ספרים

מנדי פלדהיים: העשייה שאחרי הסערה

שנתיים לאחר שנמכרה הוצאת הספרים החרדית "פלדהיים" בעקבות קשיים כלכליים - מנדי פלדהיים, העורך הראשי - מדבר על הכל: הקשיים, המחשבה על פרישה וההחלטה לעבוד כשכיר בהוצאת הספרים החדשה "סלה", המיועדת למגזר החרדי. ראיון בלעדי

אא

שנים לא קלות עברו על מנדי פלדהיים, שלא לומר מטלטלות. כמי שהיה העורך הראשי של חברת ההוצאה לאור "פלדהיים", עסק משפחתי שהפך למעצמה הבלתי מעורערת של עולם הספרים החרדי - נאלץ לפני כשנתיים לקבל החלטה לא קלה, במסגרתה הוחלט למכור את ההוצאה, בשל קשיים כלכליים.

שנתיים חלפו מאז, שנתיים בהן השקיע פלדהיים הרבה מחשבה על מה יהיה השקט שאחרי הסערה הגדולה. בשלב כלשהו, חשב לעשות הסבה מקצועית לתחום פחות תובעני - אבל גם אחר לחלוטין, שלא לומר מפתיע משהו. "כיוון שאני מאוד אוהב לטייל בטבע, הרעיון המרכזי שהעסיק את מוחי אז, היה להפוך למדריך טיולים", הוא מסביר. "אולם כשנועצתי ברב שלי, הרב חשין, אותו הכרתי בהשגחה פרטית כחצי שנה לפני מכירת החברה, החלטתי להמשיך בעשייה הזו דייקא. 'היעוד שלך הוא להדפיס ולהוציא לאור ספרים, ואסור לך לעזוב את התחום הזה' - אמר לי. לכן ,החלטתי להישאר".

 

ממכירת ספרים מדלת לדלת – להוצאה בעלת שם עולמי

מנדי פלדהיים, 53, מבית שמש, הוא נצר למשפחה שעוסקת מזה שנים רבות בעסקי הספרים. כבר ב-1938, הייתה המשפחה נטועה עמוק בתחום, באזור הונגריה. או אז החליט סבו להגר לארצות הברית, וזמן קצר לאחר מכן כבר שלחו אליו בני משפחתו משלוח ספרים ראשון, אותו מכר מדלת לדלת, בניסיון לטעת שורשים בתחום – גם שם. כשראה שההצלחה מאירה לו פנים – פתח את החנות הראשונה שלו, חנות שנקראה אז "הבית של הספר היהודי".

לאחר נישואיו, בנו הבכור של הסב, יעקב שמו (שהוא גם אביו של מנדי פלדהיים) עלה לארץ ביחד עם אשתו. כאן ניסו שוב את סוד ההצלחה של המשפחה, ופתחו חנות ספרים קטנה בבני ברק - אולם זו לא האירה להם פנים הפעם. משכך, החליט יעקב בשנת 1961, להקים את הוצאת "קריה נאמנה" בירושלים - הוצאה שהוקמה ביחד עם שותף, שבמרוצת השנים מכר ליעקב את חלקו בהוצאה וזו הפכה לבעלותו הבלעדית. במרוצת הזמן הוחלף שמה של ההוצאה ל"פלדהיים", והיא הפכה עד מהרה לשם דבר בכל הקשור להוצאת ספרים.

 

הדרך להתמודדות עם נסיונות קשים - אמונה

אלא שלפני שנתיים, התרחשה טלטלה עזה בחייהם של פלדהיים ובני משפחתו: בשנת 2012, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי – נקלעה ההוצאה לקשיים כלכליים ואחרים, שהובילו לסגירתה, ובשנת 2013, משראו שכלתה אליהם הרעה ולא היה מנוס - נמכרה סופית ההוצאה המשפחתית להוצאת "יפה נוף", ששינתה את שמה ל"יפה נוף – פלדהיים".

"אחת הסיבות הכי קשות שבגינן נקלענו למצב הזה", משחזר פלדהיים, "היא שהוצאת פלדהיים התמקדה בספרות מתורגמת: רוסית, אנגלית, ספרדית, איטלקית, צרפתית ועוד. זה היה תחום המומחיות שלנו. מכיוון שהתבססנו בעיקר על השוק האמריקאי, כל תנודה בו השפיעה מיידית על מצב ההכנסות שלנו. כך שצניחת הדולר בשנת 2008, גרמה לא רק לקריסת הכלכלה בארה"ב - כי אם גם לנו".

כאמור, זמן קצר לאחר מכן, כשפלדהיים עמד מול שוקת שבורה, לאחר שמחד "פלדהיים" נמכרה, ומאידך, בעצת רבו, כבר הבין שהוא הולך להישאר בתחום, ולא לנטוש אותו - קיבל מנדי הצעה מעניינת מדני פחימה, הבעלים של הוצאת "דני ספרים": לנהל את "סלה", הוצאת הספרים החדשה שהקים, שהיא חברת בת של "דני ספרים", המיועדת לציבור הקוראים החרדי.

איך מתמודדים עם הבוקר שאחרי - אחרי שנים ארוכות כל כך של השקעה בחברה, וברגע אחד היא כבר לא שייכת לך יותר?

"זו שאלה מורכבת", הוא עונה מהורהר. "בגדול, אני מאמין שהדרך להתמודדות עם כל ניסיון, קשה ככל שיהיה, היא האמונה. אדם שיש לו אמונה, יש לו יכולת להתמודד עם כל שינוי בחייו. ובאמת, מי שעזרו לי לעבור את התקופה הקשה בחיוך, היו בראש ובראשונה המשפחה שלי – שהאמינה בי וביכולות שלי, והרב חשין – שבלעדיו לא הייתי מסוגל להמשיך לעסוק בתחום, ועוד כשכיר".

ואיך התחושה לעבוד בשביל מישהו אחר?

"ברור לכל שיש קושי מסוים לעבור ממצב של להיות אדון לעצמך - למצב שאתה נתון למרות של אדם אחר. אחרי שבמשך שנים התרגלתי לעצמאות טוטלית בכל הנוגע לקבלת החלטות, אין ספק שזה קושי שאני נדרש להתמודד איתו כל הזמן. למזלי הטוב, הבוס שלי הוא אדם מאוד נוח, שמאפשר אוטונומיה לא קטנה במסגרת התפקיד, וזה דבר שבהחלט מקל על תהליך ההסתגלות למצב החדש".

 

"מקווה להשפיע בסלה כמו שהשפעתי בפלדהיים"

פלדהיים מספר כי יש סיבה לעובדה שהגיע דווקא להוצאת 'סלה'. "הוצאת 'סלה' הוקמה כדי לתת מענה הולם לציבור הקוראים החרדי, המבקש לרכוש ספרים בעלי תוכן יהודי, עם איכות גבוהה. וכשאני מדבר על איכות גבוהה, אני לא מדבר רק על הכריכה של הספר, שגם היא בוודאי חשובה, אלא, אני מדבר על עריכה לשונית ברמה גבוהה. אחד הפרמטרים, ואולי החשובים ביותר - שקובעים את טיבו של הספר, הוא עריכה לשונית. אלא שעריכה לשונית טובה, בדרך כלל עולה המון כסף. החזון של דני פחימה ושלי, הוא להדפיס כמה שיותר ספרים עם תוכן יהודי באיכות טובה, במסגרת הוצאת סלה, ובכך בעצם להמשיך את הקו של הוצאת פלדהיים".

לדברי פלדהיים, העבודה בהוצאת סלה מהווה סוג של סגירת מעגל בעבורו, כיוון ששני הספרים הראשונים שהוצאו לאור, הן בהוצאת פלדהיים בזמנו, והן בהוצאת סלה היום - מדברים על עניין השבת. "הספר הראשון של פלדהיים, היה 'שמירת השבת כהלכתה' – של הרב נויבירט זצ"ל. הספר הזה זכה להצלחה כה גדולה, עד שאבי תמיד אמר שהוצאת פלדהיים קיימת בזכות השבת.

"וכיום, מעניין לציין שגם הספר הראשון שהדפסנו בהוצאת 'סלה' - מדבר על נושא זה. זהו ספר ילדים, המסביר את ל"ט מלאכות השבת ונקרא 'השומרים הצעירים', מאת הסופרת גיטי בין. רק אחרי שהודפס - פתאום הבנתי שיש כאן סגירת מעגל".

מהם ההבדלים המרכזיים בין עולם הספרים החרדי לבין זה החילוני?

"קודם כל, שניהם עוברים בשנים האחרונות טלטלות מטלטלות שונות. בשוק הספרים הכללי, הטלטלה נובעת בעיקר מזה שאנשים קוראים פחות, כיוון שיש להם אמצעי בידור אחרים. בשוק החרדי לעומת זאת, בו הספר הוא הכל – התרבות, החינוך, הפנאי. מלבד זה שהוא מקנה ידע, הוא גם העיקר שבאמצעותו יכול אדם להפוך מיהודי בינוני ליהודי טוב. בנוסף לכך, בציבור החרדי, גם הפלח שמכונה 'ספרי פנאי' – עדיין נחשב לחזק מאוד, כי כשילד משועמם, הספר הוא עדיין חברו הטוב ומפיג בצורה הטובה ביותר את השעמום. גם מבוגר שרוצה קצת לנוח ולהתאוורר – ייקח ספר טוב. בספרות החרדית, ואין זה משנה באיזה ז'אנר – לא תמצאי שום ספר שאין בו תוכן של מסרים יהודיים חינוכיים. מכאן שגם בספרי מתח לילדים לצורך העניין, יש מסרים של אמונה והשגחה.

"למרות זאת, גם מצבו של שוק הספרים החרדי אינו מזהיר, אולם כאן, נובע הקושי יותר מן העובדה שלאנשים אין כסף להשקיע ברכישת ספרים, ולא משום שהם לא אוהבים לקרוא. ועם זאת, כפי שאני רואה את זה, מדובר בשוק שהוא די יציב, לעומת מצבו של שוק הספרים הכללי".

אז איפה נראה אותך בעוד כמה שנים?

"וכי אני יכול לדעת?", הוא צוחק. "אי"ה, אני מקווה מאוד שרק במקומות טובים. להוצאת פלדהיים הייתה השפעה מאוד גדולה על העולם היהודי – כך אמר פעם המקובל הרב דוד אבוחצירא בשם אביו של אחד מגדולי ראשי הישיבות. 'מבין מיליוני תלמידי חכמים וראשי ישיבות, אין תלמיד חכם אחד - שספריה של הוצאת פלדהיים לא השפיעו עליו', כך אמר אותו יהודי. כך שאני מקווה ומאמין, שמה שאני עושה כעת במסגרת הוצאת הספרים 'סלה',  יהיה בר השפעה לא פחות". 

תגיות:מנדי פלדהייםפלדהייםספרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה