פרשת ואתחנן

רק תפילה אשא

גם בפרשת השבוע ממשיך משה רבנו את דבריו אל בני ישראל והפעם הוא מדבר על עצמו וכך הוא אומר "ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר וכו אעברה נא ואראה את הארץ הטובה אשר בעבר הירדן ההר הטוב הזה והלבנון"

אא

גם בפרשת השבוע ממשיך משה רבנו את דבריו אל בני ישראל והפעם הוא מדבר על עצמו וכך הוא אומר "ואתחנן אל ה בעת ההיא לאמר וכו אעברה נא ואראה את הארץ הטובה אשר בעבר הירדן ההר הטוב הזה והלבנון" (דברים ג פסוקים כג כה)

משה רבנו מספר כיצד הוא התפלל והתחנן אל ה על מנת להיכנס לארץ. "ואתחנן" זוהי לשון "תחינה" אחד מלשונות התפילה המצויים מהם תפילה, תחינה, צעקה, זעקה, נפילה, פגיעה, רינה. אדם שמתחנן הוא שופך את כל ליבו ומבקש את בקשתו מעומק הלב כך היה גם משה רבנו מבקש ומתחנן מעומק הלב על כניסתו לארץ עד כדי כך שהקב"ה אמר לו "רב לך אל תוסף דבר אלי עוד בדבר הזה" (פסוק כו) אומר "דעת זקנים מבעלי התוספות" שמשה רבנו התפלל 515 תפילות כמניין "ואתחנן" עד שהקב"ה עצר בעדו ואמר לו עוד תפילה אחת כבר אבטל את גזרתי. ללמדך שכח התפילה הוא עצום לאין ערוך בכח התפילה לחולל מהפך של ממש לכל מה שקשור לגורל האדם ולעתידו.

היהודי האותנטי מאז ומעולם דבק בסידור התפילה. כל צרה ומצוקה התבטאה בתפילה אך כאשר סודר לנו נוסח מסודר של סדר התפילה המצוי בסידורים שלנו היום, פעמים ישנה תחושה של קרירות מסוימת שהרי הנוסח הוא אותו נוסח. תפילת שמונה עשרה מופיעה שלש פעמים ביום שחרית, מנחה, וערבית. כך שהנוסח שגור על לשוננו ולא תמיד אנו נותנים את הדעת על המילים שיוצאים מפינו לא מכוונים כראוי לא מתפללים בהתלהבות ובשמחה. אך מעבר לכך שהתרגלנו לנוסח יש כאן פן נוסף שעלינו לחדד ולהפנים אל תוכנו.

נפתח במעשה שהתרחש בבית מדרשו של הגאון רבי חיים וולאזין. אל בית המדרש נכנס גוי ותר בעיניו אחר אחד המתפללים כיוון שהיו בתפילת שמונה עשרה המתין שיסיימו. לאחר התפילה שאל אותו היהודי מה ראית?

ראיתי שאתם מתפללים... אבל מה עושה היהודי שם מקדימה עם מי הוא מדבר, בהצביעו על ר חיים וולאזין.

אמר לו: מה זאת אומרת הוא מתפלל. מה שהיטיב להבין הגוי כיצד מתפללים. זהו מסר ולקח עבורנו.

רובנו נעמדים מול סידור התפילה ומתחילים את הטקס. טקס אמרנו ? כן, כך נראית התפילה כמו טקס עם סדר ונוסח קבוע שעלינו לסיים אותו מקצה אל קצה. אך האמת שלא כך, כל התפילה היא דו שיח עם המלך שהוא מלכי המלכים הקב"ה אנו מבקשים ממנו חיים, בריאות, רפואה, שלום בארץ, שלווה ובטחון, גשם בעיתו, ומה לא...

אך עלינו להבין שאנו מדברים איתו! ולא עם הסידור ולא עם זה שיושב לפנינו אלא רק עם ה. ולכן ככל שהתפילה יוצאת מעומק הלב, ככל שהתפילה מגיעה ממקום פנימי ואמיתי שאנו בנייך ואתה אבינו, ואבא יעשה הכל למען הילדים שלו ממילא התפילה שלנו תפעל את פעולתה ונראה ישועות.

מסופר על יהודי שמשפחתו גדלה והבית צר מלהכיל את שמונת ילדיו התחייבות נוספות לא יכל לקחת על עצמו ואשתו עמדה בפני לידה נוספת. בצר לו החליט לנסוע אל הכותל המערבי מקום שלא זזה ממנו השכינה, אתפלל לה רק הוא יוכל לעזור לי הלוא אנו מאמינים בו שהוא הכל יכול והוא לא ישיב את פני ריקם. אמר לאשתו  בטרם צאתו מביתו.

מיודענו הגיע לירושלים ושם פעמיו אל הכותל, הרחבה היו כמות מועטת של מתפללים, אבני הכותל ניצבו מולו במלוא הדרם. הוא ניגש לפינה שקטה וצדדית ופתח באמירת תהילים, חלפה שעה, שעתיים, הוא קורא ומתפלל מעומק הלב מזיל דמעה ומוחה את הזיעה שעל מצחו, חלפו שלש שעות והוא מתפלל בדבקות לפתע נגעה בכתפו יד אדם הוא. מסתובב בבהלה ורואה מולו יהודי בשנות החמישים לחייו הלה חייך ושאל אותו: אני רואה אותך כבר זמן רב מתפלל ובוכה אפשר לעזור?

לא לא זה בסדר ה יעזור ויתן כוחות לעבור את הזמנים הקשים שלנו.

ספר לי אשמח לעזור לך אם אוכל בשמחה....

הלבביות של היהודי הזה שבתה את ליבו, הוא החל לספר לו כיצד הוא מתגורר עם שמונת ילדיו בבית כה קטן ואשתו לפני לידה נוספת והבית צר מלהכיל את כולנו סיים בכאב.

"בא איתי יש לי מקום לקחת אותך" אמר האיש. הם יצאו מרחבת הכותל ונכנסו לרכבו של היהודי שהתברר  כאדם עשיר מאוד איש עסקים מהשורה הראשונה. הם נסעו יחד למשרד תיווך בירושלים ותוך פחות משעה נמצאה דירה בת חמש חדרים במקום מצוין. הם נסעו, ראו, התרשמו וחתמו חוזה. העשיר חתם המחאה על מחיר הדירה המלא.

"שיהיה לך בהצלחה" אמר לו.

"אין לי מילים להודות לך אתה שליח משמים הצלת אותי" אמר לו מיודענו.

הוא חזר לביתו וסיפר לרעייתו את הנס שארע עמו היא לא  האמינה למשמע אזנה אך מהר מאוד הבינה שמהיום החיים שלהם יראו אחרת התפילה התקבלה! אך בזה הסיפור לא נגמר...

חבריו שמעו על הנס שקרה לו והחליטו גם הם לנסות את מזלם הם עמדו ליד שריד בית מקדשנו והתפללו  בדבקות תוך כדי שהם מחכים לדפיקה המיוחלת על הגב שתביא איתה את הישועה וזו לא אחרה לבוא... לפתע הם חשו דפיקה בגבם...

היה זה אחד הקבצנים שביקש תרומה...

הם חזרו במפח נפש ושאלו את הרב למה הוא קיבל ונושע ואנו לא קיבלנו כלום? אמר לה הרב הוא הלך במטרה של תפילה אמיתית מעומק הלב שהוא התחיל להתפלל הוא שם את מבטחו המוחלט בידי שמים ולכן הגיע אליו הישועה הוא דיבר ישירות עם אבא. אך אתם לא התפללתם לה  אלא ציפתם לאיזה עשיר שייתן לכם מתנות, לכן זו הייתה התוצאה. (מעיין השבוע)

שמתפללים מעומק הלב מתוך אמונה אמיתית בה אז הישועה לא אחרת לבוא.

ועוד משפט קטן בקשר לתפילה הרבה חושבים לפעמים הנה התפללתי על כך ועל כך ולא קרה כלום לא נענתי בתפילה אז מה באמת, התפילה עוזרת או לא?

התשובה לכך שהתפילה עוזרת רק אנו לא יודעים חשבונות שמים. לדוגמא, אדם מבקש ממון אך לא יודע שעם הכסף יגיעו גם צרות ומחלות ועם הכסף הזה הוא יצטרך לממן תרופות, הקב"ה מעדיף להשאיר אותך עם מצוקה כלכלית אבל בריא ושלם. וכך בכל תחום ותחום הכל בגזירת עליון ועלינו לחיות ולהאמין כך.

זאת ועוד אנו מבקשים מה ואנו מתפלאים למה לא קבלנו. והתשובה היא כן! אבא לפעמים אומר לא! גם אנו כהורים מסרבים לבקשות ילדנו משיקולים שלנו אז תסמכו גם עליו. 

תגיות:פרשת השבועפרשת ואתחנן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה