שבת

הלכות הדבקה בשבת

האם מותר להשתמש בסימניות דביקות, והאם מותר להסיר מדבקה מפתחו של בקבוק?

אא

סימניות דביקות

האם מותר בשבת להשתמש במדבקות שקופות או עם צבע וכדו', בכדי לסמן משפטים או עמודים בספר?

מותר להדביק את המדבקות בספר בכדי לסמן משפט או עמוד. ואף שנפסק בשו"ע (סימן ש"מ סעיף י"ד) שכשמדביק מדבקה יש בזה איסור של תולדת 'תופר', זהו דווקא בדבר שהוא "בר קיימא" או שדומה לבר קיימא, אבל במדבקות אלו חזותם מוכיחה עליהם שהם לשימוש תדיר בהדבקה ובהפרדה, ולכן מותר. (וראיה לזה מסימן שי"ג ס"ק מ"ה במשנ"ב)

ואם דרכו להדביק ליותר משבוע, נחלקו בזה פוסקי דורינו (לענין הגבהת והנמכת סטנדר עם הברגה), המנחת יצחק (ח"ט סימן ל"ח) והאור לציון (ח"ב פכ"ז תשובה ג') אוסרים, ומרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל מתיר (שש"כ פכ"ג הערה קנ"ב, שו"ש סימן שי"ג סק"ז) דעדיין נחשב לצורת השתמשות, היות ונועד להגביה ולהנמיך, וה"ה בענינינו (וע"ע במשנ"ב סימן ש"מ ס"ק י"ז ודון מינה ואוקמא באתרין).

 

הסרת מדבקה מפתחו של בקבוק

כשרוצה להחליף את הבקבוק במיתקן של מים מינרלים, אולם על הבקבוק החדש יש מדבקה הסותמת את פתחו, האם מותר להסיר את המדבקה בשבת?

נחלקו הפוסקים אם מדבקה זו נקראת של "קיום" או ש"אינה של קיום", (דיון זה מובא גם לגבי מדבקות טיטולים) ופוסקים רבים נוטים לומר שאינה של קיום כיון שנעשה רק לזמן וכן אפשר להסירה בקלות, ולכן לכתחילה יש להסיר את המדבקה מערב שבת, אולם אם לא חשב שהבקבוק הקודם יגמר ונגמר ועתה רוצה להשתמש בבקבוק החדש, מותר לו להסירה (וע"ע בסימן שי"ז ס"ג בב"י וברמ"א). ועיין בפרק ל"ד תשובה ה'.

תגיות:הלכות שבתהדבקה בשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה