היסטוריה

איפה נמצא הר סיני?

שנים לאחר שהתקיים בו המעמד הנשגב בתבל, מתחבטים חוקרים רבים בזיהוי מקומו של ההר הקדוש שבו ניתנה התורה

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

הרב אהרון לוי עונה לשאלות הפונים, והפעם - מדוע התרחש מעמד הר סיני? האם הבורא לא היה יכול לתת למשה את התורה גם ללא המעמד הזה:

   

האירוע החשוב ביותר בתולדות המין האנושי, מתן תורה, התרחש בהר סיני - עד כאן הכול ברור. ובכל זאת, לא נשתמרה מסורת מדויקת באשר לזהותו ומיקומו של הר זה. מסתבר שכבר בזמן חז"ל לא ידעו להצביע על ההר המדויק. הדבר אינו צריך להפתיע, שכן הר סיני נמצא בלב הישימון המדברי, הרחק ממקום יישוב, ובלא יישוב אנושי רצוף אין מי שישמר את המסורת. מלבד זאת, חשיבותו של הר סיני הייתה חד-פעמית ולא נשמרו בו כל דיני קדושה לאחר שבני ישראל עזבו אותו והמשיכו בדרכם.

למרות זאת, במרוצת הדורות נעשו מאמצים רבים לנסות לזהות את הר סיני עם אחד ההרים המצויים בחלקיו השונים של מדבר סיני ואף מחוצה לו. הזיהוי הידוע ביותר ממקם את הר סיני בג'בל מוסא. לפני שסיני הפכה לג'יהאדיסטן ניתן היה לראות מטיילים ישראלים מכתתים את רגליהם במעלה 750 המדרגות התלולות המוליכות לפסגת ההר. אותם מטיילים כנראה לא ידעו שעבודת הפרך שלהם הייתה לחינם. הסבירות שהר סיני שוכן בג'בל מוסא, היא בערך כמו הסבירות שהוא שוכן בז'בוטינסקי פינת השומר.

ד"ר אביגדור שחן, מומחה ללימודי ארץ ישראל, מסביר שהקישור בין הר סיני לג'בל מוסא הומצא על ידי נוצרייה זקנה בשם הלנה לפני 1,500 שנה. "הלנה הייתה אימו של הקיסר קונסטנטינוס שליט האימפריה הביזנטית", מספר שחן. "בערוב ימיה היא החליטה לבקר באתרים הנוצריים בארץ ישראל. היא הצטרפה לשיירת גמלים שעשתה את דרכה ממצרים לארץ ישראל. באחד הלילות התרשמה מיופיו של רכס ההר הסמוך והחליטה בליבה כי לבטח זהו ההר עליו קיבל משה רבנו את התורה. מכיוון שכך ראוי לכנותו מכאן ואילך 'ג'בל מוסא'. כך נולדה האגדה כי הר זה ולא אחר הוא הר סיני האותנטי. הקיסר, בנה של הלנה, הורה לבנות במקום מנזר".

מתברר כי אותה הלנה גם התחילה את הנוהג של שפיכת אשפה בשיפולי הר הבית, על מנת להסתיר את שרידי הכותל המערבי. בקיצור, אוהדת יהודים גדולה היא לא הייתה, ועם זאת משום-מה הזיהוי שלה להר סיני נתפס כאוטנטי ואמיתי.

אבל אם הר סיני לא בג'בל מוסא, אז איפה כן? ההצעות רבות מספור: הר כרכום בנגב הדרומי; סראבית א-חאדם במזרח הסיני; הר געש כבוי במערב סעודיה; הר המצוי בערבה הצפונית, בסביבת ים המלח.

ההצעה המקורית ביותר שייכת ללא ספק לאביגדור שחן עצמו, הסבור שהר סיני אינו אלא... הר קלמינג'רו, ההר הגבוה ביותר ביבשת אפריקה.

להוכחות חותכות למעמד הר סיני, לחצו כאן.

תגיות:תעלומות יהודיותהר סיניתרבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה