חדשות בארץ

היום שאחרי הסערה: מי יחליף את סער?

בליכוד כבר מתחוללות מהומות על הכיסא שמתפנה. שר הפנים הודיע שהוא לוקח פסק זמן מחייו הפוליטיים, כדי להקדיש זמן למשפחתו. האם מדובר באסטרטגיה? וכיצד הגיבו על כך חבריו?

אא

שר הפנים, גדעון סער, הודיע בהפתעה מוחלטת על פרישתו מהחיים הפוליטיים. יותר מ-700 ראשי עיר, ויותר ממחצית חברי סיעת הליכוד התייצבו אתמול (רביעי) להאזין לנאום הפרידה שלו. אל האירוע הוזמנו עיתונאים רבים, וסרטון תדמית על פעלו - הוקרן לעיני ההמונים.

הרופא שכינה את חיילי צה"ל רוצחים - שב לעבודה

המחנה של סער, בליכוד, נראה גדול ותומך מתמיד, מה שנתן תחושה לאנשים רבים, שמדובר בתרגיל פוליטי, יותר מאשר מפרישה פוליטית.

שר הפנים הפורש גדעון סער. הפעילים בליכוד מאוכזבים (צילומים: פלאש 90) שר הפנים הפורש גדעון סער. הפעילים בליכוד מאוכזבים (צילומים: פלאש 90)

חברי הליכוד מיהרו להגיב. שר החוץ, אביגדור ליברמן, שהיה מאוחד במפלגתו עם הליכוד עד לפני תקופה קצרה, הביע צער על אדם שהיה מהשרים הבולטים, ופרישותו מהווה הפסד לממשלה. גם יובל שטייניץ הודה כי מדובר מבחינתו באירוע מצער. "אני מכבד את גדעון, הוא היה מחלוצי הליכוד. זה לא קל לתנועה, ידעתי שהוא חושב על זה אבל לא חשבתי שיעשה זאת בפועל. אני מעריך שהוא יחזור, גדעון הוא מהפוליטיקאים המוכשרים שיש". חברי הכנסת, מירי רגב, ודני דנון, הודו לעיני כל שהופתעו. "זה יום עצוב לתנועת הליכוד, שעוד אחד מבכירי המפלגה החליט לקחת פסק זמן", אמר דנון. "אנו מקווים שהוא יחזור לפעילות. התנועה צריכה לעשות חשבון נפש".

יושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק בוז'י הרצוג, אמר על פרישתו של סער: "זה סימפטום להתפוררות הליכוד", אמר הרצוג, "זה ההמשך למה שראינו עם דן מרידור, עם בני בגין, עם משה כחלון ועם עוד. זה אומר שיש אי אמון מובהק בנתניהו וכתוצאה מכך צריך להחליף אותו".

פעילי ליכוד שהגיעו אף הם לאירוע, הביעו את אכזבתם וצערם בפומבי, חלקם אף התפרצו לעברו בקריאות אכזבה.
גם חברי הכנסת החרדים הגיבו על הודעת הפרישה של סער: ח"כ אלי ישי מ'ש"ס' אמר, כי "גדעון סער ידידי, הוא אדם הגון, מבריק ומוכשר, התחיל את דרכו המוצלחת כמזכיר הממשלה, ובהמשך כיהן בתפקיד שר החינוך וכיום כשר הפנים. פרישתו היא אבידה לפוליטיקה בישראל מאחר ומדובר באדם שפעל ביושרה והגינות על הצד הטוב ביותר למען הציבור, גם בנושאים שנויים במחלוקת השתדל לגשר על הפערים ורשם הצלחות רבות".

גם ח״כ יעקב ליצמן, מ'יהדות התורה' הביע צער: ״מביע צער על פרישת גדעון סער מתפקידו, אותו מילא במהלך השנים בהוגנות וביושר, למען אזרחי ישראל. גדעון סער היה צד חיובי בממשלה הרעה ועזיבתו תשפיע רבות בכל תחום. כולי תקווה שיוזמותיו החשובות, ביניהן ההחלטה לשמירת השבת בת״א, לא תיפגענה בהמשך".

ח"כ ישראל אייכלר, אף הוא מ'יהדות התורה' אומר כי, "אבן יסוד נשלפה מחומת ממשלת נתניהו. נעקוב אחר מהלכיו של סער בדרכו החדשה ונתפלל למפלתה של ממשלת הזדון. וכל הרשעה כולה כעשן תכלה".

היחסים העכורים עם ביבי הובילו לפרישתו? היחסים העכורים עם ביבי הובילו לפרישתו?

את בנימין נתניהו, לא הזכיר סער בנאומיו, אלא רק חלק מכשלונותיו. אנשים רבים רואים בו תחליף ראוי לראש הממשלה. פרשנים מעריכים כי מדובר בצעד אסטרטגי לקראת בחירות אפשריות, בעקבות קריסת חוק המע"מ ואיום יאיר לפיד על הליכה לבחירות. במצב כזה, היו יכולות להיות לסער שתי אפשרויות: התמודדות מול נתניהו בהתראה קצרה ובלי הרבה זמן להתארגן, הייתה ככל הנראה מובילה להפסד של סער. בתרחיש היותר ריאלי, שר הפנים היה בוחר שלא להסתכן, ולהמשיך מסורת ארוכת שנים בליכוד לפיה לא קוראים תיגר על מנהיג מכהן. גם במצב הזה, אין לו הרבה מה לעשות בשנים הקרובות. סער הפתיע את כולם ובחר בתרחיש השלישי.

המלחמות על המקום הפנוי כבר בשיאן. בין המועמדים להחליף את סער: יובל שטייניץ, גילה גמליאל, שטוענת כי נתניהו הבטיח לה שימנה אותה לשרה בהזדמנות הראשונה שתהיה לו, צחי הנגבי, זאב אלקין, ובסימן שאלה, אופיר אקוניס.

צריך לזכור שגלעד ארדן שוקל להתמנות לתפקיד שגריר באו"ם, ובמידה ויפרוש, יוותר הליכוד עם 18 מנדטים בלבד.

תגיות:פוליטיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה