שבת

הלכות תולש

האם מותר לאסוף שיער שיש חשש שייתלש? האם מותר לסרק שיער בשבת? האם מותר לגרד ולקלף עור בשבת?

אא

איסוף שיער שיש חשש שייתלש

אשה שסובלת מנשירת שיער, האם מותרת לאסוף שערותיה בשבת לקליעה אחת או שמא יש חשש 'תולש'?

אם עושה בעדינות ואין ודאות שיתלשו שערות, מותרת לאסוף השערות, דכל פעולת היתר שעושה בשבת שלא בודאי תוליד איסור מותר (סימן שט"ז ס"ד ובסימן של"ז ס"א). אולם אם גם כשעושה בעדינות בודאי שייתלשו שערות, אסור לאסוף את השערות בשבת.

 

גירוד וקילוף העור

האם מותר לגרד את רגלו בשבת באופן שע"י הגירוד יתקלף העור?

הסרת עור בשבת אסורה כמבואר בשו"ע (בסימן שכ"ח סימן ל"א) שאסור להסיר חלק מהעור. ואף שיש היתר בעור שפירש רובו, ומצער אותו,1 זהו דווקא כשמסירו בשינוי, משא"כ ע"י גירוד זהו דרכו.

ואם מגרד מעט ולא ברור שייתלש העור וגם לא מכוון יש להקל בזה, כמבואר בשו"ע (סימן שט"ז סעיף ד' וכן בסימן של"ז סעיף א') שאם הוא לא פסיק רישיה ולא מכוון מותר.

ויש לדון אם זה קרוב לפסיק רישיה ולא מכוון, דהיינו שקרוב לודאי שייתלש העור וכדו', יש מן הפוסקים שכתבו שיש בזה איסור, כדין פסיק רישיה, וכך פסק הביאור הלכה (בסימן רע"ז סעיף א') כהמהרש"א וכ"כ בשער הציון (סימן ש"כ אות מ"ט) בהבנת דברי השו"ע. אולם ביביע אומר הביא מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בכמה מקומות את שיטת הריטב"א להלכה שיש להתיר בזה, כיון שלמעשה אין זה פסיק רישיה. (ח"ד סימן ל"ד ועוד).

 

נתינת יד בזקן

האם מותר לגעת בזקן בשבת מכיוון שעלולות להיתלש שערות?

אם עושה זאת בנחת מותר, אבל גירוד בחוזקה יש לאסור כיון שנתלשות שערות. ולכן מותר לסדר שערות ראשו או זקנו ביד, כמובא בבית יוסף (בסימן ש"ג) ומובא ברמ"א (בסעיף כ"ז). אבל במסרק אסור, כיון שודאי יתלשו שערות ויש בזה פסיק רישיה.

ויש מברשות רכות מאוד שדינם כסידור שערות ביד. (משנ"ב ס"ק פ"ו וע"ע בס"ק פ"ז).

 

סירוק שיער בשבת

האם מותר להסתרק בשבת כשיודע שלא ייתלשו שערותיו?

יש איסור להסתרק בשבת כיון שתולש שערותיו ויש בזה פסיק רישא שייתלש. ובשער הציון (בסימן ש"ג באות ע"ד) הביא בשם הריב"ש שהתלישה היא צורך הפרדת השערות שקשורות זו בזו ויש בזה משום פסיק רישא דניחא ליה שהרי נוח לו בהפרדת השערות בשביל הסירוק.

אמנם, יש אופנים מסוימים שלא ודאי נתלש כגון בשערות קצרות מאוד, או חלקות מאוד, אבל גם בזה אין להקל, דקשה לתת גבול מדויק בזה.

וכתב בספר ישועות יעקב: ראיתי אנשים מקילים לסרוק ראשם בשבת וכמעט נעשה הדבר כהיתר אצלם ואוי לעינים שכך רואות לעבור בשאט נפש לחלל שבת בידים ומהראוי לכל חכם בעירו להזהיר ע"ז אולי ישמעו ויקחו מוסר עכ"ד.

ומה שמשיבין שמוכרח לתקן שערותיו כדי שלא יתגנה בפני חבריו הלא יכול לעשות באופן ההיתר כנ"ל ומלבד כ"ז הלא יכול לחוף ולפספס שערותיו ביד ולמה יעבור איסור חמור כזה בידים. 

 

סירוק פאה נכרית בשבת

האם מותר לסרק פאה נכרית בשבת?

אם הפאה טבעית ובודאי שבסירוק ייתלשו שערות אסור לסרקה, על פי דברי הרמ"א (בסימן של"ז ס"ב ובמשנ"ב שם ס"ק י"ד) שיש עניין של 'סתירה' בכזה אופן. ובפאה סינטטית אין ודאות שייתלש ולכן יש להתיר לסרקה.

אולם גם בפאה טבעית המיקל יש לו על מי לסמוך, מכיון שיש בזה פסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן שהרי מקלקל. (ביאור הלכה ד"ה ויש מחמירין בסוף הדיבור, וכן בד"ה שלא ישתברו, וע"ע חזו"א סימן נ' ס"ק ה').

תגיות:הלכות שבתהלכות תולש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה