חדשות יהדות

הראשון לציון: מינוי המנכ"לית פוגע בבתי הדין הרבניים

שרת המשפטים החליטה למנות את מנכ"לית משרדה, אמי פלמור, למנכ"לית בתי הדין הרבניים. הראשון לציון במכתב לשרה: "גם אם הדבר זמני, הוא פוגע בבתי הדין". המינוי לא נעשה על פי חוק

אא

סערה חדשה בעקבות מינויה של אישה למנכ"לית בתי הדין הרבניים. הרב שלמה דיכובסק שימש כמנכ"ל בתי הדין וסיים את תפקידו. על אף שדבר סיום כהונתו היה ידוע במשך שלוש שנים, שרת המשפטים, ציפי לבני, לא הגיעה להבנה עם הרב הראשי ונשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב יצחק יוסף שליט"א.
על פי החוק, המנכ"ל ממונה בידי שר המשפטים, בהסכמת נשיא בית הדין הרבני הגדול. במידה ולא מדובר בדיין שמיועד לתפקיד, נדרש אישור הוועדה למינוי דיינים.
ביום ראשון האחרון הכריזה שרת המשפטים, לבני, שהיא ממנה לתפקיד את מנכ"לית משרדה, אמי פלמור, שתשמש כמנכ"לית בתי הדין הרבניים, ייתכן ובאופן זמני. ההחלטה הזו מהווה תקדים, למצב שבו אישה תכהן בתפקיד מכריע בבתי דין רבניים.  
בהודעה של שרת המשפטים נכתב כי "עקב ויכוחים עם הרבנות הראשית, לא הושגו הסכמות לפי שעה באשר לזהות המנכ"ל החדש. לפיכך, כדי למנוע ואקום ועד שיושגו הסכמות וימונה מנכ״ל קבוע, מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור תישא באחריות האדמיניסטרטיבית בלבד על בתי הדין הרבניים, בדיוק כפי שבסמכותה הניהול האדמיניסטרטיבי של בתי הדין השרעיים".
במכתב ששלח אתמול (רביעי) הראשון לציון ונשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב יצחק יוסף, לשרת המשפטים, הוא קובל על טענותיה כי הדבר נעשה עקב ויכוח עם הרבנות, ומצר על העובדה שהמינוי נעשה ללא הסכמתו. "הופתעתי לקרוא כי מינוי מנכ"לית משרד המשפטים למנהלת בתי הדין, נעשה עקב ויכוח עם הרבנות", כתב הרב במכתב. "נעניתי מידית למינוי שהצעת. המינוי הזמני נעשה ללא תיאום ובניגוד לחוק הדיינים, ועשוי לגרום לפגיעה קשה בהמשך תפקוד בתי הדין".
הרב מבהיר כי לבני מציבה גם בעיה חוקית, עקב חוסר יכולתה למלא את הצרכים הדחופים של בתי הדין הרבני בשל אי מינויה על פי חוק הדיינים. "כך, למשל, המנהל עוקב אחר קיום פסקי דין של גירושין ומטפל במציאת פתרונות לסרבנות גט". כתב הרב. פלמור לא תוכל לבצע פעולות אלו, ובשל העובדה שהמינוי לא נעשה על פי חוק הדיינים, "חוששני כי בהעדר בעל הסמכות לעשות העברות ארעיות של דיינים ממקום למקום, לא יהיה מנוס מדחיית דיונים רבים בהתאם לשיקול דעת הדיינים בהרכבים החסרים והמקוטעים. למותר לציין את הסבל הרב והמיותר הנגרם עקב כך לציבור הרחב".
בהמשך המכתב מסביר הרב שגם אם הדבר נעשה באופן זמני, הוא פוגע בעצמאות מערכת המשפט "ויש בה כדי לפגוע באמון הציבור במערכת זו". הרב יוסף ציין כי ”גם אילו צריכה הייתה להתקבל החלטה על מילוי מקום זמני עד להסכמות, הרי שברוח החוק, מן הראוי לעשות זאת בהסכמת נשיא בית הדין הגדול מה שלצערי לא נעשה, בפרט שישנם פתרונות מיטביים אחרים דוגמת מינוי דיין מכהן - הכשיר על פי חוק לכהן כממלא-מקום".

תגיות:הראשון לציוןבית דיןהרב יצחק יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה