שבת

רגע לפני קו הסיום: ראיון עם הרב וורן גולדשטיין

הוא לא חלם שתוך שבעה חודשים יהפוך הרעיון שלו לפרויקט עולמי, ויאחד אלפי יהודים במטרה אחת: שמירת שבת אחת פעם בשנה. רגע לפני שבת פרשת נח, ראיון עם יוזם הפרויקט, הרב ד"ר וורן גולדשטיין

אא

מיליוני אנשים בעולם נחשפו במהלך השנה האחרונה לפרויקט השבת העולמי שיזמו רבה הראשי של דרום אפריקה, הרב ד"ר וורן גולדשטיין, ואשתו. זה התחיל מתוך רצון פרטי של הרב והרבנית, להעשיר קצת את עולמם הרוחני של 75 אלף יהודי דרום אפריקה, שרובם לא שמרו אפילו שבת אחת במהלך חייהם. לכן יזמו את פרויקט השבת, וקבעו שבת שאותה כל יהודי דרום אפריקה ישמרו יחד. לשם כך נערכו מכל הכיוונים והחלו לצאת בהסברים על מהות השבת, מהי שמירת שבת כהלכתה, ועוד. לאחר ש-70% מיהודי דרום אפריקה השתתפו בפרויקט, הבינו בבית משפחת גולדשטיין שיש כאן משהו גדול מאוד. תוך שבעה חודשים נולדה שבת עולמית. שלושה ימים לפני שהיא תיכנס - שבת פרשת נח, זכיתי לראיין את הרב גולדשטיין, על התחושות שלו לקראת רגע האמת.

אולי נתחיל מהסוף, לפני שנה חלמת שתהיה שבת עולמית?

"לא!" קובע הרב נחרצות ואז הצחוק הקצר הופך למבוכה. "באמת שלא דמיינתי. זאת אומרת, בכלל לא חלמתי על כזה דבר מלכתחילה, משום ששבת עולמית זהו פרויקט מורכב מדי, שלא בטוח שיכולתי לעמוד בו. בסך הכל רציתי לתת קצת שבת ליהודי דרום אפריקה... התחלנו את הדבר הזה כעניין מקומי לחלוטין, מתוך מטרה להכיר את השבת לכמה שיותר יהודים בארצנו, וקיווינו שתהיה היענות מצדם. אחרי שראינו את מידת ההיענות – הופתענו לחלוטין, אבל אם היית שואלת אותי לפני שבעה חודשים, האם זה יהיה עולמי, כנראה שהייתי חושב שלא, או לא מצליח להעלות על דעתי".

אז מה בכל זאת קרה שהפך את הפרויקט לרחב מימדים כזה?

"תאמיני או לא, אבל ההדים שהשבת בדרום אפריקה יצרה, היו כל כך נרחבים, שיום אחד פשוט גיליתי שהטלפון לא מפסיק לצלצל, והמכתבים זורמים לכתובת שלנו. הם הגיעו מצד רבנים וראשי קהילות מרחבי העולם, וכולם באו אלי בדרישה: 'גם אנחנו רוצים שבת כזאת'. כמובן שמאוד שמחתי, אבל בהתחלה לא ידעתי מה לעשות. לא היה לי שום תכנון, או תכנית, אבל כמובן שלא יכולתי לסרב. חשבתי לעצמי, מה אענה לקדוש ברוך הוא כשישאל אותי, 'מה עשית בשביל האנשים שרצו להכיר את השבת'? אני לא יכול להגיד לו שדאגתי רק לבני הקהילה שלי, נכון? עם ישראל מבקש שבת, לא ניתן לו?"

"המטרה היא לחולל שינוי בתודעה"

מאז אותה שבת שהתקיימה לפני כשבעה חודשים, קהילות גדולות בארצות הברית ובאירופה, החליטו לקחת על עצמן את הניהול של הפרויקט במחוזם, והתחילו בעבודת שטח נרחבת, על מנת להגיע למקומות הכי שכוחים ביבשת. הם הגיעו לקהילות נידחות, למקומות שבהם יש מספר יהודים מצומצם, בחלקם יהודים שאין להם מושג מהם מצוות, או מהי שבת, המניפסט שהכינו הרב גולדשטיין ואשתו, תורגם לשמונה שפות וחולק בעולם, כולם למדו מהי שבת, וכיצד צריך לשמור אותה. ממש מזמן הדלקת נרות ועד להבדלה, כולל קידוש, סעודות, מאכלים, מה מותר, מה אסור, הכל. הרב והרבנית גולדשטיין, מסייעים בכל העולם בתחום התוכן וההסברה, מדרום אפריקה, תוך גיחות קצרות למקומות שונים בעולם - לתמוך מקרוב. כשהגיע לישראל, נתקל בהרבה מאוד פסימיסטים. "אולי בגלל המצב המתוח בארץ, כולם הזהירו אותי שכאן זה לא יעבוד. אבל אני לא הסכמתי להקשיב. כאן בארץ הקודש, קהילת היהודים הגדולה ביותר – לא מוותרים", הוא אומר בטון החלטי, ונזכר בימי צוק איתן. "שם היתה אחדות מדהימה, שהגיעה מתוך כאב ושנאה של אויב. עם ישראל מתחנן עכשיו לאחדות מתוך אהבה, מתוך מקום שיקרב אותם באהבה, לא במלחמות או בשנאה".

אתה חושב ששבת אחת יכולה לחולל שינוי משמעותי?

"אני יהודי מאמין", עונה הרב גולדשטיין נחרצות. "אני מאמין שקודם כל המטרה היא לחולל את השינוי בתודעה, ברעיון של בני האדם, ולגרום להם להכיר ולהתקרב. מעבר לכך אני יכול לומר שהיא בהחלט מחוללת שינויים, ויש לי גם הוכחות. אחרי השבת בדרום אפריקה, ניגש אלי אדם שזו היתה הפעם הראשונה שהוא שמר שבת, ואמר לי שהחליט לקחת על עצמו פעם בחודש שמירת שבת. משפחה נוספת שיתפה, שיש להם חמש נפשות בבית. הורים ושלושה ילדים והם החליטו, שבכל שבוע של יום הולדת של אחד מהם, ישמרו את אותה שבת, וזה בשבילי בהחלט משמעותי".

אם אנחנו כבר מדברים על שינויים משמעותיים, אני שואלת את הרב גולדשטיין מה קורה במידה ואנשים מקהילות שונות, רפורמיות למשל, יבקשו להשתתף בשבת הזו.

"כל עוד האנשים שומרים את השבת לפי ההנחיות שלנו, שזה אומר שולחן ערוך, כל יהודי יכול לשמור שבת. אני יכול לספר לך על רפורמים שהגיעו וביקשו ללמוד ולהשתתף, וזו הייתה הפעם הראשונה בחייהם ששמרו שבת לפי שולחן ערוך. דיברתי עם רבה רפורמית שסיפרה, שאחרי השבת הזאת ביקשה מבני הקהילה שלה להתחיל לשמור שבת כהלכתה".

איך התחושה לפני קו הסיום?

"יש כאן תחושה על טבעית", אומר הרב גולדשטיין. "בכל פרויקט גדול, כל שכן עולמי, צריכים לעבוד קשה, לשווק, לשכנע, להסביר, לדחוף, שוב לדחוף, בסוף בעזרת ה' הוא מצליח. אבל בפרויקט הזה של השבת, אני פשוט רואה דברים על טבעיים, שהוא כמו כח טבעי שזורם ועובר ומוביל את הדברים. ברור שגם כאן צריכים עבודה, דחיפה, שיווק, אבל למעשה, אני לא שיווקתי אותו לאחרים, אחרים באו אלי בבקשה שאשווק להם אותו. כך שהתחושה היא באמת של משהו שונה, כמובן מאוד מרגש, כי זה פרויקט רוחני שכל המטרה שלו היא להכיר לאנשים עולם טוב יותר, להכיר את אבא שלהם שבשמים, והעובדה שאנחנו כאן היום, אומרת הרבה מאוד".

האם מדובר בפרויקט חד פעמי?

תהיו בטוחים שלא. כפי שהציעה אשתו של הרב, במקום ליזום שבתות במקומות השונים ובתאריכים שונים, תהיה שבת אחת עולמית לכולם. רשמו את התאריך לשנה הבאה: פרשת לך לך, 23 באוקטובר 2015

תגיות:פרויקט השבת העולמישבתהרב וורן גולדשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה