חדשות יהדות

כתובת אבן מימי אדריאנוס התגלתה בירושלים

שבר אבן ועליו שש שורות בלטינית, חושפות מידע על זמנו של אדריאנוס - הקיסר הרומי, בירושלים. המידע המלא יוצג ביום חמישי הקרוב

אא

שבר אבן בן 2,000 שנה נחשף בירושלים, מצפון לשער שכם. חוקרים מעריכים כי האבן, ועליה כיתוב לטיני מתקופת אדריאנוס הקיסר הרומי, נחשבת לאחד הממצאים החשובים שהתגלו עד כה בירושלים, משום שהיא שופכת אור על זמן הגעתו של הקיסר הרומי.

אכזריותו של אדריאנוס היתה רבה כלפי העם היהודי, ועשרת הרוגי מלכות - נהרגו בזמנו, תקופה שבה אסור היה לקיים מצוות כלל.

הכתובת על האבן (צילומים: יולי שוורץ, רשות העתיקות) הכתובת על האבן (צילומים: יולי שוורץ, רשות העתיקות)

לדברי ד"ר רינה אבנר, ורועי גרינוולד מרשות העתיקות, האבן, שהתגלתה על ידי החופרים מסביב לפתחו של בור מים, יצאה משימושה המקורי לאחר שתושבי המקום, שמחזרו חומרי בנייה, קבעו את מיקומה החדש ברצפה מטעמים פרקטיים.

על האבן נכתבו שש שורות של טקסט לטיני שתורגם, ונמצאו שם דברי שבח והלל לאדריאנוס, ונפתח במילים "לאימפרטור קיסר טריאנוס אדריאנוס אוגוסטוס". אבנר אקר וחנן כותן מהאוניברסיטה העברית הסבירו כי מדובר בהקדשה של הלגיון העשירי, המכונה פרטנסיס, לקיסר אדריאנוס בשנת 129 או 130 לספירה.

 

שמו ותאריו של אדריאנוס מוזכרים על הכתובת וכן תאריך נקוב שמספר את הסיפור ההיסטורי. מאז הגילוי מנסים החוקרים להעריך מה הוביל למה - האם בניית העיר הרומית "איליה קפיטולינה" על חורבות ירושלים הובילה ליציאה למרד בר כוכבא, או זו נבנתה במטרה להעניש את המורדים שבגדו בקיסר?

המידע המלא על הכתובת יוצג ביום חמישי הקרוב בכנס "חידושים בארכיאולוגיה של ירושלים וסביבותיה", בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בירושלים.

תגיות:עתיקותירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה