היסטוריה

תעלומות יהודיות: האם נמצא ארון הברית?

לדברי רב הכותל לשעבר, הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל, הוא ראה את ארון הקודש

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

שנה: תשמ"א. מקום: מנהרות הכותל המערבי. היתכנות: גילוי ארון הברית

ארון הברית אשר הכיל את לוחות הברית נוצר על ידי בצלאל בן אורי והונח בקודש הקודשים במשכן אשר במדבר סיני. הארון ליווה את בני ישראל בנדודיהם במדבר, הונח במשכן שבשילה, נפל בעת מלחמה בידי הפלשתים אך לאחר שהוכו במגיפה הוא נשלח חזרה לידי בני ישראל, היה בקרית יערים ואחר כך העלהו דוד המלך לירושלים עד שמצא את מקומו בבית המקדש, אשר בנה שלמה המלך בהר המוריה. הארון היה הכלי הקדוש ביותר, אך לקראת סוף ימי בית ראשון נעלם, ובכל תקופת בית שני לא היה כלל ארון בקודש הקודשים.

לפי דעת התנא רבי אליעזר, גלה הארון עם החורבן של הבית לבבל. לפי דעת תנאים אחרים גנזו המלך יאשיהו במחילות שמתחת להר הבית כדי שלא יגלה עם בני ישראל. בעצם, כבר בעת הבנייה ידע שלמה המלך שסופו של בית המקדש להיחרב, ובנה בו מקום לגנוז בו הארון במטמוניות עמוקות ועקלקלות, ויאשיהו המלך ציווה וגנזו במקום שבנה שלמה.

למדור תעלומות ביהדות, עם עשרות תעלומות שטרם נפתרו, הקליקו כאן.

חז"ל מספרים שכהן בימי בית שני הבחין בלשכת העצים שהרצפה משונה מחברותיה, בא ואמר לחברו ולא הספיק לסיים את הדבר עד שיצאה נשמתו, וידעו ששם הארון נגנז.

בשל כך, עד היום יש כאלה הסבורים שהארון עדיין שם מתחת לאבן השתייה, המקום שעליו היה מונח לפני כן. אחד מאלו היה רב הכותל הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל, וכאשר החלו החפירות במנהרות הכותל - ערך חישובים ולפיהם הורה לפרוץ אזור מסוים מתחת להר הבית, שם התגלתה מחילת ענק החצובה בסלע לכיוון מזרח, אל מתחת להר הבית, 28 מטר אורך ושישה מטרים רוחב, ובקרקעיתה היו מים רבים ובוץ.

ביומנו רשם הרב גץ: "ניגשתי תיכף ומיד למקום ונאחזתי התרגשות עצומה. שעה ארוכה ישבתי מוטל ללא אונים כשדמעות רותחות זולגות מעיניי". לפי חישוביו, היה מקום מסוים שהוליך אל המקום בו היה מונח ארון הברית. אך עד מהרה גילו מוסלמים את הפריצה, חדרו פנימה והרב גץ ובחורי ישיבה שהוזעקו למקום, ניסו לבלום בגופם את אנשי הוואקף.

בתום יום סוער, שבו ניצב הר הבית במוקד תשומת הלב העולמית, הורה ראש הממשלה דאז, מנחם בגין, לאטום את המנהרה. לפי דברי מקורבי הרב גץ, הוא אמר להם שאכן ראה במקום את הארון, אך כיסה את האזור ולא דיבר על כך מחשש שיבולע לו על ידי המוסלמים.

כנראה שכשחז"ל אמרו כי הארון "נגנז", הרי שאכן הוא גנוז מעמנו ולא נדע עד לבניין בית המקדש השלישי את מקומו.

תגיות:ארון הבריתתעלומות יהודיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה