היסטוריה

דרכה של האבן הענקית לכותל המערבי

האם אכן לא הורמה האבן הענקית מעולם ורק גולגלה לשם, ומה צורך היה בהר הבית באבן שכזו?

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

מקום: הר הבית. שנה: ג' אלפים ת"י

חווית הביקור במנהרות הכותל היא חוויה מטלטלת ומיוחדת: כאן ניתן לראות את אבני הכותל המערבי כפי שהשתמרו במקורן אלפי שנים. אך המראה המדהים ביותר הינו ללא ספק האבן הגדולה ביותר, הניצבת בכניסה למנהרה הנמתחת לאורך הכותל.

מדובר באבן הבנייה הגדולה בעולם. היא שוקלת מעל 570 טון, אורכה: 13.6 מטרים, רוחבה: 4.6 מטר וגובהה: 3.3 מטר. נפחה של אבן זו, הינו 206.448 מ"ק.

"עד לפני מספר שנים סברו רבים שהאבנים הגדולות בעולם מצויות במבני הפירמידות הגדולות במצרים, עד שהתגלתה האבן הגדולה בכותל", כך אומר יוני כהן, המדריך יום יום תיירים במנהרות הכותל. "תמיד כאשר אנשים עומדים מול האבן הזו הם נדהמים מהגודל והאורך שלה. הולכים לאורכה זמן רב והיא פשוט אינה מסתיימת".

"למעשה", אומר יוני, "האבן הזו גודלה כגודל אוטובוס ממוצע והיא שוקלת כמו אותו אוטובוס כאשר הוא עמוס באנשים. האמת שהיא אף שוקלת יותר מאוטובוס עמוס".

האבן מרכיבה את הכותל יחד עם אבנים נוספות, ענקיות בגודלן, שמשקלן הממוצע עומד על בין שמונה לעשרה טון, כשהקטנה מביניהן שוקלת טון וחצי בלבד. היא התגלתה על ידי החופרים אשר חשפו לאחר מלחמת ששת הימים את הנדבכים התחתונים של הכותל המערבי בתוך מנהרות הכותל.

האבן שייכת לנדבכים אשר הונחו בימי הורדוס לפני יותר מ-2,900 שנה, ומאוד אופיינית לסגנון הבנייה שלו. "טביעת האצבע של הורדוס", אומר יוני, "נמצאת באבן הבנייה בה השתמש בכל מפעלי הבנייה שלו. חזית האבן תמיד מסותתת והיא בעלת מסגרת ושוליים מסותתים בצורה נאה ומרשימה. אבנים כאלה, נמצאות בהרודיון, בקיסריה ובכל מקום בו בנה הורדוס, וגם כאן.

אך מהרגע שנמצאה אותה אבן גדולה, נולדה התעלומה הגדולה: איך הגיעה אבן הענק למקום וכיצד הוצבה שם? מדובר בתקופה בה לא היו מנופים משוכללים וציור הידראולי כמו היום. אין שום דרך בה היה ניתן להרים אבן כזו. תשובה חלקית נמצאה כאשר החופרים המשיכו במלאכתם וגילו בהמשך מעלה הסלע עליו הוצב הכותל המערבי, מחצבת אבן.

לפי התיאוריה, האבן נחצבה במעלה הסלע ואז גולגלה במורד על עצים מעוגלים שתפקדו כגלגיליות. "מה שזה אומר הוא שלמעשה האבן לא הורמה מעולם, היא רק גולגלה כלפי מטה. למרות זאת", אומר יוני, "התשובה אינה מלאה, שכן לא ברור איזה חומר יכול לשאת על גביו את המשא הכבד הזה מבלי להימחץ כליל. כך שעד היום מדובר בתעלומה שלא לגמרי פתורה".

מדוע הונחה בעצם האבן הגדולה במיקום ההוא בדיוק? יוני מסביר: "כל הנדבך בו מונח האבן הגדולה מורכב מאבני ענק, ומכונה 'נדבך רבא' שכן כל חומת הר הבית מורכבת אבן על אבן ללא שימוש במלט או כל חומר אחר, כך כל החומה עומדת בכוח המשקל". ומדוע הנדבך הזה כה גדול?

"למעשה הכותל המערבי אינו - כפי שטועים רבים לחשוב - כותל של בית המקדש, הוא אינו אלא החומה המערבית של הר הבית, ולמעשה כל החומות קיימות מכל ארבעת הכיוונים. החומה הזו, בחלקה התחתון נועדה לתמוך ברצפת הר הבית בסיוע קשתות שנבנו בחלל שבין החומות.

"חז"ל גם הם מספרים שהר הבית בנוי כיפין על גבי כיפין דהיינו קשת על גבי קשת כדי למנוע טומאה. לכן ייתכן והנדבך הענק הזה לא רק תומך באבנים שמעליו אלא גם בבסיס של קשת ענק המתרוממת מאחורי החומה ככיפה ומעליה בנויה הרצפה של הר הבית, ולכך משמשים האבן הענקית הזו והנדבך הזה כולו". 

תגיות:תעלומות יהודיותתרבות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה