היסטוריה

היכן קברו של מהרח"ו?

הרב חיים פינטו טוען שהעלה את עצמותיו של מהרח"ו, והוא טמון בקריית מלאכי. אחרים טוענים שהקבר עדיין קיים בדמשק

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

סוד קברו של הרה"ק רבי חיים ויטאל מסעיר את עולם היהדות זה עשרות בשנים. השמועות לכאן ולכאן, ויותר מכך - המצדדים השונים, שכל אחד מגבה את גרסתו בתצלומים ובהוכחות, הפכו את התעלומה הזאת לאחת שנראה בלתי אפשרי לחלוטין להגיע לפתרון מוסכם שלה.

ובכן, נתחיל מהעובדות: רבי חיים ויטאל נולד בצפת. בגיל צעיר מאוד הצטרף לבית מדרשו של רבי משה אלשיך, תלמידו של רבי יוסף קארו ה'בית יוסף', ולאחר מכן הפך להיות תלמיד מן המניין אצל רבי משה קורדובירו, שהכניס אותו לתוך עולמה של תורת הנסתר. התפנית קרתה עם עלייתו של האר"י ממצרים לארץ ישראל, והתיישבותו בצפת.

רבי משה קורדובירו הסמיך את האר"י כיורש והוא הפך לרבה של קהילת המקובלים הצפתית שעתידה להאיר את העולם כולו. נפש המהרח"ו נקשרה בנפשו של רבו האר"י והוא הפך לתלמידו המובהק, מהדיר כתביו ובהמשך, ממשיך דרכו ומורה לתלמידיו.

אחר הסתלקותו של האר"י עקר מהרח"ו לירושלים לתקופה, אחר ניסה את מזלו במצרים ולאחר שברח גם משם וגם משם, קבע את משכנו – גם כן ללא נוחות יתרה, בדמשק שבסוריה הסמוכה. שם השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה בשנת ה'ש"פ. ופה למעשה מתחילה התעלומה.

בתחילה נקבר המהרח"ו בדמשק, על כך מסכימים כולם. במהלך שלוש מאות השנים שאחר כך בקושי השפיעו התנודות האזוריות על מצב המקום, אך עם העלייה הגדולה לארץ ישראל, ונטישתם של יהודי ארצות ערב את מקומם, התעורר פחד: מה יהיה על קברות הצדיקים הפזורים בארצות ערב?

הרב חיים פינטו, רבה של קרית מלאכי, מספר על רצף עלילה פלאי שנגמר, כך נרמז, בבית העלמין בקריית מלאכי: קבוצה מצומצמת של צעירים נמרצים התאגדו להצלת קבריהם של גדולי ישראל. צעד ראשון היה לחפש מקום אליו יוכלו להעביר את קבריהם של גדולי ישראל. לפי הרב פינטו, הם פנו למלך מרוקו, שנעתר לקבל את קברי הקדושים לתחומי ארצו, והתחילו בעבודת המעבר.

הרב חיים פינטוהרב חיים פינטו

הרב פינטו מספר שהוא נכח בפתיחת קברו של רבי חיים ויטאל בדמשק וקבורתו מחדש במרוקו. בהמשך, רומז הרב פינטו, הועברו עצמותיו של המהרח"ו לארץ ישראל, ופה פחות או יותר נעלמו עקבותיהם, אם כי בכמה הזדמנויות רמז הרב כי היום קברו של המהרח"ו הוא ממש אצלו במשרד.

אם נדייק, הרב פינטו אמר כי בקריית מלאכי טמונים ארבעה צדיקים, זהות שניים מהם ידועה – רבי שלמה פינטו ורבי אברהם מלכא, שניהם גדולי עולם, אך זהות השניים האחרים לוטה בערפל, מה שמשאיר מקום רב להשערות וניחושים.

לסיום הוא אומר כי הרבה שנים ניסה לשכוח מסיפור זה, עקב הזיכרונות הקשים שליוו אותו, ואף שהפציר בו חמיו רבי מאיר אבוחצירה 'הבבא מאיר' לספר לו - שמר על שתיקה, רק בשנים האחרונות הוא החליט לדבר, והוא קורא למי שהיה מעורב אתו במאמצי ההצלה, לשבור את השתיקה רבת השנים ולספר לעולם את הסיפור המסתורי.

לעומת גרסתו של הרב פינטו, מתעקש יו"ר 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי כי כל זה לא היה ולא נברא, וקברו של מוהר"ח ויטאל עדיין נמצא בדמשק, לא הועתק ולא הועבר. כדי לחזק את גרסתו, שנתמכת בראיות ובדעתם של אנשי מקצוע, הוא הצליח לארגן נסיעה לקברו של המהרח"ו בדמשק. להבדיל ממרוקו – סוריה היא מדינת אויב, וכדי לארגן נסיעה לסוריה צריך לא מעט קשרים.

גבאי פנה בשיתוף פעולה עם קבוצת אנשי עסקים ועו"ד ניסן שריפי, לעיתונאי הערבי-ישראלי באסם ג'אבר, עורך עיתון 'פנורמה' - עיתון ערבי היוצא בישראל - שפנה לגנרל הסורי עלי חמוד, לשעבר שר הפנים הסורי, בבקשה שיאפשר למשלחת מצומצמת של יוצאי סוריה ונציגי הקהילה לבקר בקברי הצדיקים. אחרי מאמצים רבים התקבל האישור, ומשלחת בראשות הרב גבאי הגיעה לקבר המהרח"ו בדמשק, לפחות לפי חלק מהדעות.

כדי לאמת את גרסתו באופן מוחלט, הצטלם הרב גבאי ליד מצבתו המפוארת של הרב ויטאל בדמשק, והפיץ את התמונה. על הרב פינטו ותלמידיו זה לא השפיע והם ממשיכים לאחוז בגרסתו של רבם.

איפה נמצא רבינו חיים ויטאל באמת? בשביל זה נצטרך לחכות כנראה, לתחיית המתים.

תגיות:תעלומות יהודיותרבי חיים ויטאלמהרח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה