הפרשת חלה

קל להשיג חלות מוכנות, אז למה הפרשת חלה?

בדורנו הכול זמין, ובשפע. אם בעבר כל אישה הייתה מוכרחה לאפות בעצמה חלות ואף את הלחם היומי, הרי שהיום נוכל להשיג חלות לשבת בכל פינה, בשפע ובמגוון. אז למה בעצם נדרשת הפרשת חלה?

אא

אולי אנו שואלות את עצמנו: מדוע עליי לטרוח ולאפות חלות בעצמי? למה לא אקנה אותן מוכנות ואחסוך טרחה וזמן יקר?

כדי לענות על שאלה זו, נצלול לעומקה של מצוות הפרשת החלה ונרחיב עליה.

רגשות אינם דבר שניתן להסביר או לצוות על השכל להבינם. אולם מטבענו, כאשר אנחנו מבינים נושא כלשהו – אנחנו מתחברים אליו והרגש מצטרף.

לכן, כאשר נלמד על התהליך המיוחד של אפיית החלות, הכולל התחזקות ותפילות, נתחבר לאפייה ולמצווה בכל נימי נפשנו. או אז נחוש בעומק הלב כי אינה דומה החלה הקנויה, לזו האפויה בידי אם בישראל, במטבחה החמים.

חלה קנויה היא 'כגוף בלי נשמה'. היא נאפית אוטומטית באמצעות מכשירים חשמליים, ללא לב וללא כוונה. גם כאשר היא נעשית בעבודת יד – אין שתולות בה כוונות או תפילות שיכולות להשתוות לכוונותיה ולתפילותיה של אם בישראל, אם לא נביא בחשבון את כוונות הרווח או ההספק של העובדים...

אין תחליף לכוונותיה של אשת החיל והאם היהודייה, אשר כולן טהורות הן. אין תחליף לתפילותיה לשלום, לחינוך, לשכינה, לישועה ולקרבת השם. 

חלה שהכינה אשת החיל, היא חלה שכולה לב ונשמה, ספוגה בכוונות, בתפילות ובבקשות, תוך התחברות להשם באמונה וביראת שמים.

 

אישה שאינה אופה חלות

יש מאתנו שחוות עומס לא רגיל או חלילה ניסיונות חיים כבדים. גם אם אותן נשים תדענה שדווקא הפרשת החלה בכוחה להפחית מניסיונותיהן, לא תמיד הן תצלחנה להתארגן לאפייה. כל אחת מאתנו עלולה לחוות תקופות לא קלות, ואפיית חלות בתקופות כאלה עשויה להיראות בלתי אפשרית.

לאחר קריאת הספר הזה, גם אישה עמוסה מאוד תרצה מעצמה לאפות חלות או לפחות להשתדל לעשות זאת אפילו פעם אחת בשנה, כדי לבוא עם זכות ליום הדין.

אבל מי שבאמת אינה יכולה, חשוב שלא תחוש תסכול. הרגשה רעה כלפי עצמנו גוררת רק ייאוש. אם מציאות החיים לא מאפשרת אפייה בתדירות גבוהה, נודה להשם על שקיימות חלות בחנות ועל שניתן להיעזר בהן בתקופות עמוסות. לא נשכח להתפלל שנזכה לאפות כאשר הדבר יתאפשר, וכאשר תזדמן לנו הזכות – לא נוותר עליה, כי האפייה מזרימה שפע ברכה בביתנו.

בספר זה נקרא על החלה ומה שהיא מחוללת בתוכנו בנפשנו, וכשנראה כמה חשיבות טמונה בה, יתעורר בנו הרצון, ואז נקבל משמים כוח ופנאי הדרושים לאפייה. בעזרת השם עוד נגלה שאנו מסוגלות להתגייס לכך, בדיוק כמו שאנו מצליחות להתגייס לכל דבר אחר שחשוב לנו.

 

הפרשת חלה במאפייה

קיימות מאפיות שמאפשרות לנשים לבוא ולהפריש חלה. אפשרות זו יכולה לעזור לאישה העמוסה, אך יש להיזהר בכמה פרטים כדי שלא תתעורר שאלה הלכתית:

אם האישה מפרישה חלה במאפייה אך אינה לוקחת בצק לביתה – לפני ההפרשה על בעל המאפייה למנות אותה כשליחה להפריש חלה במקומו, כי רק בעל העיסה יכול להפריש חלה מן העיסה.

אם האישה לוקחת מהבצק לביתה – יש בכך בעיה כי עיסה שמחלקים אותה לפני האפייה לכמה אנשים, יש פעמים שהיא פטורה מההפרשה, גם אם בכל חלק יש שיעור להפרשה.

הפרק המלא נמצא בספר "שבילי החלה", מאת הרבנית אסתר טולידאנו.

מח' חוגי בית והפרשות חלה – להזמנות חוג בית והפרשת חלה: טל' 073-2221290, מייל aviva@htv.co.il

תגיות:הפרשת חלהחלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה