פורים

צחוק זה עסק רציני

אין כמו צחוק גדול ומשחרר להרגיע, לאפשר לעצמנו להביט על הבעיות באור אחר, ולהכניס אותנו לפרופורציות. אולי זו הסיבה שבגללה רשימת הקומיקאים היהודיים כה ארוכה. עם זאת, לצחוק יש להב כפול, וכשמשתמשים בו באופן שלילי, הוא עשוי להסב נזק גדול. לכבוד חודש אדר, נברר מדוע אנו צוחקים, מה כוחו של הצחוק, וכיצד נוכל להשתמש בו להטיב עם עצמנו ועם אחרים תצחקו, אך מסתבר שאת הצחוק כדאי לקחת מאד ברצינות

אא

רשימת הקומיקאים היהודיים ארוכה להפליא. התלמוד מספר שהאמורא הגדול, אבא בר איבו, גדול חכמי ארץ ישראל בדורו, היה פותח בבדיחה כל שיעור בנושאים תורניים רציניים, אותם לימד לאלפי תלמידיו. מדוע?

משום שלבדיחות יש כוח למשוך את תשומת הלב ולעורר את המחשבה. צחוק יכול להציל אותנו מעצבות, להחזיר דברים לפרספקטיבה נכונה, ולשמש ככוח הנעה למיצוי הטוב ביותר של החיים.

עם זאת, הצחוק הוא חרב בעלת להב כפול, וכשמשתמשים בו בצורה לא נכונה, כגון להקנטת הזולת או לקלות ראש, הוא עלול להיות הרסני. על כן, עלינו להבין את הדינאמיקה של הצחוק ואופן השימוש היעיל בו.

נפתח בהגדרת מושגים. מדוע אנו צוחקים?

צחוק פורץ כאשר דבר לא צפוי מופיע. פעוטה נועלת את נעליו הגדולות של אביה ואנו צוחקים. ראש הממשלה שוכח שורות בנאום שלו ואנחנו צוחקים. כששני אלמנטים מנוגדים פועלים יחד - המפנה הפתאומי תופס אותנו בהפתעה, וככל שהוא פחות צפוי, כך הוא יותר מצחיק.

צחוק הוא חלק בלתי נפרד מבריאותנו הרגשית. די שנזכר בבדיחה טובה או שנשתמש בחוש ההומור, על מנת לגלות את האבסורד בחיי היומיום ו... 'הוקוס-פוקוס'! אנו מחייכים ומסוגלים להשתמש באנרגיה חיובית זו לשינוי, לצמיחה ולפעולה, למען דברים משמעותיים שעלינו לעשות.

פרספקטיבה נכונה      

האם ראית פעם ילד קטן נופל, נשרט שריטה זעירה, ומתחיל לצרוח בדמעות שליש? מה יקרה אם תסתכל עליו ותאמר ברצינות תהומית: "אוי לא! אני חושב שאנחנו מוכרחים לנסוע לבית החולים".

הילד יתחיל לצחוק, משום שהוא מבין ששריטה היא עסק קטן מידי בשביל בית חולים.

חוש הומור הוא אחד מסימני הבגרות, משום שהוא משקף הבנה של הפרופורציות בחיים – מה באמת חשוב.

צמיחה והתבגרות הן תהליך של לימוד, כיצד לראות את הנושאים השונים בחיים בהקשר המתאים. איבוד המיקוד והשקיעה הרגשית בדאגות היומיום הן אנושיות. אנו יכולים לצחוק על חיי השגרה כאשר אנו מבחינים בפרספקטיבה מעוותת. אדם שנקרע לו השרוך באמצע הדרך, עלול לחשוב שזהו סוף העולם, עד שהוא פוגש במישהו... ללא רגל.

לילדים אין את אותו חוש של פרופורציה. הם בוכים על דברים פעוטים וחסרי משמעות, ושומרים טינה על דברים קטנים. מבוגר שנוהג באותו אופן: "מישהו דרך על הצל שלי", או "הוא העליב אותי", הוא אדם ילדותי והתנהגותו חסרת פרופורציות.

נסה קצת לצחוק על ההרגלים והתכונות השליליות שלך. כאשר תבין עד כמה מגוחך ואבסורדי המצב בו אתה עומד, תתחיל לצחוק בעצמך.

לצחוק על הבעיות אין משמעותו להתעלם מהן. התנהגות שכזו עלולה להיות מסוכנת וחסרת אחריות. מובן שעליך להתמודד עם הגורם שהביא אותך לדיכאון, אבל בזמן שאתה שקוע בתוכו, הניסיון להבין ולאבחן את הגורם, עלול להטביע אותך סופית במעמקי היגון הקודר. אם תצליח קצת לצחוק מעצמך, על הדרך בה אתה עושה עסק גדול מדבר פעוט, תצליח גם ליצור ריחוק מסוים מן הבעיה. ממבט מרוחק ומחויך זה, תוכל לצבור אנרגיה, להתבונן על הדברים בפרספקטיבה נכונה, ולטפל בגורמים הרציניים והעמוקים יותר שהביאו אותך אל הדיכאון.

צחוק מסייע לטיהור האווירה, אז 'צא מזה' ותתחיל לצחוק! תיהנה מהחיים, ואל תשקע ברחמים עצמיים!

פריקת מתחים

צחוק הוא שחרור של מתח תת הכרתי. הוא מסלק עגמומיות, דאגה, דיכאון וכעס. אם כן, מדוע שלא להשתמש בו באופן מודע, על מנת לפרוק מתח בחיים? המצב בימינו גורם לכולנו לדאוג מהמצב הכלכלי, מהמצב הבטחוני, מהמצב הרוחני... זאת מבלי לדבר על הנסיונות הפרטיים של כל אחד ואחד, המביאים לחיינו לחץ גדול.

הצחוק משחרר את הקיטור ומרומם אותנו. איננו מודעים כלל ללחץ הנוראי בו אנו נמצאים כל הזמן, עד שצחוק טוב משחרר אותנו ממנו.

האם קרה לך פעם, שבאמצע ויכוח קשה עם חבר, המלא ברגשות קשים ותחושות כבדות, פרצת לפתע בצחוק? פתאום קלטת משהו מגוחך בכל העניין. כל הרגשות הרעים נעלמו ואינם, ופתאום הבנת עד כמה שטותית המריבה.

השתמש בכך מתוך מודעות להפגת כעסים באמצע ויכוח - פשוט התחל לצחוק. איזה כלי עוצמתי ויקר הצחוק הזה!

אם אתה לחוץ לפני מבחן, צחק על הכול ותאמר: "אז מה אם אכשל? כך אולי אצליח לכבוש שיא עולמי לציון הנמוך ביותר...". בדיחה מסוג זה תרגיע אותך, ותיתן לך סיכוי רב יותר לעבור את המבחן בהצלחה.

אפילו צחוק מעושה יכול לרומם את הרגשתך ולהרגיע אותך. הזכר לעצמך בדיחה שתגרום לך להתחיל לצחוק. גם צחוק בשעה שממש לא בא לך לצחוק, עשוי להיות מצחיק בעצמו.

הצחוק שבשיגעון

כשאנו צוחקים על משהו, לא משנה אם מדובר ברעיון, באדם, או בדבר אבסורדי – אנו הורסים אותו, לכן, כמו בכל כלי נשק עוצמתי אחר, עלינו לכוון את הצחוק רק כנגד המטרה הנכונה.

מובן שאין זה מן הראוי לצחוק על אדם לא שפוי, אבל אין כל רע בלצחוק על הרעיונות שהוא מייצג. לדוגמא: חשוב כמה מגוחכים כל אותם אנשים שמבזבזים את חייהם במרדף אחר כסף ורכוש חומרי, ואינם עוצרים, גם לאחר שהשיגו הרבה יותר ממה שהם צריכים. צחק על הרע ועל הסגידה לערכים מעוותים ומטופשים. הצחוק ירחיק אותך מערכים שגויים אלו, ויציל אותך מהיסחפות אחריהם.

צחק גם על קנאה, על קטנוניות ועל מריבות. בכל פעם שאתה מוצא את עצמך ליד עניין שכזה, צחק עליו והוא לא יוכל להשפיע עליך. צחק על הדרכים המגוחכות בהן אנשים מבזבזים את חייהם. על טיסות ממושכות, בהן מאות אנשים יושבים כשעיניהם מרותקות למסך קטן, צופים בסרט משעמם, שאילו ישבו בביתם, לא היו מוכנים לשלם אפילו אגורה שחוקה על מנת לצפות בו. האין זו דרך מגוחכת לבזבז שעות יקרות ערך של חיים? אדם יכול לנצל זמן זה ללימוד, לחשיבה או לשיחה ערכית.

הבט ב"מטרות חייך", והבן כמה מועט הזמן שהשקעת כדי להגשים אותן. האין זה אבסורדי?

לא כל צחוק חייב להיות שמח, ובכל זאת הוא יספק פרספקטיבה נכונה בדיוק באותה המידה. כשאתה מבחין בדברים מגוחכים כאלה, צחק עליהם על מנת שלא תיתפש ברשתם.

שימוש לרעה בצחוק

שימוש לרעה בכלי הצחוק עלול להיות מסוכן והרסני. הישמר מ:

א. לעג

צחק עם אנשים, אך לא עליהם. מי שצוחק על אדם אחר, פוגע בו עמוק בנשמתו. הלעג מביך אותו וגורם לו לחוש חסר ערך. "אתה סתם חְנון, אפס מאופס...". לעג הוא הדרך האיומה ביותר לפגיעה באדם אחר. הוא חודר כל שריון ופוגע ישירות בלב.

בפעם הבאה שמשהו "מצחיק" קורה, דאג שלא לכוון את הצחוק על האדם, אלא על הדבר המצחיק שעשה.

באותה מידה, לעולם אל תלעג לדאגותיו של השני. לא תמיד הוא יראה את הדברים מאותה נקודת מבט בה אתה רואה אותם, והצחוק שלך על הבעיות שלו עלול רק להחמיר את המצב (אלא אם יש ביכולתך להביא אותו לצחוק על אותן בעיות, יחד איתך).

ב. צחוק מוגזם

צחוק לשם צחוק הוא בריחה. בדיחות לבד, אינן מובילות לאושר, וצחוק מופרז מספק לך אשליה קצרת טווח של שמחה. אתה יכול להעביר שעה-שעתיים נפלאות בקומדיה מוצלחת, או במופע סטנד-אפ, ומיד לאחר מכן לחוש ריקנות אומללה. זאת משום, שעל אף שצחקת בכל הכוח, הצחוק לא נבע ממקור אמיתי, והמציאות, בסופו של דבר, תמיד חוזרת...

קלות ראש, מצביעה גם היא על בריחה ממציאות החיים. החיים הם עסק רציני, וקלות דעת הורסת את משמעותם. זו הסיבה שבגללה צחוק מוגזם או קלות ראש שלא במקומה, עלולים להוביל להתנהגות לא מוסרית.

ג. צחוק שלילי

ישנם סוגים מסוימים של צחוק, כמו ציניות, סרקזם או צחוק עצבני, המעידים על בעיה רגשית עמוקה יותר. בדיחות "מלוכלכות" או עדתיות, הן בעייתיות במיוחד. הזהר מ"צחוקים שליליים" (גם על עצמך וגם על אחרים), והתרחק מהם ככל האפשר.

ד. מחוץ לתחום

ישנה אמרה האומרת: "לעולם אל תצחק על אמהות ועל אלוקים". משמעותה של אמרה זו היא – אל תצחק על נושאים רציניים. אם מישהו עוזר לחברו מטוב ליבו, לעולם אל תסנן ותגיד "פראיירים לא מתים, רק מתחלפים". בצורה זו אתה מכניס כוח הרסני לתוך החברה. ויתור ונתינה הם דברים רציניים, ועליך להתייחס אליהם בכבוד הראוי.

צחוק ואלוקים

ברמה עמוקה יותר, הצחוק משקף כיצד הקב"ה יוצר קשר עם עולמו.

"יום הצחוק" היהודי הרשמי הוא חג הפורים. אנו לובשים תחפושות מצחיקות ומתנהגים בצורה טיפשית. עניין זה מפתיע במיוחד, לאור העובדה שסיפור המגילה עוסק במצב של כמעט השמדה מוחלטת של העם היהודי!

אבל אז, הסיפור מתהפך באופן מפתיע. בני עמנו עוברים בצורה חדה ממצב שבו היוו מטרה להשמדה, למצב שבו היו לגיבורים מנצחים. המן נתלה והעם היהודי ניצל. היה זה מהפך ניסי של 180 מעלות בגורלם. מי שסבור, שהוא שרוי בסכנה גדולה, ולפתע מגלה שהוא מוגן ובטוח, מתחיל לצחוק בהקלה. מי שחושב שהוא חי לבדו בעולם עוין, ולפתע מגלה שהקב"ה באמת נמצא איתו – צוחק משמחה.

בני האדם רואים את העולם מנקודת מבט מוגבלת. אנו כבולים לעולם הפיסיקלי של הגוף, ולכן נאלצים לחיות עם האשליה שמספקת לנו ההתבוננות מבעד לעיני בשר ודם.

הצחוק מספק לנו הזדמנות להתעלות מעל למגבלה החומרית, שמונעת מאיתנו להבחין באלוקים בבהירות רבה יותר. אפילו כשהדברים נראים בכי רע, אפילו כשאנו סובלים – באיזשהו אופן, הכול פועל ומתגלגל לטובתנו, משום שמאחורי הקלעים, ניצב תמיד א-ל רחום וגומל חסד, המנתב את המקרים כולם למעננו ולטובתנו.

התלמוד מסביר, שהפסוק בתהילים "אז ימלא שחוק פינו", מדבר על ימות המשיח. מדוע אז ולא עכשיו? משום שהיום העולם מלא בקנאה, תאוות בצע, אלימות, חוסר סובלנות ומרמה. אנו חשדנים כלפי שכנינו וציניים לגבי מנהיגינו. אנו ערמומיים ומטפסים למעלה על חשבונם של אחרים, ובמקום לשתף פעולה זה עם זה, אנו מתחרים זה בזה.

אבל, בתקופת המשיח, הכול יתהפך. כפי שאומר הנביא: "...וגדי עם נמר ירבץ ...ושעשע יונק על חור פתן" (ישעיה י"א). באותו זמן, כשהאמת כולה תתגלה, אז ימלא שחוק פינו".

אילו היינו חשים בבהירות מושלמת, ומודעים לכך, שהכוח האמיתי בעולם הוא האלוקים, לא היינו מודאגים ולחוצים כפי שאנחנו. עם ביטחון מלא באלוקים, היינו רגועים לגמרי. אם כך, נוכל להשתמש בצחוק בריא על מנת להשתחרר, לשכוח את הדאגות והלחצים – ולשבור את המחיצות שבנינו מסביבנו. כך נוכל לחדש בליבנו את האמונה, שעולמו של הקב"ה הוא טוב ושהכול יסתדר כמו שצריך.

לסיכום:

• השתמש בצחוק על מנת לשמור על הבעיות שלך בפרופורציה. שים לב שהן לא כל כך נוראות כפי שהן נראות. החיים אינם אוסף של בעיות, אלא של הזדמנויות.

• צחוק מסלק עגמומית, דיכאון, דאגה, כאב וכעס. השתמש בו כדרך מהירה לחזור לפעולה.

• השתמש בצחוק באופן מודע ובמינון נכון.

• תסכול וסבל סוחטים את כוחותינו. הצחוק מביא לרגיעה עליזה ומחדש את מצבורי האנרגיה המדולדלים שלנו.

• הצחוק מכלה כל מה שבדרכו – לטובה ולרעה.

תגיות:צחוקחודש אדרפורים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה