בריאות ותזונה

10 עובדות על האבטיח

כולנו יודעים שיש בו יותר מ-90% מים, אבל הגיע הזמן לגלות עליו עובדות חדשות: הוא עשיר בוויטמינים A ו-C, מכיל נוגד חמצון המצוי גם בעגבנייה, ומוזכר גם בתנ"ך. האבטיח - קווים לדמותו

אא

1. האבטיח הוא פרי קדום מאד בארצנו. הוא עסיסי ומתוק, ומומלץ מאד לאכילה ולהנאה. בתנ"ך הוא מוזכר פעם אחת "זכרנו את הקישואים ואת האבטיחים"  (במדבר י"א). מסתבר כי במצרים היטיבו להכיר את תכונותיו הטובות של האבטיח, ואף ליהנות ממנו.

2. באפריקה ובארצות החמות, גדל האבטיח כצמח בר. בארצנו הוא גדל תחת השגחה, ומספר זנים משובחים עם ובלי גרעינים נפוצים בשווקים. בערבית הוא נקרא "בטיק אל אחמר" - האבטיח האדום. להבדיל מן המלון הנקרא בערבית "בטיק אל אצפר" - האבטיח הצהוב.

.3 האבטיח הוא צמח ממשפחת הדלועיים. זהו צמח חד שנתי שפרחיו גדולים בצבע צהוב בהיר.

.4  האבטיח מורכב בעיקר ממים (כ-92 אחוז) וסוכרים. הוא משמש מקור טוב לוויטמין B6, ויטמין B1, אשלגן, נתרן, מגנזיום וסיבים תזונתיים.

5 . אבל יותר מכל הוויטמינים שמנינו, הפרי עשיר במיוחד בוויטמינים A ו-C. מנה של כוס אבטיח מספקת כ24.3% מהכמות היומית המומלצת של ויטמין C וכ11.1% מהכמות היומית המומלצת של ויטמין A באמצעות תכולת הבטא קרוטן (בטא קרוטן משמש בגוף לייצור ויטמיןA).

6 . האבטיח מכיל גם את נוגד החמצון החזק ליקופן (המצוי גם בעגבניה). הוא שייך למשפחת הקרטנואידים, ועל פי מחקרים רפואיים מסייע להפחתת הסיכון לסרטן הערמונית.

7. סגולה נוספת המיוחסת לאבטיח היא הגנה מפני מחלות לב וכלי דם. בנוסף העלו מחקרים אחרונים כי ביכולתו של האבטיח להגן על הגוף מפני זיהום אוויר, לשמור על תפקוד המוח וגם על בריאות העיניים.

8. ניתן לגדל את האבטיח בשדות שלחין (עם השקיה) ובשדות בעל (הפרי גדל רק מן הטל). האבטיח הגדל בשדות בעל ערב יותר לחיך, והינו עסיסי יותר.

9. האבטיח מומלץ לניקוי חול ואבנים המצטברים בגוף, נגד התייבשות ומחסור בנוזלים, מסייע במחלות הקשורות לכליות ולדרכי השתן, ומחטא את הדם. בנוסף, הוא מסייע להוצאת רעלים הנספגים בגוף, ועל כן הוא מומלץ מאד למעשנים.

10. על האבטיח מברכים "בורא פרי האדמה".

תגיות:אבטיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה