הלכה

מותר להתפלל עם מצלמה? מקבץ הלכות לנופש ולמטייל

הרב שי עמר, רב בתחום ההלכתי בהדברות, ומרצה בכיר ביהדות ושלימות המשפחה, מצייד אותנו בצידה רוחנית לפני יציאה לכל סוג של טיול או נופש

אא

צידה רוחנית לדרך

- טוב לתן צדקה קודם יציאה לדרך.

- לומר תפילת הדרך.

- לקחת סידור קטן הכולל בתוכו גם ברכת המזון.

- לדאוג לכלי לנטילת ידיים ובקבוק עם מים לנטילה למקומות שאין מצוי מים כגון : בחורשות וכדומה.

- להחזיק במידע על בתי כנסת באזור בו אתה נמצא כדי להתפלל במניין. (בפרט בצימרים הנמצאים במקומות שבית הכנסת לא פעיל)

- כשהולכים לצימר וכדומה לשבת, אם לא הביאו כוס קידוש ניתן להשתמש בכוס חד פעמי.

- לברר מראש את הכשרות במקום שהולכים להתארח.

- לזכור שכשרות הנשמה לא פחות מכשרות המזון.

הלכות כשרות

א. הנמצאים בטיול או בדרך, ומעוניינים לאחסן מוצרי מזון כשר במקרר או מקפיא המשמשים לאחסון מזון שאינו כשר - חובה עליהם לעטוף את המזון עם שני סימונים כגון: באריזה ובקשר כדי לשלול את האפשרות של החלפה או הכנסת דבר איסור.

ב. המעוניינים לחמם או לאפות אוכל כשר בתנור שכשרותו מוטלת בספק, דבר שמצוי מאוד בצימרים שאין ידוע מה התחמם שם, רשאים להכניס את המזון לתוך התנור כשהוא עטוף הרמטית בשתי עטיפות, ואפילו אם התנור טרף לחלוטין, כדוגמת מזון כשר למהדרין המוגש בחברות מטוסים שמחממים גם מאכלים שאינם כשרים.  

ג. יהודי וגוי האוכלים על שולחן משותף, כגון ברכבת, במטוס, או בחניון ומסעדה, מותר ליהודי לאכול משלו, ואין חוששים שמא יבוא היהודי לאכול ממאכלי הגוי. אכן, כשהגוי מכירו, והוא אוכל מפת עכו"ם שלו, צריך לעשות ביניהם היכר.

ד. הנמצאים בטיול או בדרך, ואין להם אלא סכין בשרית או חלבית, מותרים לחתוך בה לחם, אפילו כדי לאוכלו עם הסוג השני, בתנאי שהסכין נקיה ומקונחת היטב.

ה. הרתחת מים או חלב ישראל (עם כשרות מהדרין) מותרת שתיעשה על ידי גוי, אכן, השותים משקה חם אצל גויים - יזהרו לבל ישימו להם בכוס חתיכת לימון שנחתכה בסכין שלהם.

ו. האוכלים במסעדות יקפידו לראות שיש תעודת כשרות ברת תוקף, וכמובן יש לאכול במקומות עם הכשר מהודר וטוב. הספרדים יבררו שאכן אין חשש בישולי גויים, שזה אומר שלא מספיק שיהודי מדליק את האש, אלא צריך שיניח ויבשל את האוכל. ולכן בכל מקרה של ספק - יש להתייעץ עם רבנים פוסקים ומתמצאים בתחום הכשרות.

גלגל שווארמה – על הספרדים לתת תשומת לב מרובה, שגוי לא חותך את הבשר מגלגל השווארמה.

ז. לזכור שכשרות הנשמה לא פחות מכשרות המזון - לכן יש להקפיד על מקומות שאין בהם חשש של חוסר צניעות, או מלונות שהחלונות שלהם פונים לחוף, או בריכה מעורבת.   

הלכות תפילה וברכות

א. ישנן פעמים שנמצאים בגן או בפארק, ומתפללים מנחה או ערבית במתחם שם. יש לדעת שלכתחילה אין להתפלל בשטח שאינו מוקף מחיצות, פרט להולכי דרכים, ומכל מקום טוב שיעמדו בין האילנות שלצדי הדרך. ועוד שבמקום צורך יש להקל יותר, משום שיש שפסקו שדין זה נאמר ביחיד המתפלל, אבל ציבור יכולים להתפלל אף בשדה, משום שעל ידי שמתפללים בציבור, לבם נכנע ויש עליהם אימת המלך. ומכל מקום ישתדלו לתפוס מקום פינתי ושקט - שלא יפריעו להם העוברים ושבים לרכז לבם בשעת התפילה.

ב. כשתלוי לאדם תיק או מצלמה וכדומה על כתפיו, יש להורידו לכתחילה בשעת תפילת שמונה עשרה - שלא יטריד את הריכוז בתפילתו.

ג. יש להתפלל גם בטיול ונופש עם בגדים נקיים ומכובדים כעומד לפני המלך, ולא בלבוש פחות ומזולזל.

ד. אין לנסוע למקום שלא יוכל להתפלל שם במניין. (ואם הדבר נחוץ לו לצורך בריאותי, יש לו לשאול רב פוסק  מה לעשות).

ה. אין לצאת לדרך מעלות השחר עד שיתפלל, אפילו אם במקום חפצו יוכל להתפלל בזמנו ובציבור. ובשעת הדחק, כגון שיפסיד את הנסיעה, אפשר להקל לצאת לדרך קודם התפילה, אך ראוי ונכון שיאמר תחילה ברכות השחר.

ו. ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. לנהוג בזהירות, לבדוק שהמסלולים אכן מאושרים מכל הבחינות - גשמי ורוחני, לא להיגרר להרפתקאות שעלולות לגרום אסון ח"ו.

בברכת "וקווה ה' יחליפו כח"

קיץ בריא 

תגיות:הלכותנופשטיולים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה