ברכות ותפילות

להתפלל בנץ: היש קשר בין העוף הדורס לתפילת השחר?!

מעתה, המוסרים נפשם להשכים קום לפני הזריחה לתפילת השחר, ישקיעו עוד מאמץ קטן, יוסיפו ה"א, ויתפללו בהנץ החמה, ובקיצור "בהָנץ". יש להשמיע את הה"א

  • ה' חשון התשע"ה
אא

כאחת שמתקשה לקום בבוקר, אני מלאת הערכה לאלה שמשכימים קום להתפלל עם הזריחה.

איזו מסירות נפש! בוודאי היום שלהם נראה לגמרי אחרת לאחר תפילה זכה, שעולה באוויר השחר הצלול, ובוודאי מתקבלת בשמיים לאלתר.

אך מה מוזר היה בעיניי שהתפילה הזו מכונה "נץ" בפי הדוברים, שהרי נץ הוא עוף דורס, ומה הקשר בין העוף הדורס לתפילת השחר המוקדמת? אמנם, מי שראייתו טובה וחדה מאוד, אומרים עליו שיש לו עיני נץ או עיני נשר, כמו העופות הדורסים שמזהים את טרפם מגובה רב, אך גם זה אינו קשור לענייננו... ואולי המתפללים זקוקים לראייה טובה משום שעדיין חושך כשהם קמים?

בדיקה עקשנית מגלה שמקור הביטוי הוא במשנה, מסכת ברכות פרק ג' משנה ה': "עד שלא תָּנֵץ החמה", ורבנו עובדיה מברטנורה מסביר: "שהוותיקין מדקדקים על עצמן לגמור אותה (את התפילה) עם הָנֵץ החמה."

במסכת תענית פרק ג' משנה ט': "היו מתענים וירדו להם גשמים קודם הָנֵץהחמה, לא ישלימו."  כלומר, זמן הנץ החמה קובע את תחילת היום לגבי התענית שקבעו חכמים כשהגשם בושש לבוא.

ומה פירוש הביטוי? זהו ביטוי ציורי יפה של חז"ל על קרני השמש הראשונות המתנוצצות, כמו בשיר השירים: "הֵנֵצוּ הרימונים", יצאו ניצנים ראשונים של רימונים. יצאו ניצנים ראשונים של השמש...

האות ה"א בתחילת המילה "הנצו" היא חלק ממנה, ואין להשמיט אותה. לכן יש לומר "הָנֵץ החמה". במילה "החמה" ניתן להשמיט את הה"א, ועדיין חמה נשארת חמה, או שמש אם תרצו..., אך במילה "הנץ" שמשמעותו זריחה, אם נשמיט את הה"א נקבל "נץ", שמשמעותו עוף דורס.

מעתה, המוסרים נפשם להשכים קום לפני הזריחה לתפילת השחר, ישקיעו עוד מאמץ קטן, יוסיפו ה"א, ויתפללו בהנץ החמה, ובקיצור "בהָנץ". יש להשמיע את הה"א.

יהי רצון שתיענינה תפילותינו ברחמים.

תגיות:השפה העבריתנץ החמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה