השואה

אחרי 75 שנים: ספר תורה שהוסתר מתחת לספה הוחזר לארץ

הגירוש למחנות ההשמדה אילץ משפחה יהודית פולנית להפקיד את ספר התורה שהיה ברשותה בידיים של שכניהם הפולנים. אלה עשו בו שימוש לצורכי עבודות בית. השבוע חזר הספר ארצה

אא

השבת אבדה: ספר תורה שהוחזק אצל משפחה פולנית הושב השבוע ארצה אחרי 75 שנים. כדי להבין איך הספר הגיע לידיהם של המשפחה הפולנית, צריך לחזור אחורה בזמן, לערב מלחמת העולם השנייה. באותם ימים משפחה יהודית שהתגוררה בכפר פיליפוב שבצפון פולין, החליטה להפקיד את הספר אצל זוג שכניהם, מאחר שהבינו שהם עתידים להישלח למחנות השמדה, והם חששו לגורל הספר הקדוש. השבוע התגלה הספר בביתם של בני הזוג, משפחת וורובלסקי, בביקור אקראי שקיימו סטודנטים פולנים שמאתרים שברי מצבות שנלקחו מבתי קברות יהודיים.

''הספר היה חצי קרוע''. ספר התורה שחזר לישראל צילום:ג'וני דניאלס ''הספר היה חצי קרוע''. ספר התורה שחזר לישראל צילום:ג'וני דניאלס

 לפני מספר ימים הגיעו הסטודנטים מאוניברסיטת ורשה לביתם של בני הזוג, כיום בסוף שנות ה- 70 לחייהם. הסטודנטים שאלו אותם, האם הם יודעים על קיומן של מצבות יהודיות באזור. או אז הופתעו הנוכחים כשלפתע, קז'ימירש וורובלסקי, גילה את האוצר שבאמתחתו – ספר תורה עטוף בנייר חום, שאוכסן מתחת לספה בסלון.

 וורובלסקי סיפר לסטודנטים על קורות הספר והדרך שבה הוא הגיע לידיו. למצער הספר התגלה כי בני הזוג, שלא ידעו על קדושת הספר, עשו בו שימוש לצורכי ניקיון הבית ואף השתמשו בו כמדרס לנעליים.  

מי שעומד מאחורי היוזמה לאיתור שברי מצבות זהו ארגון "ממעמקים" שעניינו שימור זיכרון השואה וקורבנותיה."המשפחה היהודית שהתגוררה בסמוך למשפחת וורובלסקי ביקשה מהם לשמור על ספר התורה עד שהם יחזרו לקחת אותו", סיפר ל-  nrg  מנכ"ל הארגון, ג'וני דניאלס. "הם גם הוסיפו כי אם הם לא יצליחו לחזור ולאסוף את הספר, הם מבקשים מבני משפחת וורובלסקי לתת אותו ליהודי אחר שישמור עליו בעתיד".  

לא ידעו שמדובר בספר קדוש לא ידעו שמדובר בספר קדוש

עוד הוא ציין כי בני הזוג הופתעו ביותר כאשר הם ראו את הכבוד שהוא ייחס לממצא שהיה בידם. "הם לא הבינו מה המשמעות של ספר תורה עבור העם היהודי ועד כמה הוא קדוש עבורנו", הוא הוסיף.  

בני הזוג ניאותו להעביר את הספר לידיו של דניאלס ואף ביקשו לשלוח להם פיסת אדמה מארץ ישראל. ואכן, ימים ספורים לאחר מכן, הספר הושב ארצה. דניאלס ציין כי הגילוי עשוי להוביל לאיתור ספרים נוספים

 "בעקבות פרוייקט "מצבה" שהתחלנו בו, והסיפור הזה של ספר התורה העתיק שגילינו, קיבלו  עוד הרבה פניות מפולנים על ספרי תורה שהוסתרו במקומות שונים במדינה, ואנו מתכוונים להגיע אל כולם".         

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה