זוגיות ושלום בית

כך תלמדו לתחזק זוגיות – כמו בהתחלה

אם לא תדאגו לזוגיות שלכם – אף אחד לא יעשה זאת בעצמכם. אבל כיצד עושים זאת? היכונו למלחמה. לא במי, אלא במה - בשגרה

אא

בעוד זמן קצר תחל שנה חדשה שתביא עמה הזדמנות להתחלה חדשה - ולהתרעננות נפשית ורוחנית. בדברים הבאים אסביר על התחלה חדשה מסוג אחר – תחילת חיי הנישואין והשפעתה על המשך חייו של האדם.

ישנה בדיחה המספרת על בני זוג, רגעים לפני שעומדים הם להינשא, מטיילים ברחוב. לפתע מועדת הכלה המיועדת ומעקמת את רגלה, כשנתקלת בבור קטן הנקרה בדרכם. החתן המיועד מתרעם ומוחה, מבטיח לשלוח מכתבים לעירייה ולממשלה, מאיים לתבוע את האחראים למחדל, וכל זאת לא לפני שהוא מביט בארוסתו בעיניים מלאות באהבה ובדאגה, ואומר שוב ושוב עד כמה הוא מצטער על האירוע הלא נעים. הזוג מתחתן וכעבור שנה עוברים הם באותו המקום בדיוק. לפתע פתאום מועדת האישה ומעקמת את רגלה. בעלה מביט בה במבט משתהה ושואל "תגידי, את לא רואה לאן את הולכת? איפה העיניים שלך?" מצחיק? הלוואי וזו הייתה רק בדיחה...

כאשר זוג מחליט להינשא, הוא עושה זאת מתוך ציפייה ושאיפה לחיי זוגיות ומשפחה שמחים ומאושרים בתוך בית יציב ואיתן. אומנם, בימינו אלה, מלמדת המציאות העגומה, שבתים רבים, רבים מדי, מתפרקים בקלות לא הגיונית.

על כן החלטנו להביא בפניכם, על רגל אחת, עצות בסיסיות לתחזוקה נכונה, למניעת השחיקה ולהעצמת חיי הנישואין, למתחילים כמו גם למתקדמים.

1. על כל זוג שנישא לדעת שמרגע החופה נכנס הוא למלחמה. ולא, אין צורך להיבהל, כי המלחמה היא לא אחד בשני, כי אם בשגרה המביאה עמה שכחה. שכחת הסיבה בשלה התחברנו לכתחילה ובעבורה השקענו כל כך הרבה בקשר ובתפילות שיצליח. המלחמה הגדולה ביותר היא לזכור שעלינו להשקות ולטפח את חיי הנישואין על בסיס יומיומי, ממש כשם שאנו דואגים לאכול, לישון ולרענן את בגדינו בכל יום מחדש. העבודה האמתית איננה בחיבור הראשוני כי אם בחיבור היומיומי, גם כאשר החיים מזמנים לנו אתגרים למכביר. טיפ לדרך – קבעו זמן לשבת יחדיו, בכל יום, במסירות נפש ממש! שתפו זה את זו בחוויות היומיום, לטוב ולמוטב. זכרו שהשינויים הרבים אותם חווה כל זוג, מחייבים תכנית פעולה והיערכות מתאימה בכל פעם מחדש, כמו גם קבלה והכלת התהליכים והטרנספרים העוברים על כל אחד מבני הזוג, נפשית, כלכלית, הורמונאלית ורוחנית.

2. הסכימו מראש שלא חייבים להסכים על כל דבר, ואף לא על חצי מהדברים. לכל אדם הלך מחשבה שונה לחלוטין, ואיננו אמורים לראות דברים עין בעין כי אם להסכים שאיננו מסכימים, ויחד עם זאת לקבל את האחר ואת דעתו, מבלי להילחם בו בכדי שישנה אותה. במקורות כתוב שגבר ואישה עפ"י דרך טבע אינם יכולים להסתדר, ויחד עם זאת שם אותם הקב"ה בבית אחד, ומדוע? בכדי שיעבוד כל אדם על מידותיו הוא, מבלי לנסות עד בלי די "לעבוד על מידותיו" של האחר. טיפ לדרך – אל תחכו שדברים ישתנו או יקרו מעצמם. אם אתם רוצים לשנות, תשנו עצמכם בהתאם למצב ולמציאות חייכם. אם ברצונכם להצליח, עשו כל שביכולתכם בכדי לגרום לזה לקרות, והעיקר שלא תחפשו "עבודה קלה", פשוט כי אין וגם לא יהיה דבר כזה. וכידוע "לא יגעת ומצאת – אל תאמין. יגעת ומצאת – תאמין" (פרקי אבות).

3. לפני החתונה רואים אנו את היופי והמעלות שבשני. לאחר החתונה אנו "מחליפים משקפיים" ופתאום "צצים" וניכרים כל החסרונות. זה לא שהם לא היו שם קודם לכן, אלא שאז בחרנו לראות טוב... בכדי להחזיק בזוגיות טובה, עלינו להזכיר לעצמנו בכל רגע נתון את כל הדברים הטובים והיפים שבזכותם התחברנו. אם רק נאמין בבן זוגנו, נפרגן לו מבלי לחכות לתמורה וללא תנאים, ונשוחח על הדברים באופן ראוי ונכון, אזי יתחברו הלבבות ותגדל האהבה. טיפ לדרך – ערכות ההדרכה וההעצמה הרגשית, הזוגית והמשפחתית שפיתחתי, יסייעו לכל מי שירצה בכך, ללמוד לשוחח על הטוב והמחבר, ולהתגבר על המחלוקות והמשברים, בדרך של העצמה וצמיחה משותפת.

4. מילים טובות הן סגולה בדוקה ומנוסה לנישואין בריאים. במקום להגיד מה אין, ומה לא עושים בעבורכם, חשוב לומר מה הייתם שואפים שיהיה. בכדי לעורר את בן זוגכם להבין אתכם ולעזור לכם, חשוב שהדברים יאמרו במילים של חיבה, של בקשה ושל חסד. קצת (אולי קצת הרבה) ענווה לא תזיק לאף אחד. דרישות וכוחניות רק ירחיקו מכם את המטרה. טיפ לדרך – ככל שתכניסו יותר מחמאות ושיח רגשי הביתה, כך יהא ביתכם בית "מאוורר" ובריא יותר. וממילא, את העבודה שתעשו בעצמכם בדרך לשלום בית, תחסכו מילדיכם, שילמדו מדרכיכם.

5. לכל מי שחושב לעצמו עם קריאת דבריי אלה "אני חייב שבן זוגי יקרא ויפנים את הדברים הכתובים במאמר זה", אזי דבריי מכוונים אליו ספציפית יותר מלכל אדם אחר!

* * *

לסיכום, במקום להשקיע כל כך הרבה אנרגיות על עטיפת חייכם, היא העבודה, הסביבה וכדומה, השקיעו את מירב מאמציכם ביצירת סוכריה מתוקה ונעימה, היא חיי זוגיות ומשפחה טובים ובריאים. ושתהיה לכולנו שנה נפלאה ומלאת מתיקות כתפוח בדבש.

חגית אמאייב, יועצת נישואין ומשפחה ופסיכותרפיסטית, מפתחת המשחק "בשניים ויותר"" -ערכות מקצועיות להעצמת הזוגיות והמשפחה, המסייעות בפתרון מחלוקות, מניעת שחיקה והעצמה משפחתית ונפשית. בעלת סדנת "בשניים ויותר" – כלים ועזרים להחייאת חיי הנישואין והמשפחה.

תגיות:זוגיותמשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה