היסטוריה

מה עלה בגורלו של רון ארד?

סיירת צנחנים ערכה פעולה נגד ארגון החיזבאללה בלבנון ולפי השערות החוקרים, רון ארד קיפד אז את חייו

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

שנה: תשמ"ח. מקום: מיידון, לבנון.

בי"ג תשרי תשמ"ז יצאו הנווט רון ארד והטייס ישי אבירם לטיסת תקיפה בשמי לבנון. בשל התפוצצות תחמושת סמוך למטוס, הוא עלה באש ונפל. טייסו חולץ על ידי מסוק, אך רון לא הצליח לחבור אל המסוק והוא נפל בשבי ארגון 'אמל' בלבנון. במשך שנה היה עימו קשר ושוביו העבירו שלושה מכתבים שכתב ותמונה אחת, אך הצלב האדום הבינלאומי לא הורשה לבקרו. שנה אחר כך הקשר עימו נותק ומאז נעלמו עקבותיו.

ככל הידוע הועבר ארד מידיו של בכיר אמל מוסטפא דיראני לאיראן או לארגון שיעי אחר ועקבותיו נעלמו לחלוטין.

מה לא עשתה ישראל כדי לפתור את התעלומה? בלבנון נחטפו ונאסרו 21 לבנונים, בהם דיראני ובכיר חיזבאללה עבד אל-כרים עובייד, במטרה שישמשו קלפי מיקוח במשא ומתן אפשרי לשחרור ארד. ניסיון זה לא עלה יפה.

מקורות שונים טענו כי ארד חי ומוחזק באיראן ובשל כך הוקמה עמותת 'לחופש נולד' במטרה לזרז את שחרורו. גולה איראני אף העיד כי רון ארד חי וכלוא בבית סוהר של המודיעין האיראני באיספהן. עד אחר העיד כי ראה את ארד חי בכלא הסורי: "באותו יום בו ראיתי אותו", סיפר, "לקחו אותו האנשים שהחזיקו בו לחדר רחצה כדי להתרחץ. מצבו הפיזי היה טוב. אם משהו רע קרה לאחר מכן זה היה מעשה סודי שעליו החליטו הגורמים שהחזיקו בו כדי למחוק את התיק וכדי לא להסתבך".

ב-11 ביולי 2008, במסגרת עסקה לחילופי שבויים, קיבלה ישראל שתי תמונות של רון בהן נראה פצוע, יומן מהשנתיים הראשונות לשבי ודו"ח חיזבאללה בן 80 דפים בערבית בו מתוארים האנשים שבאו במגע עם ארד במהלך השנתיים הראשונות לשבי. במסגרת המאמצים לאתר את ארד, נתקבל מידע לפיו במהלך שהותו בכפר נבי שית במאי 1988 נמלט משביו, ייתכן בסיוע של אחד משוביו, ונהרג לאחר שניסה להגיע לכוחות הביטחון הישראליים ששהו ברצועת הביטחון בדרום לבנון.

לפי אחת ההשערות, בשנת תשמ"ח ערכה סיירת צנחנים פעולה נגד ארגון החיזבאללה בכפר מיידון שבלבנון, רון ארד הוסתר בכפר וניסה להימלט במהלך הפעולה. הוא נלכד ונורה בו במקום. 

תגיות:תעלומות יהודיותרון ארד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה