מצוות

כל מה שרציתם לדעת: תרי"ג מצוות

תרי"ג המצוות מתחלקות לשתי קבוצות, רמ"ח (248) מצוות עשה ו-שס"ה (365) מצוות לא תעשה

אא

מה. תרי"ג מצוות, הוא כינוי למניין כלל המצוות המוזכרים בתורה, שעל פי חז"ל מניינם הוא 613 (ובגימטריה: תרי"ג). בתורה עצמה אין התייחסות למניין המצוות, והיא מופיעה לראשונה בחז"ל, אולם גם שם לא צוין ממה מורכב המניין. הגאונים הם הראשונים שעסקו במניית תרי"ג המצוות לפרטיהם, ובעקבותיהם הראשונים. מהידועים שבהם הם מניין המצוות של הרמב"ם ומניין המצוות של מחבר לא ידוע מתקופת הראשונים שיצא לאור בשם ספר החינוך.

תרי"ג המצוות מתחלקות לשתי קבוצות, רמ"ח (248) מצוות עשה ו-שס"ה (365) מצוות לא תעשה.

למה. בגמרא (מכות כג) מובא המקור לכך למספר המצוות"דרש רבי שמלאי: שש מאות ושלש עשרה מצוות נאמרו לו למשה - שלוש מאות וששים וחמש לאווין כמניין ימות החמה, ומאתים וארבעים ושמונה עשה כנגד איבריו של אדם. אמר רב המנונא: מאי קרא (=היכן רמוז בכתוב דרשה זו)? ´תורה צוה לנו משה מורשה´. ´תורה´ בגימטריא שית מאה וחד סרי הוי (=שש מאות ואחד עשר הם); ´אנכי´ ו´לא יהיה לך´ מפי הגבורה שמענום".

ואכן, ישנה חשיבות לדעת את המספר המדויק של המצוות, וזאת מכמה טעמים, וביניהם:

  • קיימים דינים מעשיים התלויים במניין המצוות. לדוגמה: עונש מלקות, למי שעבר על איסור תורה וצריך לדעת על כמה עבירות עבר כדי לקבוע בכמה מלקות הוא חייב.
  • לפי דעות מסוימות יש לכך חשיבות ברבדי הדרש, הרמז והסוד, שבתורה. דוגמאות: הספירה הראשונה מעשר הספירות היא, כתר ובגימטריה 620. זהו מניין תרי"ג מצוות דאורייתא בצרוף שבע מצוות בני נח (620=7+613). לפי אחרים, שמה של הגיורת רות עולה בגימטריה 606. זאת כיון שקיימה את שבע מצוות בני נח אף לפני שהתגיירה ומשהתגיירה נוספו לה 606 מצוות, סה"כ תרי"ג מצוות (613=7+606).
  • יש בזה מצוות לימוד תורה.

משהו מעניין לסיום. החל מתקופת הגאונים נכתבו רשימות של תרי"ג מצוות, חלקם בצורת מניין, אולם רובם בצורת שיר. השירים על מניין המצוות מכונים "אזהרות",  כמו אלו של רס"ג ושלמה אבן גבירול. בעל הלכות גדולות (בה"ג) נחשב לראשון שערך רשימה כזאת. מאוחר יותר היה הרמב"ם שכתב באופן מפורט את מניין המצוות, אך הרמב"ן השיג עליו בהרבה מקומות, וחלק עליו בשאלה מתי ואיך מצווה נכנסת לחשבון זה. מוני מצוות נוספים היו: ספר החינוך, ספר חרדים, ספר מצוות גדול, ספר מצוות קטן ועוד. בין מוני המצוות אנו מוצאים לא מעט מחלוקות בשאלה אילו מצוות נכנסות למניין זה. לדוגמה, בגדי כהונה - האם הם מצווה אחת, או מספר מצוות? קרבנות - האם יש למנות את סוגי הקרבנות, או את מעשי ההקרבה? מצוות דרבנן - האם הן במניין המצוות? אף על פי כן, כל מוני המצוות הסכימו שיש להגיע למספר הידוע, תרי"ג מצוות בסך הכל.

תגיות:מצוותתרי"ג מצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה