הלכה

החורף הגיע: שו"ת הלכתי, מיוחד לעונת החורף

מתי מתחילים לקרוא את ברכת "ברך עלינו"? האם מותר לאדם זקן ללכת בשבת עם מטריה? וכיצד ניתן להסביר את דברי יהושוע בגמרא אודות הגשם?

  • ט' חשון התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האם מותר לאדם זקן שאינו בריא כ"כ ללכת בשבת עם מטריה? אותו זקן מסוגל ללכת לבית הכנסת ברגל בכוחות עצמו, וגם אין חשש שיקרה לו משהו. אך אם הוא ירטב, יש סיכוי שיהיה חולה, ובגילו לא טוב להיות חולה, וזה יכול לסכן את חייו. האם בשביל תפילה ביום שבת במניין הוא יוכל ללכת עם מטריה? אין פה שום עניין שאנשים יראו ויגידו "הזקן הדתי הזה הולך עם מטריה בשבת", כי כמו שיש היתר לזקנים מסויימים לרכב בשבת על הקלנוע החשמלי אז אין בעיה שאותו זקן ילך עם מטריה. האם הוא יכול להשתמש במטריה ביום חורף סוער בשבת?

חלילה. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה אחת, שצריכה להוביל אותנו בכל השאלות: מהו רצון השם? הוא אסר ללכת עם מטריה בשבת, לכן זה אסור. ההליכה לבית הכנסת היא עניין שנדון בנפרד, ואין מותר לעבור איסור בגלל זה. ואם הוא זקן ויש חשש שיחלה, אז הקב"ה לא רוצה שילך להתפלל במניין, וכל רגע שמונע עצמו מללכת מקבל שכר על הצער שלא הולך, על מצוות שמירת הגוף, והרי זה כמי שנאנס ולא קיים מצווה שגם נחשב כאילו התפלל במניין. רק כדאי שיתפלל באותה שעה שהמנין מתפלל בבית הכנסת, ואז תפילתו תצטרף לתפילתם.

* * *

שלום. קראתי שרבי יהושוע אומר בגמרא שהגשם מגיע משמים עליונים ונשפך לעננים, שהם מסננים אותו, ומשם יוצאות טיפות טיפות. כיצד מסביר זאת המדע?

שלום וברכה. הכוונה בכל הספרים הקדושים המדברים על המים העליונים אינו על מים במובן הגשמי של המושג, כי למעלה בעולמות העליונים אין אחיזה ומציאות לדבר גשמי המושג בעולם התלת מימד שלנו.לפי המבואר בספרי הקבלה, כל העולם שלנגד עינינו הינו השתלשלות ממה שיש בעולם הרוחני, כשהמים הגשמיים הינם השפעה המשתלשלת מעולם החסדים, ושם נמצאים המים העליונים, כשהם נטולי צביון גשמי לחלוטין. ודברי חז"ל במסכת תענית כי הגשמים היורדים כאן למטה מהעננים נתקבלו בעננים מהמים העליונים, מכוונים לכך שכשיש השפעה גשמית של גשם, הרי שבעצם מדובר בהשפעה עליונה של מים עליונים חסדים מעולם עליון, ובהשתלשלות קיבלו את הצביון הגשמי של מי גשמים. אולם בנוסף לנ"ל ישנו כלל גדול מחז"ל כי אין מקרא יוצא מידי פשוטו, ויש אחיזה לכל מילה בתורה גם לפי הפשט. לפי הבנה זו העלה הרב זמיר כהן שליט"א השערה מעניינת ומפתיעה כי בעצם יש המון מים מוקפאים בחלל החיצון שמחוץ לאטמוספירה. וזה מתאים לפי הפירוש הפשטני כי הרקיע שהפסוק מדבר עליו הוא למעשה האטמוספירה. אולם הפירוש הפנימי והמקובל בספרות חז"ל הינו שהרקיע מכוון על משהו רוחני, מחוץ לכל העולם הגשמי המושג במושגים גשמיים, וכך גם המים העליונים.

* * *

מתי מתחילים להגיד בתפילת שמונה-עשרה "משיב הרוח ומוריד הגשם"?

שלום וברכה. כבר התחילו לומר בשמחת תורה. את ברכת "ברך עלינו" אומרים החל מז' מרחשוון - 27.10.17 בערב.

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות.

תגיות:חורףברכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה