תשובות לאתאיסט: רקיע ומים

הסיבה שהים כחול, היא מאותה סיבה בדיוק שהשמים הם כחולים - בגלל האור הלבן המגיע אליהם מהשמש ונשבר בתוכם, אך יש לכך מרכיבים נוספים המשפיעים על הגוון

אא
הרב זמיר כהן שואל מהו רקיע במטרה להשיב על כך, והאתאיסט קוטע את דבריו וקורא בהתנשאות - התורה כבר גילתה מהם שמים בפסוק הקודם: "ויקרא אלוהים לרקיע שמים".
אלא שבכך הוא לא פתר דבר, כי הרי נשאלת מיד השאלה מהו הרקיע/שמים המדובר?"
האתאיסט מנסה להסביר לנו שהרקיע הוא מה שמבדיל בין מים למים, שהרי כתוב בתורה "יהי רקיע בתוך המים ויהי מבדיל בין מים למים". זוהי כמובן שיטת הסילוף הידועה. האתאיסט מתנהג כאילו הוא "מתקן" את דברי הרב זמיר כהן כדי להטעות את השומעים, כאשר הרב אמר בדיוק את זה.
כך אמר הרב זמיר כהן בציטוט: "בתחילה היה כדור הארץ גרעין מוקף כולו במים".
וכך בדיוק נאמר בתורה (בראשית, פרק א, ב): "וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם".
הרקיע נוצר בעת הפרדת המים, זוהי למעשה האטמוספירה הקדומה של כדור הארץ, בהיווצרותה מודים גם כל המדענים.
ביום השני א-לוהים יצר אטמוספירה בעולם (מה שנקרא גם בשם "שמים"). כפי שהוסבר בפסוקים הקודמים בתורה, כדור הארץ כולו שכן בתחילה מתחת לתהום עמוקה של מים שהקיפוהו סביב, והיה נתון בחלל הריק ללא חמצן או אויר, כך שלא היתה לו אטמוספירה המאפשרת קיום חיים. א-לוהים יצר את השמים על ידי הוצאת כמות אדירה של מים מכדור הארץ לחלל החיצון, בתהליך זה יצר הא-לוהים את האטמוספירה שבין כדור הארץ לחלל (אטמוספירה זו היא ה"שמים"), והארץ מעתה לא היתה מכוסה כולה במים.
מדענים טוענים שלא היתה בעבר אטמוספירה לכדור הארץ, ומסבירים שהאטמוספירה הקדומה היתה מורכבת רק ממימן והליום, כך שהיא לא אפשרה קיום חיים. האטמוספירה הופיעה יחד עם תהליך היווצרותה של הקליפה החיצונית של כדור הארץ. תהליך אשר היה מוכרח לגרום לפעילות געשית חזקה ששחררה כמויות עצומות של אדי מים לחלל.
האתאיסט המציא "דרש" חדש לתורה, וחושב שיש ים מעל השמים.
אז נעתיק לו תשובה קודמת:
כנראה שהאתאיסט לא קרא בתורה, אחרת הוא היה יודע שפרק אחד מאוחר יותר מתאר גשמים המגיעים מהתעבות של מים. זהו למעשה אחד התיאורים הקדומים ביותר של מחזור המים (בראשית ב): "וכל עשב השדה טרם יצמח כי לא המטיר ה א-לוהים... ואד יעלה מן הארץ והישקה את כל פני האדמה", וכך מתרגם אונקלוס לפני 2000 שנה: "וַעֲנָנָא, הֲוָה סָלֵיק מִן אַרְעָא, וּמַשְׁקֵי, יָת כָּל אַפֵּי אֲדַמְתָּא". גם חז"ל תיארו את מחזור המים באופן מרשים לתקופתם, וקבעו לפני אלפי שנים: "כל העולם כולו ממי אוקיינוס הוא שותה".
הרב זמיר כהן מזכיר את פירושו של רבי אבן עזרא הכותב כי "הרקיע הוא האויר". וזהו למעשה תיאור האטמוספירה בשפה הפשוטה ביותר. כי האויר הוא שילוב של גזים שונים, שגם לפי סברת המדענים לא היה בעבר הקדום של כדור הארץ. רבי אבן עזרא בהחלט תיאר את מה שמכונה כיום במילה "אטמוספירה". האטמוספירה אכן נוצרה, כפי שמודים גם מדענים בימינו.
האתאיסט מדגיש פסוק מתהלים נוטה שמים כיריעה וכו - ולפי דבריו נראה שהוא עדיין לא הבין את טענת המפרשים שהקב"ה תיקן רקיע של אויר בשעה שהפריד בין מים למים, כי כדור הארץ היה מכוסה כולו מים. ולכן הביטוי "נוטה שמים כיריעה" אינו רק ביטוי מליצי. השמים המהווים מעין תקרת אויר של ממש המקיפה את העולם, נוצרו בעת העברת המים לחלל והפיכתם למאגרי מים כאילו היו "עליות גג" על דרך המשל.כך גם המשך הפסוק "יסד ארץ על מכוניה", הארץ באמת מוחזקת על יסודות הנקראים כיום "הלוחות הטקטוניים", ובלשון התנ"ך "מכוניה". דברי האבן עזרא: "קצות השמש עם קצות מימי האוקיינוס" הכוונה היא כמובן לקרני השמש, ולא לגלגל השמש כעיוותו של האתאיסט החושב את כולם לטיפשים. השמש מחממת את האוקיינוס בשלבים, וברור לכל שאינה נוגעת בים...
 

צבע המים והשמים
 האתאיסט בסרטון מגלה בורות נוספת בהסברו מדוע כוס מים שקופה... לדעתו כי השמים שקופים. הוא כנראה לא הבין שהשמים כחולים בגלל שבירת קרני האור המגיעים אליהם דרך האטמוספירה. האויר הוא באמת שקוף, אך האור העובר דרכו כולל את כל הצבעים, כך שבמעבר האור דרך האויר אל המים - משתלט צבע "תכלת-כחול" וכך נצבעים השמים בכחול. ללא קרני האור היו המים שחורים, וזה נאמר בתורה עצמה לפני בריאת האור "חושך על פני תהום... מעל המים". גם המים וגם השמים הם שקופים ולא כחולים.הסיבה שהים כחול, היא מאותה סיבה בדיוק שהשמים הם כחולים - בגלל האור הלבן המגיע אליהם מהשמש ונשבר בתוכם, אך יש לכך מרכיבים נוספים המשפיעים על הגוון.
בכתבה שפורסמה בידיעות אחרונות בשם "תופסים גלים" (גליליאו צעיר, פורסם: 30.07.06), מסבירה הכותבת עדי שרבט, כיצד עשוי הים לקבל את צבע השמים שמעליו, ובכך מחזקת את דברי הרב זמיר כהן:
"ודאי הבחנתם שכאשר אתם שופכים מים על כף ידכם, המים חסרי צבע. הם שקופים. אבל, כשמשתקף בהם דבר מה בעל צבע, המים מקבלים את אותו הצבע של העצם המשתקף בהם. כשצבע השמיים כחול בהיר, אם כך, גם הים "מתלבש" בכחול, כיוון שהוא משקף את הכחול של השמיים. וכשהשמיים מעוננים ואפורים - הים נראה אפור. האוקיינוס, למשל, נראה בדרך כלל אפור ביום סוער במיוחד, גם כיוון שהוא משקף את השמיים האפורים אך גם משום שֶׁעַנְנֵי הַסְּעָרָה מְסַנְּנִים חלק ניכר מהאור של השמש, עוד בטרם הוא מגיע למים. למשל: הים השחור נקרא כך בשל צבעו, צבע כהה כמעט שחור. הָעֲרָפֶל שֶׁשּׂוֹרֵר בדרך כלל מעל ים זה גורם לים להיראות שחור."
 
בברכה,
דניאל בלס

 

תגיות:תשובות לאתאיסט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה