שנת שמיטה

מדריך: הטיפול בגינות נוי ובעציצים בשנת השמיטה

כיצד לטפל בגינת נוי בשנת שמיטה? מותר לכסח דשא? והאם מותר לכרות עצים?

אא

כשמתגלה לנגד עינינו נוף מרהיב עין בדמות גינת נוי או פרח נאה אופפת אותנו הרגשה נעימה. לכן מטפחים את חצרות הבתים בצמחים נאים, את המרפסות וחלונות הבית בעציצים ואדניות ואת גגות הבתים בצמחיה רבגונית. כדי שלא נפסיד בשנת השמיטה עמל שנים של גינון שהשקענו בצמחיה הנאה המהנה והבריאה, אך גם שלא נעבור על מה שאמרה תורה "שנת שבתון יהיה לארץ" "ושבתה הארץ שבת לה' - נפרט עד כמה שידינו משגת כיצד לטפל בגינות הנוי ובעציצים בשנת השמיטה.

צמחים שאין מספיק להם - מי הגשמים, ואם לא ישקה אותם יגרם לצמחים או לפירות נזק, מותר להשקותם כדי צרכם בשעה שהם זקוקים להשקיה, ולא רק בשיעור המינימלי הנצרך לקיומם. ולכן במקרה של ספק או חוסר ניסיון יש להתייעץ עם מומחה שומר מצוות וירא שמיים.

מותר לשטוף רצפת מרפסת - אף שהמים יורדים לגינה אם אינו מתכוון לכך, ובפרט שיש חומרי ניקוי במים, וכן מותר להשתמש במזגן בשנת שמיטה, אף כאשר צינור עיבוי המים מטפטף לגינה, וכן מותר לתלות כביסה רטובה ליבוש מעל הגינה, אף שהמים מטפטפים לגינה.

מותר לנכש עשבים - כדי למנוע שריפות או ליפות את הגינה, ואם יש צמחים אחרים בגינה שהניכוש עלול לעזור להשבחתם אסור לנכשם. אפילו שאין דעתו לכך, אבל יכול לכסותם ביריעת פלסטיק אטומה כדי לחונקם, וכן מותר לרסס גינה בחומרים מונעי נביטה, למנוע נביטת עשבים וצמחי בר המזיקים לגינה.

כיסוח דשא - מותר כשהמטרה לשמור על נוי הדשא, או שללא הכיסוח יפסד הדשא, הפסד שאינו ניתן להשיב. אמנם יש מן הפוסקים שאסרו לכסח דשא בשביעית אפילו אינו מתכוון אלא לתיקון צורתו (וכל אחד ישאל את רבותיו בעניין)

 מותר לקטוף פרחים או ענפים – זאת משיחים של בשמים להריח בהם, אבל אסור לקטוף בכדי לחזק את השיח או בכדי לעודד צימוח מחדש, ולכן יש דרך קטיפה מקובלת שלא יחתוך אלא בשליש העליון או התחתון של הענף.  

ואסור לגזום שושנים או ורדים - כן אסור להסיר מהם פרחים שנבלו לפי שגורם שיצמחו פרחים חדשים.

גינות נוי שהם באחריות העיריה או הרשות המקומית - יש איסור לעבוד בהם בשנה השביעית במלאכות האסורות, ולכן על תושבי עיר המתגוררים במקום להודיע ולגלות דעתם לרשות המקומית שהכסף שהם משלמים במסגרת מיסי הארנונה אינו עבור הטיפול בגינות נוי, אלא רק עבור שאר ההוצאות המותרות, ועבור העבודות המותרות הנעשות בגינות כגון ההשקאה וכדומה.

מותר לפתוח את התריסים והחלונות של הדירה - בשנת שמיטה בכדי לאוור אותה , ואף על פי שיש בדירה עציצים וצמחים והשמש והאוויר מוסיפים להם כוח לצמוח, כיון שכל כוונתו היא רק כדי לאוור את הדירה. אמנם אסור להוציא עציץ (אפילו שאינו נקוב בתחתיתו ) מהבית למרפסת בכדי שיקבל שמש, אבל אם אינו מוציאו  אלא רק בכדי לסדר את הבית מותר.

גדר חי אסור לגוזמו - אפילו שכוונתו רק לשפר את נוי הגדר, ואינו מתכוון לתועלת השיח ולגידול ענפים נוספים. אבל אם הענפים מפריעים למעבר מותר לקצצם, אם אינו מתכוון לתועלת הצמח. במה דברים אמורים שנעשה הדבר על ידי אדם רגיל, אבל אם נעשה על ידיד גנן מקצועי, צריך לעשות שינוי בגיזום.  

ניקוי הגינה - גינה שרגילים לנקותה מידי פעם מדברי הפסולת שבה, ניירות, עלים יבשים וכדומה רצוי לטאטא אותם במטאטא, ורצוי שיעסוק בזה מי שאינו גנן מקצועי.

כריתת עצים - ישנו אופן המותר לכרות עצים ללא הגבלה מסוימת והוא שפעולת כריתת העצים נעשית לצורך מסוים כגון: הכשרת גן משחקים וכדומה, (ולא כריתת עץ ,כזאת הגורמת השבחה לעץ).

תגיות:שנת שמיטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה