אמונה

הכל משמים, אז מהיכן מגיעים נביאי שקר?

אין דבר שקורה ללא השגחה עליונה, אך האם פירוש הדבר שגם נביאי שקר כמו ישו ומוחמד היו שליחים משמים? והיכן בדיוק ניבאה זאת התורה?

אא

שלום הרב, רציתי לשאול, הרי כל מה שקורה בעולם הוא רצון ה', אם כן, כיצד ניתן להסביר את העובדה שקמו נביאי שקר כמו ישו ומוחמד, שהקימו והפיצו תורה שקרית בעולם? האם גם זה היה רצון ה'? בתודה, זכי.

* * *

שלום וברכה זכי, ותודה על שאלתך. כל מה שקורה בעולם זה רצון ה', ואתה שואל לגבי נביאי שקר כמו ישו ומוחמד, האם גם הם הגיעו מרצון ה'.

כדי להשיב על שאלה זו, עלינו לזכור שה' נתן בחירה חופשית לבני האדם, ולמרות שהקב"ה עושה הכל לטובה - לעיתים האדם מזיק לעצמו או למזיק לאחרים, והרשות ניתנה לכך משמים, כי העולם הזה הוא מבחן. מה שאומר שאנשים כמו ישו ומוחמד יכלו לשקר גם נגד כוונת התורה, מכיוון שה' נתן להם את הבחירה להרע, כמו גם את הבחירה לטועים לטעות.

עד כאן ברובד הפשט, אך בעומק העניין נדע שהכל מכוון משמים - גם הבחירה להרע או להטיב, והוא שאמרו חז"ל: "מגלגלים זכות על ידי זכאי, וחובה על ידי חייב" (בבא בתרא דף קיט, עמוד ב).

רצונו של הצדיק להטיב, ולכן ה' מזמן לידו מעשי חסד, לעומתו הרשע שרוצה להזיק את חברו - ה' מגלגל לפניו את החבר שצריך לקבל נזק זה משמים. כמובן שהגנב לא חייב לגנוב, אך כאשר הוא בוחר לעשות זאת, ה' מזמן לו מישהו שהיה צריך להפסיד ממון. חשוב להבין שאף אדם בעולם לא חייב להיות שליח להרע, וכל עוד האדם חי, בכוחו לתקן את מעשיו ולשוב בתשובה שלמה. ה' רק מכוון את הבחירה של הרשע למקום המתאים. למעשה כולנו בעולם הזה שליחים, אנו רק בוחרים אם להיות שליחים טובים או שליחים רעים. לכן צדיקים גדולים נהגו תמיד למחול לכל אדם כדי שלא יגיע מידיהם נזק לחוטא, וכפי שנוהגים לבקש בתפילות: "שלא ייענש שום אדם בסיבתי".

התורה מתארת בפנינו שליחים שבאו במטרה להרע לעם ישראל, וה' כיוון את מעשיהם כדי להטיב. פרעה בחר לשעבד את ישראל ולמרוד בה', לכן ה' הקשה את לבו עוד יותר במטרה להראות לעם ישראל את גודל הנסים של יציאת מצרים. כך ה' אמר למשה (שמות פרק ז, ג): "ואני אקשה את לב פרעה, והרביתי את אותותי ואת מופתי בארץ מצרים", ומודיע לנו הקב"ה במפורש את הסיבה לכך (שמות יא, ט): "ויאמר ה' אל משה, לא ישמע אליכם פרעה, למען רבות מופתי בארץ מצרים".

מגילת אסתר מלמדת אותנו כיצד המן פעל כשליח להרע לישראל, במטרה שרעתו תתהפך לטובה, ועם ישראל יזכה להתחזק באמונה. גם שליחים הבאים להרע נובעים מהתוכנית שקבע ה' בבריאה, אך אין פירוש הדבר שהם היו טובים או שמעשיהם היו טובים.

למעשה התורה אומרת לנו להיזהר מנביאי שקר - וגם מגלה בפנינו שה' נותן להם לשקר בעולם כדי לנסותנו באמונה (דברים יג, ב): "כי יקום בקרבך נביא או חולם חלום, ונתן אליך אות או מופת, ובא האות והמופת אשר דבר אליך לאמור: נלכה אחרי אלוהים אחרים אשר לא ידעתם ונעבדם - לא תשמע אל דברי הנביא ההוא או אל חולם החלום ההוא, כי מנסה ה' אלוקיכם אתכם לדעת הישכם אוהבים את ה' אלוקיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם".

מעניין לציין כי ישו אכן עסק בכישוף, בעוד מוחמד טען שחלם חלום במערה. נראה ששני נביאי השקר המפורסמים ביותר בהיסטוריה - כבר נחזו מראש בנבואת התורה לפני 3300 שנה. ומטרתם היתה כדי לבחון אותנו באמונה, עד כמה אנו בוטחים בתורה שקיבלנו בסיני. יחד עם זאת, הרמב"ם מוסיף נקודה מעניינת מאוד בעניין זה, וטוען שלמרות שישו ומוחמד הביאו נזק רב לעם ישראל, ה' בעצם כיוון שבדרך זו יחשפו כל עובדי האלילים בעולם ליסודות ומושגים מתורתנו הקדושה, כמו הצפייה למשיח האמיתי באחרית הימים, וכך כתב הרמב"ם בהלכות מלכים (סוף פרק יא): "וכי יש מכשול גדול מזה: שכל הנביאים דיברו שהמשיח גואל ישראל ומושיעם, ומקבץ נדחיהם ומחזק מצוותן, וזה (ישו) גרם לאבד ישראל בחרב, ולפזר שאריתם ולהשפילם, ולהחליף התורה, ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי ה'... אבל מחשבות בורא עולם - אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנוצרי, ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו -אינן אלא ליישר דרך למלך המשיח, ולתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד, שנאמר "כי אז אהפוך אל עמים, שפה ברורה, לקרוא כולם בשם ה', ולעובדו שכם אחד". כיצד: כבר נתמלא העולם כולו מדברי המשיח, ומדברי התורה ומדברי המצוות, ופשטו דברים אלו באיים רחוקים, ובעמים רבים ערלי לב... וכשיעמוד המלך המשיח באמת, ויצליח וירום ויינשא - מיד הם כולן חוזרין ויודעים ששקר נחלו אבותיהם, ושנביאיהם ואבותיהם הטעום".

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה