כתבות מגזין

איך מתמודדים בעיתון יום ליום עם חסרונו של מרן?

במערכת עיתון יום ליום סוגרים שנה ללא גדול הדור שהתווה את דרכם. כיצד מתמודדים לאחר פטירתו, וכיצד חוו במערכת את השנה האחרונה? ראיון עם העורך, יצחק קקון

אא

לפני כשנה הסתלק לגנזי מרומים, האיש הענק שהנהיג את העם בכלל, ואת ציבור בני עדות המזרח בפרט, פוסק הדור מרן הרב עובדיה יוסף, זכר צדיק וקדוש לברכה. אחד הדברים הבולטים שהותיר אחריו מרן, היה שופרו – השבועון החרדי "יום ליום". עם הגיעה של שנה קשה לסיומה, יצאנו לראיין את אחד האנשים הקרובים ביותר לבית מרן, עורך העיתון, יצחק קקון.

"יום ליום היה בדמו של הרב", אומר קקון כבר בתחילת השיחה, לפני שאני מציגה את השאלה הראשונה. "כל דבר בעיתון עבר דרכו. כל מילה נבדקה תחת אנשים שמינה לכך. כמובן שהוועדה הרוחנית גם היא הוקמה לפי האנשים שדרש". ביום ליום לא תוכלו למצוא פרשנויות או התייחסויות לנושאים ברומו של עולם, רק כי כך נח לאדם אחד, או מתאים לאדם אחר. "הכל קרה לפי מה שהוא רצה, ולא אף אחד אחר".

ואל תחשבו שקל לנהל מערכת עיתון גדולה, כשאתה יודע שלעתים תיאלץ להיכנס למאבקים מול ציבורים שלמים, ואנשים יחשבו שיש לך דבר מה אישי נגדם, "לא חשבנו על כלום, כי ידענו שהכל הנחיה של הרב, וב"ה לא ראינו כל תקלה".

מתגעגעים למרן זצ"ל. קקון יושב מול מרן ומאזין מתגעגעים למרן זצ"ל. קקון יושב מול מרן ומאזין

עד כמה שונה ההתנהלות אחרי פטירת מרן?

"הרוח של מרן מלווה אותנו תמיד, כמו גם הדעות וההכרעות שלו. זה לא פשוט, לא קל, היינו רגילים להתייעץ על כל דבר, לקבל הנחיות שוטפות, להתעדכן בכל דבר חדש שעלה לסדר היום הציבורי, והיום זה קצת שונה, אבל עם כל הקשיים, בעיקר הנפשיים, שזה הגעגועים והצער על היתמות. נשארנו עם אבא שמנהל הכל, והשאיר אחריו את האנשים שעליהם הכי סמך, שימשיכו לתת את הקו שנדרש להוצאת העיתון. מי שקורא היום את העיתון, יכול להיות סמוך ובטוח ששום דבר לא שונה מדעתו של מרן, וכך הוא היה רוצה שיקרה.

כשקקון מדבר על האנשים שהרב הותיר אחריו, הוא מתכוון לבנו, מרן הראשון לציון, הרב יצחק יוסף שליט"א, ולנשיא מועצת גדולי התורה, הרב שלום כהן שליט"א. "בשנים האחרונות מרן ביקש לשמוע בעצתו של חכם שלום כהן, ובנוסף, לבקשתו, עוד בימי חיי חיותו של מרן, הקמנו מדור הלכתי מיוחד של הרב יצחק יוסף, שהחליף את מרן בהלכה. אנשים לא יודעים שמרן עשה דברים נסתרים, והכל כדי שלאחר לכתו נישאר עם האנשים שעליהם סמך, והם ימשיכו להוביל".

מרן הכין את הדור דרך העיתון – חילק תפקידים

אחד האירועים החשובים שהתרחשו לפני פטירתו, הותירו רושם חזק על אנשי מערכת העיתון, רושם כזה שמעשיהם רצויים לפני רבם. "זה היה בערב פסח, חצי שנה לפני הפטירה", משחזר קקון. "הגענו כל מערכת יום ליום לבית מרן, ושם הוא שיבח את הכותבים, ואת הדברים שאני כותב בדבר המערכת, ושהעיתון מתקיים לפי דעת תורה. הוא עודד אותנו, זכינו שבירך אותנו ונתן לנו הנחיות כלליות, כאילו ידע שנישאר בלעדיו. כך הוא העביר לנו למעשה חותמת, שאנחנו יודעים להתנהל לפי רצונו.

"אף אחד לא יכול להגיד שמרן לא הכין את הדור דרך העיתון. כמה פעמים ביקש שאכתוב על חידוד נושא דעת התורה, שהציבור יבין מה זה להתכופף לדעת תורה. ובאמת עשינו סדרה בנושא. ולשאלתי, מדוע צריכים סדרה בנושא זה, אם כל הציבור שומע לקול מרן, עונה לי קקון את התשובה הניצחת: 'כדי שיבינו שצריך לסמוך על רבני ציבור. מרן ידע שהוא ילך. ואז מה יהיה? לכן הכין את הציבור, שיידע שעליו לשמוע בקול רבני הציבור. קיבלתי הנחיות ובניתי מנגנון מותאם, וחלק מהדברים מתועדים אצלי ושמורים. אף אחד לא יכול להגיד דברים נגד מה שקורה אצלנו בעיתון, כי האמת מתועדת.

100 עמודי כרומו עם סיפורים שמעולם לא שמעתם

במהל השנה האחרונה ליווה יום ליום את הסתלקותו של מרן. יום יום, שעה שעה, מכל זווית אפשרית, כולל ראיונות של כל מי שזכה להיות אי פעם לצדו של מרן. רבנים, בנים, ממש כולם. פורסמו כתבות, נערכו תחקירים "ועוד נכונו לנו הרבה מאוד", אומר קקון כממתיק סוד. "אף עיתון אחר לא יעשה מה שאנחנו עשינו למען זכר מרן. בחג הסוכות התרברבו העיתונים על מספר העמודים שהשקיעו לקוראים שלהם. אצלנו לא השקיעו בעיתון של חג סוכות, אלא בדברים המהותיים שמעניינים את הקוראים של יום ליום הכי הרבה מכל כתבת מגזין אחרת. השקענו חוברת מיוחדת, 100 עמודי כרומו, "נשיא ישראל – שנה לפטירת מרן". חוברת שמורכבת מראיונות על ארבעת בניו של מרן – שנה בלי אבא. ראיונות עם מנהיגי ש"ס – אריה דרעי, כתבות על המוסדות שהוקמו, על סיעת ש"ס, וחלק של יומני מסע של מרן לחו"ל. הוא הגיע בחייו להרבה מאוד קהילות, שעל רבות מהן אנשים כלל לא שמעו. גם בקהילה באיראן, מרן ביקר, והאיר את לבם של יהודים נדכאים רבים.

קקון ומרן זצ"ל. מלווה את דרכם קקון ומרן זצ"ל. מלווה את דרכם

אנשי מכון "מאור ישראל" שוקדים כל על חיפוש חומר שקשור למרן. הרבה מאוד מכתבים והתכתבויות שאף אחד לא שמע עליהם. החומרים שהשגנו הם רבים כל כך, עד שהרב שלום כהן אמר, שבמהלך השנים בהם כתב מרן חידושים, שזה מגיל 9 ועד למעלה מ-90, לפי הטבע אדם היה צריך לחיות 400 שנה כדי להגיע לכל כך הרבה חידושים.

"כל יום מרן מלווה אותנו", אומר קקון, "ולא כסיסמה. מדי שבוע מופיע בעיתון פסק או טור שאומר, מה היה מרן עושה במקרה הזה, או היה רוצה במקרה אחר. רוחו מרחפת, ונותנת את הכוח להמשיך הלאה, ולהפיץ את דרכו לעולם".

תגיות:הרב עובדיה יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה