שירים ממחסן הנשמה

במחסן קטן בלב בני ברק ישבו היוצר יהודה דים והרב אהרן לוי, והעלו על הכתב הגיגים, מחשבות ותכנים רוחניים אשר תורגמו למילים ומנגינות. כעת הם רואים אור באלבום שנקרא "תכל´ס"

אא
יום אחד לקח הרב אהרן לוי את ילדיו לטייל בנמל יפו, ותוך כדי סיור הם חיפשו בית כנסת. "הגענו בדרך לא דרך לאזור שוק הכרמל, ושם הצטרפנו לאדם שחיפש מניין", מספר הרב. "היה זה בית כנסת ישן שעמד בפני צו סגירה. התיישבנו בחצר וחיכינו. התבוננתי באנשים היושבים שם, וכולם היו מבוגרים מאוד. נזכרתי אז שלימדתי בבית אבות בצעירותי בירושלים. היה שם תמיד אדם שהיה יושב בכניסה לאולם, אך אף פעם לא נכנס ממש לשיעורים שלי. פעם אחת שאלתי אותו למה שלא תיכנס?. ואז הוא אמר לי: שמע נא, בחור צעיר. אסביר לך משהו שאתה לא מבין. אני היום כבן 90. אם לפני 50 שנה היה לי את השכל, הידע והניסיון שיש לי היום, לא היית צריך לבקש ממני להיכנס. הייתי יושב שם כל היום ומחכה לך. בכל אחד מאיתנו יש את המבוגר הזה שמסתכל אחורה ומתחרט על עיסוק לא נכון בפרנסה, על לימודים שנזנחו וכן הלאה. וזה חבל. ראיתי שם אנשים לקראת סוף חייהם, לא שבעי רצון במיוחד, וזה צבט לי בלב".
את התחושות הללו קיפל הרב לוי בשיר "עוצמים עיניים", שהולחן בהמשך על ידי שותפו ליצירה, יהודה דים. ובכלל, מדובר רק בדוגמה מייצגת מבין שירי האלבום החדש והמשותף שלהם, "תכלס", שיוצא כיום לחנויות המוזיקה בהפצת גרינטק.
האלבום "תכלס" הינו השני במספר שמוציא הצמד, והוא בהחלט מביא איתו רוח יהודית חדשה. שירי האלבום מדברים על חיפוש משמעות במובן העמוק של המילה, על כמיהה לרוחניות ולתכלית קיומית. שירים כמו "מבקש סליחה", "למה", "בית המוסר" ואחרים נכתבו מתוך נבכי הנפש פנימה, מתוך ההיכרות של הרב עם ציבור "מחפשי האמת".
"השירים נולדו מתוך חוויות שאני נתקל בהן מתוקף העיסוק שלי בעולם התשובה", מספר הרב לוי, מרצה בכיר בארגון ערכים. "ככה ישבנו לנו במחסן הזה וילדינו יותר מ-60 שירים". אך למעשה, שיתוף הפעולה בין השניים החל עוד הרבה קודם. "החיבור בינינו התחיל לפני כחמש שנים", נזכר דים. "הכרנו דרך חבר משותף כשנתבקשנו לעבוד יחד על פרויקט כלשהו לארגון ערכים. המטרה הייתה להכין שירים, כשבין שיר לשיר יהיו מסרים רוחניים-ערכיים. תוך כדי עבודה חשבנו שכדאי שיהיה באלבום גם שיר מקורי. הצעתי את אחותי ככותבת שירים. במקביל אהרן אמר שגם הוא יחשוב על משהו".
"כשראיתי את מה שאחותו כתבה", ממשיך הרב לוי לספר איך נרקמה דרכם המשותפת, "אמרתי שזה נחמד, אבל אני רציתי שהשיר יבטא דווקא את עולם התשובה, בו אני מתמצא". הרב לוי לא כתב בעבר שירים אלא טקסטים ארוכים ועמוקים יותר. "אבל מה שהוא עשה", אומר דים, "היה טוב. ראיתי את זה וישר נדלקתי".
בסופו של דבר, הפרויקט שבארגון ערכים תכננו לשחרר לא יצא לפועל, אבל אחרי העבודה המשותפת, החליטו השניים שלא לפרק את החבילה. "סיפרתי לאהרן על חלום ישן שלי להוציא דיסק עם מילים מקוריות", משחזר דים. "התחלנו לכתוב, וכך נולד האלבום הראשון, מחשבות, לפני ארבע שנים".
השירים נולדו מתוך עולמו הפנימי של הרב אהרן לוי במקביל להתבוננות פשוטה בחיים. כך למשל, השיר "מבקש סליחה" נולד מתוך חוויה מיוחדת שעבר הרב בארה"ב. "יש לי ידיד שהוא עו"ד מפורסם, ובכל פעם שאני מגיע ללוס אנגלס אנו נפגשים ולומדים קצת יחד. באחת הפעמים נפגשנו וחיפשנו בית כנסת להתפלל בו. פתאום החבר קיבל שיחת טלפון בקשר למשפט רצח של איזה ראש כנופיה שהוא מייצג. מסתבר שהמושבעים הגיעו להחלטה, והיה עליו להגיע בדחיפות. אמרתי בואו ניסע. נלמד בדרך. כשהגענו לשם, כולם כבר ישבו וחיכו לנו. זו הייתה חוויה מאוד לא נעימה. היו שם שומרים, אנשי תקשורת, משפחת הרוצח ואנשים מקועקעים, וזה היה פחד פחדים. השופט הקריא את גזר הדין לאחר שקיבל מהמושבעים את התיק חתום וסגור. שם הם הקריאו סעיף-סעיף ואמרו זכאי או אשם. אני יושב שם דרוך ומתוח ורועד, וכל רצוני שהחבר שלי יצליח, קרי: שהרוצח יצא זכאי. ככל שהתקדמו יותר הרגשתי שאני לא יכול להמשיך לשבת שם יותר, ויצאתי החוצה. אח"כ, בדרך חזור, אמרתי לידיד שלי שכשלמדתי בישיבה, הרבי שלי היה מסתובב בחודש אלול רועד מפחד כפי שאני רעדתי היום. בשיחותיו היה מסביר כמה חשובה אימת יום הדין, אבל אז לא הבנתי אותו. באותו מעמד, בבית המשפט, הדברים פשוט נפלו לתוך הלב".
למה החלטת לכתוב פתאום? בכל זאת, לא כל יום קם רב ומחליט שהוא גם יוצר.
"המטרה שלי בכל הסיפור הזה היא לנסות לחדור ללב האנשים שהרצאות שכליות לא תמיד מדברות אליהם. השירים נכתבו לאוזניים ישראליות. רצינו שאדם ששומע מוזיקה לא יהודית יוכל להתחבר למילים, ופתאום לגלות מסרים עמוקים. אז כבר נמצאים בתוך המסר עצמו, ואי אפשר להתחמק".שם האלבום "תכלס" הוא כל כך מעשי, לעומת מילות השיר שהן כל כך ערטילאיות, רוחניות, לא מוגדרות. איך הרב מסביר את הניגוד?
"השירים, כמו גם ההרצאות, עוסקים בשלב של החיפוש, אבל התשובות הן תכלס. השם של הדיסק בא להגיד שהשאלות הן אמצעי ולא מטרה. השאלות נשאלות תכלס למטרה, וכשאין את המטרה - אז גם השאלות מאבדות את ערכן".
 יהודה, איך זה לעבוד על מוזיקה עם רב?
"במהלך התקופה המוזיקלית שלי יצא לי להלחין ללא מעט אחרים, אבל עם אהרן זה אחרת. זה כאילו שאני יודע מראש לאיזה כיוון הוא ייקח את השיר. כבר נתקלתי בעבר בכך שכותבים שניסיתי להעיר להם התעקשו שלא אגע להם במילים, אצלו זה לא ככה. אין בינינו אגו, והעבודה נעשית בשיתוף. הוא מקבל את הדברים ואנחנו משלימים זה את זה".
צילום: עזרא לנדאו
תגיות:אהרון לוימוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה