שבת

הלכות שטיפת כלים בשבת

האם מותר להשתמש ב'ננס' לשטיפת הכלים בשבת? האם מותר לשטוף כלים לצורך הסעודה הבאה, ואיך שוטפים את הלכלוך הקשה שעל גבי הכלים?

אא

שימוש ב"ננס'" לשטיפת כלים

האם מותר להשתמש בשבת ב"ננס" פלסטיק או מתכתי לניקוי כלים?

"ננס" פלסטיק הנמצא בשוק מותר להשתמש בו בשבת לכתחילה, כיון שיש רווח ניכר בין הסיבים והמים אינם נראים כנבלעים בתוכו. אולם ב"ננס" מתכת יש צפיפות יתירה, ועל כן טוב להיזהר מלהשתמש בו בשבת.

ועוד, שיש הטוענים שב"ננס" מתכתי יש בעיה שבשימוש ובקרצוף חזק מסיר שכבה מסוימת של הסירים והוא 'ממחק' את הכלים או 'מצהיר' אותם, לכן עדיף שלא להשתמש בזה בשבת.1 (עיין סימן שכ"ג ס"ט ובמשנ"ב ס"ק ל"ח ובשש"כ פי"ב הערה ל"ה).

 

שטיפת כלים קודם השימוש בהם

בית שיש בו חשש לחרקים קטנים המהלכים בין הכלים ובעקבות כך שוטפים את הכלים קודם שימושם. האם מותר בשבת לשוטפם קודם האוכל?

מותר לשטוף את הכלים דאין זה ודאי שיש חרק על הכלי ששוטף, ואינו מתכוון להורגו אם אכן ישנו שם, ולכן אין במעשה זה משום פסיק רישא של 'נטילת נשמה'. ודין זה כלול בספק פסיק רישא לשעבר, המבואר להיתר במשנ"ב. (בסימן שט"ז ס"ק ט"ז וביאור הלכה ד"ה לכן). ועיין בפרק מ"ב תשובה ו'.

 

שטיפת הלכלוך הקשה שע"ג הכלים

האם מותר בשבת לשטוף מעט את הכלים המלוכלכים שאין בדעתו לנקותם עד מוצאי שבת, כדי שהלכלוך הקשה לא ידבק בהם?

שיירי מזון שנדבקו בסיר והתקשו ורוצה להשרותם במים שיתרככו, כדי שיהיה קל לרחצם במוצאי שבת, יש בזה איסור מכין משבת לחול. (סימן שכ"ג ס"ו) אולם אם המזון עדיין לא התייבש ולא נדבק בדפנות הסיר ורוצה לשוטפו במים כדי למנוע את התייבשותו ובכך להקל עליו את הנקיון במוצאי שבת, מותר לעשות כן בשבת, כיון ש"המשכת מצב קיים" מותרת בשבת, אם אכן במניעת המעשה יגרם במוצאי שבת טירחא יתירה או הפסד. (כ"פ מרן הגרש"ז אויערבך זצוק"ל וע"ע במשנ"ב סימן רנ"ד ס"ק מ"ג וסימן שכ"א ס"ק כ"א)

אולם יש פוסקים המחמירים בזה ואוסרים לעשות כן משום מכין משבת לחול, (אור לציון פל"ד תשובה א'), ולשיטתם יש עצה להניח את הכלים בכיור ולאחר מכן לשטוף את הידיים מעל הכלים כשעיקר כוונתו לשטיפת ידיו, כשבאופן זה הכלים נשטפים כבדרך אגב, ומותר.

 

שטיפת כלים לצורך הסעודה הבאה

האם מותר בשבת לשטוף כלים כדי להשתמש בהם לסעודה הבאה, אף שיש לו כלים אחרים לצורך זה?

אם סיבת השימוש בסט הכלים הנשטפים הוא משום שכלים אלה מתאימים ומכובדים יותר לשבת, מותר לשטוף ולהשתמש בהם אף אם יש לו סט כלים אחר (סימן שכ"ג ס"ו). אולם אם רוצה לשטוף את הכלים רק בכדי שלא יצטרך לשטוף במוצאי שבת סט כלים נוסף, נחלקו בזה הפוסקים ומרן הגר"ע יוסף זצ"ל כתב שראוי להחמיר בזה. (הליכות עולם חלק ד' עמוד רצ"ה)

ואם הכלים האחרים הם יקרי ערך ומשתמש בהם רק במקרים מיוחדים, אינו חייב להשתמש בהם ומותר לכו"ע להדיח את הכלים המלוכלכים.

תגיות:הלכות שבתשטיפת כלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה