היסטוריה

מי חיבר את הספר ’רזיאל המלאך’?

האם זהו אכן הספר שנמסר על ידי אדם הראשון וסגולתו כנגד שריפות, או שאין בו כלום

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

'רזיאל המלאך' נקרא כך על שם שמוסר רזין וסודות לבני אדם, והספר רזיאל המלאך הוא ספר קבלה עיונית ומעשית, שמיוחס לאדם הראשון, ובסוף הספר נוספו קמעות וסגולות.

לפי הקבלה, מסר רזיאל המלאך את הספר לאדם הראשון, והוא מסרו לנח ולשם ולאברהם אבינו, ואברהם למשה רבינו ומשה מסר הספר למובחרים שבעם ישראל עד שעמד שלמה המלך ונגלה לו ספר הרזים. הרבה ספרים נמסרו בידו, וזה נמצא יקר ונכבד מכולם. לא רק שיש בו סודות ועמקים אלא גם יוחסו לו סגולות רבות: ספר זה שומר על בעליו, הוא מציל משוד ושבר, וכן מגן על הבית משריפות ועוד.

הספר הזה היה ידוע לרבינו האבן עזרא, והוא כתב עליו בספר שמות: "ובספר רזיאל הרוצה לעשות שאלת חלום יקרא בתחלת הלילה פסוק ויהי בשלושים שנה כי הוא ע"ב אותיות".

אך בספר רזיאל שלנו לא נמצא לשון הראב"ע, כך שיש ספק גדול אם הספר רזיאל המלאך הנפוץ הוא אכן  אותו ספר קדוש.

היו שטענו שאת זה שלפנינו והמופץ כספר לשמירה, חיבר שלמה המלך, יש שייחסוהו להרב המקובל רבי אברהם אבולעפיא שכינה את עצמו בספריו בשם 'רזיאל' שהינו בגימטריה אברהם, ויש דעות אחרות לפיהן התחבר בימי הגאונים. היעב"ץ בספרו 'תורת הקנאות' היה נחרץ נגד הספר, וכתב שיש בו דברים זרים ובעייתיים ושמזויף הוא.

למעשה, כפי שכבר שמו לב רבים והעיר כך גם הגר"א, חלקים גדולים מהספר דומים למה שכתב בספריו בעל הרוקח רבי אלעזר מוורמייזא. לפיכך סבר הגר"א שהדברים בספר הועתקו ממנו. רבי צדוק הכהן מלובלין הסיק מהדמיון שבעצם בעל הרוקח הוא שכתבו בכבודו ובעצמו.

רבי נחמן מברסלב בספרו חיי מוהר"ן מסיק, כי דבר אחד ברור הוא שאין זה אותו ספר עליו מדובר בקבלה ושהיה בפני הראב"ע והוא כותב: "ספר רזיאל אינו מאדם הראשון ולא זהו הספר שנתן המלאך לאדם הראשון ואין בו כוח להציל משריפה וכבר אירע שהספר בעצמו נשרף". 

תגיות:רזיאל המלאךתעלומות יהודיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה