היסטוריה

היכן הם בני עשרת השבטים?

התעלומה שגירתה את סקרנותם של יהודי כל הדורות, שניסו להתחקות אחר אחיהם האבודים

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

השנים: מאז גלותם. המקומות: רבים מספור. הסיכויים: בעת קיבוץ גלויות.

לאחר מות שלמה המלך, התפלגה ממלכתו ועשרת השבטים נפרדו משבטי יהודה ובנימין, ועמם הכהנים והלוויים שביחד הקימו את ממלכת ישראל בצפון. אך הם הוגלו על ידי מלך אשור ועקבותיהם אבדו. כפי שמסופר בנביא, הם יושבו באזורים הקרויים: "חלח וחבור, נהר גוזן וערי מדי". המדרש מוסיף ומסביר שהם גלו לאחרי נהר סמבטיון. אך היכן הנהר? היכן ארצם של עשרת השבטים? זוהי תעלומה שהסעירה שנים ארוכות את שארית עם ישראל.

במאה התשיעית נתגלה אלדד הדני משבט דן, שסיפר כי ארבעה שבטים הם במקום אחד, דן ונפתלי גד ואשר, וכי למעשה התיישבו כל עשרת השבטים בחצי האי ערב. מסורות אחרות קושרות את עשרת השבטים והאזור אליו גלו לאפגניסטן.

למעשה, כיום קהילות רבות ברחבי העולם מייחסות את עצמן לעשרת השבטים, ביניהן גם כאלה אשר כיום הינן חלק בלתי נפרד מהעם היהודי, כמו למשל יהודי הרי הקווקז, או עדות אחרות שהיו מנותקות מהעם היהודי שנים ארוכות עד שבשנים האחרונות, שבו ויצרו קשר עם העם היהודי, וחלקן אף זכו לאישור וגושפנקה הלכתית, ביניהן: קהילת יוצאי אתיופיה - ביתא ישראל - המייחסים את עצמם לשבט דן - ייחוס זה קיבל אישור ממרן הגר"ע יוסף, ובפסיקתו הם הועלו ארצה.

כך גם אושר ייחוסה של קהילת 'בני ישראל' בהודו המייחסים עצמם לשבט אשר ולשבטי הכהונה. גם בני המנשה, החיים בצפון הודו, זכו לאישור הלכתי לאחר ביקור הגרש"מ עמאר במקום. עוד עדויות המיוחסות לעשרת השבטים, הינן: שבטי הלמבה בדרום אפריקה, הפתאנים באפגניסטן, הקשמירים בפקיסטן וצאצאי יהודי קאיפנג בסין.

כמו כן קהילות שונות בסמרקנד ובאזור מרכז אסיה, מזוהות כמתאימות למיקום עשרת השבטים. השערות נוספות מרחיקות לכת, טוענות שאף שבטים אינדיאנים מסוימים בערבות ארצות הברית הינם בעצם צאצאי עשרת השבטים, ויש אף טענה שהיפנים הם מעשרת השבטים, ובפרט אצילי הארץ וקדומיה הנודעים בשם 'שינטאי'. אלא שכאמור, ההוכחות לכך קלושות ביותר.

למעשה, אף שכמה מהעדות הנמצאות כיום בארץ ישראל אושרו הלכתית כבני עשרת השבטים, עדיין התעלומה לא נפתרה לחלוטין. בכל תקופה קם לו 'נוסע' נועז שמצליח למצוא לטענתו עוד ועוד מהם. לאחרונה אף נשמעו אומרים כי יש מבני שבט הטאליבאן באפגניסטן, מהשבטים. לא נותר לנו אלא לקוות לאותו יום שבו יבואו האובדים מארץ אשור והנידחים מכל קצווי תבל. 

תגיות:עשרת השבטיםתעלומות יהודיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה