הפרשת חלה

מרוץ רוחני: המסע של הרבנית רויטל רחל צדוק

היא הסתירה את זהותה היהודית בצרפת, הכניסה 100 בנים לתלמוד תורה, ואם זה לא מספיק - בעלת הדירה שלה מצאה דברי תורה שכתבה, והפכה לבעלת תשובה. כל חייה הם מרוץ של רוחניות. ולא שכחנו את ערבי הפרשת החלה. ראיון סובב עולם עם הרבנית רויטל רחל צדוק

אא

כשמדברים על שלל עיסוקיה של הרבנית רויטל רחל צדוק, 53, יועצת חינוכית, מאבחנת זוגית ומטפלת בבעיות רגשיות, המתגוררת ברמת בית שמש, מבינים בחוש מהו הערך של הזמן העומד לרשותנו, ובכמה מצוות ומעשים חיוביים ניתן למלא אותו, לו רק באמת נרצה.

רויטל רחל נולדה בירושלים למשפחה מסורתית. כשהייתה בת 12 ירדו הוריה מן הארץ לצרפת, שם למדה בבית ספר גויי - מפאת יוקר שכר הלימוד בבתי הספר היהודיים. כנערה הייתה עדה למקרים של אנטישמיות, והשתדלה בכל כוחה להסתיר את זהותה היהודית. בגיל 14, ריקנות שחשה בקרב חברותיה הגויות, הביאה אותה לקהילה היהודית, שם שמעה על יהדות בפעם הראשונה, באופן שלא שמעה קודם לכן. בבגרותה למדה בבית ספר לריקוד, ואף הקימה להקה גדולה בשם "אדמה", עמה הופיעה בטלוויזיה ובמסגרות יהודיות שונות. בגיל 20 עשתה תואר משולב עם תעודת הוראה ביהדות, סיימה אותו בהצטיינות ובהמשך הפכה למורה בבית ספר יהודי דתי.

"באותו בית ספר יהודי חייבו אותי להגיע בלבוש צנוע", משחזרת רויטל, "כך שנאלצתי רוב הזמן להתחזות לאישה דתייה. ככל שהתמדתי בדרך, כך אהבתי אותה והתחברתי אליה יותר. באותו זמן הגשתי מועמדות למשרת מנהלת תלמוד תורה בן 20 תלמידים. התקבלתי לעבודה, ואחרי שנה, מעשרים תלמידים הגענו למאה, ברוך ה'.

"מכיוון שלמדתי הרבה דינים ומחשבת ישראל, עסקתי בלימוד של מצוות התפילה ואף פרסמתי חוברת ובה המלצתו של הרב יוסף סיטרוק, רבה הראשי של צרפת. בהמשך שידרתי תוכנית משלי בנושא התפילה ברדיו ג'י, בצרפת. בית הדין הרבני נהג לשלוח אליי גויים שרצו להתגייר, כדי שאלמד אותם את יסודות היהדות, ופעמים רבות לימדו אותי הגויים הללו, שמה שאני מחפשת, באמת קשור ליהדות ושמירת המצוות. דרכם הבנתי שאני צריכה להתחזק ברוחניות". 

כשהייתה בת 27 הכירה רויטל רחל את בעלה, באירוע לרווקים מטעם הקהילה היהודית, והתחתנה עמו כדת וכדין. היא הספיקה להוציא תואר שני, וכשציפתה לתינוקה הראשון, פרשה מניהול תלמוד התורה והציעה את עצמה לתפקיד מורת הכנה לבגרויות. במסגרת תפקידה זה, לימדה עברית באמצעות שירה. בשנת 1996, החליטו בעלה והיא לעלות לישראל. כאן העבירה שיעורים על מהות התפילה בעברית ובצרפתית, לקהילה דוברת צרפתית באחת מן השכונות בירושלים, ועם הזמן אף הוציאה שתי חוברות הדרכה. האחת: "הפרשת החלה", והשנייה: "לקראת כלה" – חוברת בליווי איורים נהדרים הממחישים את נושא הטהרה. אל עיסוקיה כיועצת חינוכית, מרצה ומטפלת רגשית, מצטרפים תפקידים נוספים אותם -  למרות הקושי - לקחה על עצמה. בנוסף לערבי הפרשת החלה הייחודיים שהיא מעבירה, עומדת הרבנית צדוק בראש מדרשיה לבעלות תשובה בבית שמש, שהתחילה משתי בנות וכיום מונה כ-70 בנות, שרבות מהן התחתנו והקימו בתים לתפארת.

 

בעלת הבית מצאה את הדפים, קראה אותם וחזרה בתשובה

לארגון הידברות התוודעה הרבנית בביקור שגרתי אצל אחותה, המתגוררת בקיבוץ נחשולים שבצפון. "ארגון הידברות הוא ארגון חובק עולם, ובזכות הרב זמיר כהן והרצאותיו המאלפות, זכיתי להתחזק ברוחניות בצורה מופלאה. הכל התחיל לפני שמונה שנים כאשר חגגתי את חג הפסח ביחד עם אחותי ומשפחתה בקיבוץ. לאחר החג שכרתי דירת חדר בקיבוץ, במטרה להישאר למשך חודש נוסף. במהלך השהייה שם הרגשתי שהנפש לי צמאה לרוחניות. לשאלתי האם יש שיעורי תורה באזור, השיבה אחותי שלא, אך יידעה אותי על כך שישנו ערוץ אחד שמשדר דברי תורה בטלוויזיה".

ברגע שנכנסה לדירתה, פתחה את מקלט הטלוויזיה. "באותה העת שודרה תוכנית של הרב זמיר כהן. כל כך התלהבתי מהאוצרות הרוחניים שגיליתי שם, עד שלקחתי מחברת והתחלתי להעתיק מילה במילה את ההרצאה, כשאני מחכה מדי יום לשעת השידור. במשך כל החודש כתבתי את השיעורים - דפים על גבי דפים של דברי תורה עמוקים ומחזקים. בתום חודש השכירות חזרתי לביתי. זמן קצר לאחר מכן, כשחיפשתי את המחברת שכתבתי בקיבוץ, ללא הצלחה, התקשרתי לאחותי וביקשתי שתנסה לברר אצל בעלת הדירה, אולי מצאה את המחברת שלי. לאחר זמן קצר חזרה אליי אחותי עם תשובה שהממה אותי: בעלת הבית מצאה את הדפים, קראה אותם, וחזרה בתשובה. בעקבות הרצאותיו של הרב זמיר כהן זכו גם אחותי ובנה בן ה-16, להתחזק ולשמור שבת".

מה מיוחד בערבי הפרשת החלה שלך?

"כמי שגדלה בבית עם הורים ששידרו לנו ללא הפוגה את הערכים של שמחה, אמונה וקירוב רחוקים, אני רואה צורך לצטט את האמרה 'אל תחזיק טובה לעצמך, כי לכך נוצרת', כתשובה לשאלתך. אבי, מאיר בן דרטה ע"ה, היה אדם ירא שמיים, מלא בשמחה ואהבת ישראל. הוא שירת כקצין בצבא הצרפתי ונהג לחפש ברחובות נערים שירדו מן הדרך הטובה ושוטטו ברחוב ללא מעש, כדי להחזירם אל המוטב. כשמחברים את הדוגמא שראיתי בבית, עם התחומים השונים אותם למדתי ובהם עסקתי בחיי, ומכוונים הכל בתפילה לעשות נחת רוח לבורא עולם, מתקבלת האישיות שלי, שהיא ברוך ה' מלאת אנרגיות חיוביות ושמחה. הרב משה בן טוב ע"ה, תמיד אמר לי להשקיע בנשמות אותן אני פוגשת בדרכי ולהשרות עליהן שמחה, כי שמחה זה אותיות משחה - וזו בעצם התרופה לכל התחלואים הפיזיים והנפשיים שאנו חווים בדור הזה. ואכן, זה מה שאני משתדלת לעשות".

סיפור ישועה שהיית עדה לו בעקבות ערבי הפרשת החלה?

"לפני כשנתיים וחצי, בסיום ערב הפרשת חלה שערכתי במדרשיה אותה אני מנהלת, ניגשה אליי אחת הבחורות שלמדה שם, ושאלה אותי האם יש לי מישהו שיכול להתאים לה. נתתי לה רשימה של בחורים שהכרתי וניסיתי לעזור להם עם שידוכים, אך היא לא הסתכלה על הרשימה. באקראי  הצביעה על שם אחד ואמרה: 'מה שיוצא אני מרוצה'. הופתעתי מהגישה שלה. שאלתי אותה, 'את יודעת מי זה הבחור?' היא אמרה 'לא, אבל אני מוכנה לנסות'. מדובר היה בבן בית ששהה בביתי במשך שלוש שנים והתחזק ברוחניות אצלנו. מסתבר שברגע שהגיע לדרגה שלה, היא הצביעה ובחרה בו, בלי לדעת שהוא הזיווג שלה. הם יצאו לשידוך, ואחרי עשר פגישות הוא הציע נישואין. בהתחלה היו מניעות, אך היום יש להם כבר ילד, ברוך ה'".

מה המסר שלך לנשים שקוראות את הראיון?

"לאחר פטירתה של הרבנית בת שבע קנייבסקי ע"ה, ניגשתי לקבל ברכה מבתה. עמדתי בתור ככל הנשים וחיכיתי. פתאום, הבת של הרבנית סימנה לי להיכנס אליה - מבלי לחכות לתורי. כשנכנסתי שאלה אותי לפני כל הנשים: 'את הרבנית שעוסקת בהפרשת חלה?' השבתי בחיוב, והיא ענתה: אמא ע"ה הפליגה בשבחן של הנשים שעוסקות בהפרשת חלה, ואמרה שזה מה שמקרב את הגאולה. זה יוצר אחדות בין עם ישראל ודווקא מפה יהיו ישועות גדולות למי שייקחו חלק בזה'. אם הרבנית קנייבסקי ע"ה אמרה דברים נשגבים כל כך על מצוות הפרשת חלה, בהחלט קטונתי".

תגיות:הפרשת חלההרבנית רויטל רחל צדוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה