חדשות בעולם

משבר אמון חריף בין ארה"ב לישראל

מצב היחסים בן ארה"ב לישראל הגיע לשפל שלא נראה שנים. הפנטגון קיבל הנחיה מהבית הלבן – לעצור את כל משלוחי הנשק לישראל

אא

יחסי ארצות הברית-ישראל הגיעו לשפל שלא נראה מזה שנים. עיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח שהבית הלבן עצר משלוח טילים שיועד לחיל האוויר הישראלי, והורה לפנטגון שלא לאשר משלוחי אמצעי לחימה לישראל, עד לאחר קבלת אישור.

לפי דברי גורמי ממשל אמריקניים, התנהלות ישראל במערכה בחודש האחרון - שכנעה אותם כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והצוות שלו לביטחון לאומי, "פזיזים ואינם ראויים לאמון". האמריקנים מאשימים שנתניהו "משחק" בין הקונגרס לבית הלבן, וטוענים כי הוא פגע קשות במזכיר המדינה ג'ון קרי ובשגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו, באמצעות הדלפות שאותן כינו "זדוניות". מנגד, גורמים רשמיים ישראליים תיארו את ממשל אובמה "חלש ונאיבי", ועושים ככל יכולתם כדי לעקוף את הבית הלבן ולפעול ישירות מול הקונגרס, שנשלט בידי הרפובליקנים. לדברי הגורמים, נתניהו מנסה להסתמך על כך שיש לו יחסים יותר טובים עם הקונגרס מעם הנשיא, והוא ממתין שהאחרון יסיים את כהונתו.

מדובר במתיחות שיא בין המדינות. אתמול שוחחו אובמה ונתניהו, בשיחה שהוגדרה אגרסיבית ולוחמנית, ובה דרש נתניהו דרש מאובמה ערבויות ביטחוניות כדי לחתום על הפסקת אש ארוכת טווח.

שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, פסל את הדיווח: "אלה האשמות לא מבוססות. ישראל מעריכה מאוד את התמיכה שקיבלנו במשבר האחרון בעזה. גם מממשל אובמה וגם מהקונגרס, שהכירו בזכותה של ישראל להגן על עצמה והעמיקו את ההשקעה ב'כיפת ברזל'".

"האמריקנים מודאגים במיוחד מהשימוש הנרחב של ישראל בארטילריה בריכוזי אוכלוסייה במקום חימוש מונחה ומדויק, נכתב בעיתון. "על כן נחרדו בבית הלבן עוד יותר כשגילו על התכנית להעברת ארטילריה לצה"ל. בקשת ישראל לרכש נרחב של טילי הלפייר למסוקי קרב, הוקפאה. לדברי גורם בממשל אובמה, לא היה צריך לאשר את הבקשה כאילו מדובר בבקשה שגרתית, כשברקע המבצע בעזה. "ארצות הברית אמרה למעשה 'חכו רגע, זה לא מקובל עוד'", אמר גורם בממשל.

אחד האירועים שגרם לתחילתה של המתיחות, היה ב- 30 ביולי, כשפגז ישראלי פגע בבית ספר של אונר"א בג'בליה, שבו 3,000 פלסטינים מצאו מחסה. באותו יום התפרסמו הידיעות שהפנטגון אישר לישראל לקבל ממאגרי התחמושת שלה בישראל פגזים של 120 מ"מ ו-40 מ"מ. הדבר נעשה במסגרת תקשורת ישירה בין שתי מערכות הביטחון, בלא צורך באישור של הבית הלבן ומחלקת המדינה, שנדהמו מההתנהלות של ישראל. "האמריקנים חשו שישראל מוליכה אותם שולל", נכתב.

הקש ששבר את גב הגמל, לפי דיפלומטים אמריקניים רבים, היה פרטי השיחה שקיים נתניהו בתחילת החודש עם שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו, ובה הטיח ראש הממשלה כלפי הממשל האמריקני: "לעולם אל תפקפקו בי שוב", בנוגע לדרך שעליו להתמודד עם חמאס. גורם בכיר בממשל אובמה אמר כי ממשלת נתניהו מבצעת מניפולציות: "זה מראה שישראל לא מבינה את מקומה בעולם".

תגיות:אמריקהישראלמשבר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה