היסטוריה

ציורו של הבעל שם טוב. האומנם?

לדעת חוקרים, הדיוקן הידוע כשל ציור הבעל שם טוב, אינו אלא של 'בעל שם' שבתאי שהיה בדורו

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

דיוקן נפוץ מיוחס למרן אור שבעת הימים רבנו הבעל שם טוב זי"ע. בדמות זו נראה הבעש"ט כשהוא חבוש מצנפת ועטוי גלימה. לפי האגדה התארח הבעש"ט אצל אחד הפריצים בעיר מגוריו, וצייר שהזדמן למקום התרשם מדמותו וצייר אותו מתוך הזיכרון.

תמונה זו הינה בוודאות מוטעית, הן משום שלפי תיאורי תלמידיו נהג הבעש"ט ללבוש בגדים של פשוטי העם, מהמקובל בארצות פולין, ולא בלבוש זה. יתכן והיה בסביבתו צייר מוכשר ואמן שיכול היה בין רגע להעלות את דמותו מתוך סקירה מהזיכרון, אך לא ידוע על צייר כזה שפעל באזור מגוריו של הבעש"ט זי"ע.

יתירה מזו, שידוע בעצם מי צייר את הדיוקן המפורסם ואת מי צייר. לפני כשלש מאות שנה פעלו בפודהייץ שבדרום פולין, בחבל פודוליה, שרידי כת שבתאית, ובתוכם היה אדם בשם משה דוד שפעל כ'נביא' שבתאי ידוע.

אחד מתלמידיו היה שמואל יעקב פאלק, בן למשפחה ממוצא ספרדי אשר החל לפעול כ'בעל שם' שמלאכתו לרפא באמצעות שימוש בשמות הקדושים ועשבים שונים. 

פאלק נחשד בשבתאות ונרדף על ידי רבנו יעקב עמדין. הוא נדד לגרמניה, שם חשדו בו שהינו מכשף עד שביקשו להעלותו על המוקד, ומשם נמלט ללונדון.  

כאן נודע כמכשף רב נדודים והרפתקאות, שאוצרות זהב מתגלים לעיניו בעודם במעמקי האדמה, ואם לא, מייצר הוא אותם בעצמו באלכימיה. כדרך ה'שבתאים' השתמש בשמות מיסטיים שונים כדי לפעול והיה ידוע בקרב האצולה הנוצרית באנגליה בשעתו. אלה כינוהו 'דוקטור', בשל כוחותיו בהם השתמש כדי לרפא מחלות.

הצייר האמריקאי יוהאן סינגלטון קופליי פגשו בעת ביקור בלונדון והעלה את דמותו על בד. התמונה פורסמה לראשונה בשנת תרס"ג על ידי  הרב הראשי של לונדון, ואז נאמר מפורשות שזו דמות דיוקנו האמיתית של ה'בעל שם' ד"ר פאלק הידוע.

עם זאת בשל היותה מיוחסת לאדם שהיה קרוי 'בעל שם', חלה טעות והדמות השתרשה כדמותו של הבעל שם טוב.

מהי אכן דמותו של הבעש"ט? על כך לא ידוע למעשה דבר, והיא נותרה תעלומה.

תגיות:תעלומות יהודיותהבעל שם טוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה