בניין שכזה; ובשבוע שעבר נולד בן בריא לאחת הנשים, כנגד כל תחזיות הרופאים שניבאו לו רעות. ישראל מאיר שמו. ויש את הבחורה שחיכתה כל כך לשידוך עד שבצר לה ביקשה מהקב"ה שאם הוא יגיע עד יום הולדתה המתקרב - היא תתרום 1,000 ש"ח למשמרת השלום. היא פגשה את בעלה מיד אחר כך, והתחתנה בדיוק יום לפני יום הולדתה. באחד הכנסים האחרונים היא הגיעה נרגשת לרבנית ורצברגר, ונתנה לה מעטפה שבה אותו הסכום.המפליא הוא שלא בשמיים היא. כל אחת ואחד מאיתנו יכולים להיות שותפים במשימה הנעלה הזו. אם זה בשמיעת שיעור של שלוש דקות בטלפון, רישום כמנוי על העלון, לימוד ההלכות, מינוי כנציגת בניין או עוד מגוון אפשרויות שהמשותף לכולן הוא שבצעד אחד קטן, ניתן להוסיף עוד קצת אהבה לעולם. להתקרב עוד קצת אל הגאולה, שידוע שהיא תלויה בדיוק באהבת חינם. לכבוד הילולת החפץ חיים, זהו בדיוק הזמן להתקשר למשמרת השלום.
"כל יום יש עוד ישועות. וזה מראה שהקב"ה אוהב את שמירת הלשון. הוא רוצה לתת לנו את הישועות, והישועה הגדולה תהיה כשאליהו הנביא יבוא ויבשר לנו", מסכמת הרבנית ורצברגר את מה שהיא חיה יום יום, "לזה אנחנו מחכים".
משמרת השלום: 02-5379160
הכתבה באדיבות "מעייני הישועה".
תגיות:שמירת הלשון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה