חרדים

דמוקרטיה נוסח לפיד

"לא ייתכן שתכפה את דעתך האישית על ציבור שלם, ותחלל את כבוד האדם החרדי וחירותו". קבלו עימות פיקטיבי סוער בין חרדי ליאיר לפיד, על לב לבה של המחלוקת בנושא גיוס בני הישיבות

אא

מאמר זה מתאר דו-שיח פיקטיבי, שמטרתו להעמיד למבחן את הטענות הדמוקרטיות וההומניסטיות שמציע לפיד בעד גיוס חרדים, אותן הוא מכנה בשם הדמוקרטי: שוויון בנטל הציבורי.

* * *

לפיד טוען: "לא ייתכן שאוכלוסייה שלמה תשתמט מנטל ציבורי. צריך שוויון בנטל!".

החרדי: "מר לפיד, על עובדות אין להתווכח. הרי שנינו יודעים כי לפי הנתונים הדמוגרפיים, החרדים מהווים רק 9% מהאוכלוסייה בישראל, בעוד הערבים הישראלים מונים כ-21% (למקורות: ראו ערך "דמוגרפיה של ישראל" בוויקיפדיה).

הערבים הישראלים זוכים לתעודות זהות ולתואר ישראלים, וגם מקבלים את כל הזכויות הדמוקרטיות ללא החובות. אם כולם בעלי אותן זכויות וחובות בעיני הדמוקרטיה, אז מדוע נטפלים דווקא למיעוט החרדי?"

לפיד: "יש סיבות המקשות לגייס את הערבים הישראלים".

החרדי: "האם במילים אחרות אתה אומר, שרצונך להכיל את ה'דמוקרטיה' אך ורק על האוכלוסייה החרדית, ועדיין לכנות את עצמך אדם דמוקרטי?"

לפיד: "מדובר בעניין בטחוני. אנו זקוקים ליותר חיילים משלנו".

החרדי: "כעת אתה טוען שחסר לנו כוח צבאי במדינה. אך אם נכונה טענתך, היינו צריכים לשמוע על הצורך החמור בחיילים מפי הרמטכ"לים הממונים על כך, ולא מפי פוליטיקאים ואנשי תקשורת.

מבחינה דמוגרפית - נכון לספטמבר שנת 2013, מדינת ישראל מונה יותר מ-8 מיליון תושבים, אולם החרדים מהווים רק 9% מהאוכלוסייה בישראל (ראו ערך בוויקיפדיה: "דמוגרפיה של ישראל").

כל הרמטכ"לים, שהם אנשי הצבא הבכירים ביותר במדינה, מעולם לא ראו צורך צבאי חשוב לגייס חרדים. הם טוענים שלא חסר כוח צבאי ואין צורך בטחוני לגייס חיילים חרדים לצבא, ובנוסף הם טוענים, כי גיוסם והכשרתם של בחורי ישיבות רק יעלה הון תועפות למדינה. הבה נזכור את העובדה כי הדרישה לגיוס חרדים לא מגיעה מצורך צבאי או מאנשי צבא, אלא רק מפוליטיקאים ומפלגות פוליטיות שנבחרו לאחרונה. אז מדוע בכל זאת להתאמץ ולגייס את החרדים בכוח?"

לפיד: "כי לא ייתכן שציבור ישראלי משלנו לא יישא בנטל הציבורי!"

החרדי: "האם אתה, מר לפיד, מאמין בערכי הדמוקרטיה והסובלנות?"

לפיד: "איזו שאלה. ודאי שכן".

החרדי: "אם כן, אז בבקשה, העמד את הדמוקרטיה שלך למבחן. שנינו לא נכחיש כיום את העובדה שהמסגרת הצבאית הנוכחית מנוהלת בידי אנשים חילונים בעלי ערכים חילוניים (המסוגלים למשל, להחליט על פינוי גוש קטיף נגד דעת תורה; על חילול שבת שלא לצורך פיקוח נפש; או אפילו להחליט לגייס נשים בכוח לצבא הישראלי למרות שאין כל סיבה ביטחונית הדורשת זאת בצה"ל).

במצב הנוכחי, המסגרת הצבאית נוגדת את ערכיה הדתיים של האוכלוסייה החרדית, שאינה מוכנה בשום אופן להניח את ילדיה במסגרת חילונית שכזו. גם מבט קצר בציבור הדתי-לאומי מראה שהיכנעות למסגרת הצבאית מובילה לאיבוד הערכים הדתיים של המתגייסים בני הכיפות הסרוגות.

כעת אתה, שמאמין בערכי הדמוקרטיה וההומניזם, וכמובן בזכות היסוד של "כבוד האדם וחירותו", כיצד בדיוק תדרוש מאוכלוסייה שלמה בישראל לוותר על ערכיה הדתיים? אם נתאר לעצמנו קבוצה של בודהיסטים ישראלים, אשר אינם מוכנים להרוג שום אדם בשום מצב, ודאי לא היית מאלץ אותם בכוח לשרת בצבא ולהילחם נגד ערכיהם הדתיים. שהרי פעולה שכזו סותרת את הדמוקרטיה, ואת ערך היסוד המקודש ביותר של כבוד האדם וחירותו".

לפיד: "האם אתה רוצה שרק החילונים יגויסו, והחרדים ייהנו?"

החרדי: "ההשוואה אינה הוגנת, כי החילונים אינם מרגישים מאוימים מהמסגרת הצבאית הקיימת, שאינה נוגדת בשום דרך את ערכי היסוד המקודשים להם.

סביר מאוד להניח שגם אתה, מר לפיד, לא היית מוכן שילדיך החילונים יתגייסו בכוח לצבא חרדי הדורש מהם ללבוש ביגוד שחור-לבן ומגבעות, והמחויב לסמכותם של גדולי ישראל, התורה המצוות. מן הסתם היית חושש שילדיך יחזרו בתשובה לאחר הכשרה צבאית שכזו. נסה עתה להיכנס לנעליים של האב החרדי, ותוכל להבין אותו".

לפיד: "זה לא אותו הדבר".

החרדי: "מדוע לא? כשיהיה רוב חרדי במדינה, הצבא מטבעו ייהפך ברובו המוחלט לחרדי. אז נוכל גם אנחנו לומר לך, מר לפיד: צריך שוויון בנטל. מה פתאום שילדיך החילונים לא יתגייסו לצבא החרדי שלנו, ויכירו בערכינו הדתיים?"

לפיד: "לא, ושוב, לא. אין הדבר דומה. החרדים לא יכולים להמשיך להסתגר בבועה שלהם! לא ייתכן שימשיכו לנעול את עצמם בגטאות, ולהתעלם ממה שקורה בחוץ. עליהם להתקדם ולהכיר בחובות הציבוריות שלהם".

החרדי: "מר לפיד, אתה טוען שאתה מדבר בשם הדמוקרטיה והסובלנות. לא ייתכן שתכפה את דעתך האישית על ציבור שלם, ותחלל את כבוד האדם החרדי וחירותו, רק כדי לכפות אותו להאמין בדעותיך הלא דתיות. אני חוזר ושואל אותך: אם אתה מאמין בערכי הדמוקרטיה והסובלנות, כיצד תדרוש לגייס בכוח את האוכלוסייה החרדית בישראל?".

לפיד: "זה לא עניין של דעה אישית. אין לנו ברירה אלא לגייס את החרדים, כי בעוד 50 שנה יהיו לנו 30% חרדים בישראל" (על פי נתוני הלמ"ס, כפי שפורסם במעריב, מאת יוסי גרינשטיין, 12/12/2011). האם ייתכן שרק מיעוט חילוני יתגייס ויגן על רוב חרדי במדינה?".

החרדי: "אני שמח שהתקדמנו בדיון, מר לפיד. אתה לפחות מודה כי לא נותרה לך ברירה, אלא לזרוק לפח את ערכי הדמוקרטיה והסובלנות, ולגייס בכוח את החרדים למרות שגזירה שכזו נוגדת את יסוד כבוד האדם וחירותו. זאת לדעתך, בגלל סיבות ביטחוניות עתידיות. כלומר, בלית ברירה אתה מוותר על הדמוקרטיה וההומניזם בהם אתה מאמין".

לפיד: "לא אמרתי זאת. אל תכניס מילים לפי".

החרדי: "אבל אין כל דרך אחרת לפרש את דבריך. אתה טוען שהמדינה נאלצת לגייס את החרדים בגלל סיבה ביטחונית, למרות שגיוס זה נוגד מכל וכל את הערכים המקודשים לחרדים. אתה מוכן לזרוק לפח את יסוד 'כבוד האדם וחירותו', ולוותר על ערכי הדמוקרטיה בגלל סיבות שהן, לדעתך האישית, מאלצות. כל מה שאני מבקש ממך עכשיו, מר לפיד, הוא להיות ישר איתי. אנא חדל עם הסיסמאות הריקות על שוויון בנטל, על דמוקרטיה וסובלנות, ועל עול הציבור, ואמור כעת בפה מלא את האמת: אני רוצה לגייס את החרדים בכוח, נגד דתם ואמונתם, וגם נגד כל ערכי הדמוקרטיה בהם אני מאמין, בגלל סכנה ביטחונית. אמור שאתה מודע לכך שאינך פועל מתוקף הדמוקרטיה או ההומניזם".

לפיד: "לא אמרתי זאת".

החרדי: "שים לב, מר לפיד, שאנו החרדים לפחות מודים על האמת, ולא משתמשים בסיסמאות שקריות וריקות מתוכן. אנו לא מסתתרים מאחורי קדושת הדמוקרטיה ודיבורים שקריים על הומניזם, אלא אומרים בפה מלא לכולם, שאנו חוששים לשלום ילדינו, לאיבוד הערכים היהודיים וזהות עמנו, ששמר במשך 2000 שנות גלות על יהדותו רק בזכות תרבות התורה. אנו לא מוכנים לאבד את הערך הקדוש לנו מכל, את לימוד התורה בטהרה בישיבות, ובאופן המנותק מחיי החול. הישיבות הן מה שבעינינו שומר על זהותנו היהודית בדור מלא קשיים ופיתויים מבית ומחוץ, מלבד אמונתנו שעסק התורה הוא המקיים את עם ישראל והעולם (אלא שלא אכנס איתך כעת גם לדיון על אמונתנו, שאינך מאמין בה).

"בשונה מאיתנו החרדים, פיך ולבך אינם שווים מר לפיד. אנו מודים על האמת, אך אתה מסתתר מאחורי סיסמאות שקריות כמו 'דמוקרטיה' ו'שוויון' ו'סובלנות', כאשר מה שאתה דורש באמת מאחורי כל המילים היפות, הוא פגיעה חמורה מאוד בערכי הדמוקרטיה, בכבוד האדם וחירותו, כמו גם פגיעה בערכי היסוד המקודשים לאוכלוסייה שלמה מישראל. אנא היה ישר לפחות, והודה על האמת, ללא גינוני הפוליטיקה והתקשורת".

לפיד: "איני חוזר בי. כפי שאמרתי ואומר, אין לנו ברירה אלא לגייס את החרדים, כי עתיד המדינה מונח בידיהם. זה רק עניין של זמן עד שהחרדים ינצחו אותנו החילונים מבחינה דמוגרפית".

החרדי: "גם אם טענתך היתה נכונה, אין לך את הרשות הדמוקרטית לפגוע בערכים המקודשים לציבור שלם. הפוך את שם המדינה מדמוקרטיה לדיקטטורה או לקומוניזם, ורק אז פעל כרצונך נגד אוכלוסיות באופן בלתי דמוקרטי, ללא השקרים וסיסמאות השווא.

"מכל בחינה שלא נסתכל על זה, במסגרת הדמוקרטית הנוכחית אין לך כל אפשרות חוקית, וגם לא כל היתר הומניסטי, לדרוש מציבור שלם להיכנע לערכיך החילונים, הנוגדים את ערכיו המקודשים. כפי שבמדינה דמוקרטית אינך יכול לדרוש מציבור בודהיסטי להחזיק נשק ביד ולהילחם עבורך, באותה מידה אינך יכול לדרוש מציבור חרדי להכניס את ילדיו למסגרת צבאית חילונית ולהתחלן. אנא דבר איתי ביושר, הנח את כל הקלפים על השולחן ואמור לנו את האמת כפי שהיא, ללא סיסמאות פוליטיות".

לפיד: "אני לא מסכים איתך. גם במסגרת הדמוקרטית קיימים ויתורים, שוב, למען סיבות ביטחוניות הולמות".

החרדי: "אתה חוזר וטוען שאין לנו ברירה, אלא לגייס את החרדים בכוח, נגד ערכי הדמוקרטיה. אך אם טענתך היתה נכונה, שקיימת סיבה ביטחונית עתידית לשלום המדינה בשל הריבוי החרדי בישראל, אז אני רואה בדיוק שתי דרכים בהן הבעיה תיפתר באופן דמוקרטי:

"1. הבעיה תפתור את עצמה: החרדים יתרבו, מה שאומר כי בעתיד ייבחר ראש ממשלה חרדי, שיישמע להוראת גדולי ישראל. ביום שזה יקרה, החרדים יוכלו להקים מסגרות צבאיות חרדיות לגמרי שהן תחת פיקוד חרדי הולם, התואם את השקפתם של גדולי ישראל, וכל זאת באמצעות המסגרת הדמוקרטית הקיימת. אז יוכלו החרדים לברור את הבחורים שאין תורתם אומנותם, וייצרו צבא חרדי כשר בישראל, שלא יסכן בשום דרך את החינוך החרדי שקיבלו מבית. ערכי היסוד המקודשים לציבור החרדי לא ייפגעו בשום דרך. יהיו מי שיאמרו כי צבא חרדי שכזה, המוכן להקריב את חייו עבור ערכים מקודשים ואמונת חכמים, יהיה חזק ונחוש בהרבה מן הצבא הנוכחי (שמאבד בהדרגה את ערך הציונות).

"2. האפשרות השנייה תהיה שהצבא ייהפך למקצועי כמו בארצות הברית, ומי שישרתו בו יהיו רק העילית שבעילית. גם כיום, רוב כוחה הצבאי של המדינה תלוי בחילות קטנים כמו חיל האוויר והמודיעין. בדורנו, דור של טילים בליסטיים, לא נותרה משמעות רבה למספר החיילים והכוח הרגלי המתגייס לצבא. במלחמה האטומית הבאה עם איראן, לא ריבוי החיילים יקבע את רמת ההצלחה של ישראל. לכן יהיה זה הגיוני להפוך את הצבא למקצועי, ולעודד הכשרה צבאית קפדנית יותר עם הטבות הולמות. ייתכן שהפיכת הצבא למקצוע אף תקדם את הצבא הישראלי, שכיום אינו בורר דיו חיילים".

לפיד: "אז הבה נתחיל לגייס את החרדים כבר עכשיו, כדי שיתאימו למסגרת הצבאית הקיימת, וכך לא נצטרך לשנות את הצבא בעתיד".

החרדי: "במילים אחרות, אתה אומר לנו שרצונך לחלן את הציבור החרדי באמצעות המסגרת הצבאית החילונית הקיימת, ובכך למנוע צביון חרדי למדינה. רצונך בגיוס חרדים אינו נובע אפוא מטעם בטחוני אלא תרבותי. רצונך להכניע את תרבות התורה באמצעות החדרת ערכים חילוניים לתוכה, כמו תכנית הליבה או גיוס צבאי למסגרת חילונית. משום רצונך לראות עתיד חילוני למדינה, אתה מוכן לחלל את ערכי הדמוקרטיה הבסיסיים ביותר בהם אתה מאמין, ולא זאת בלבד, אלא שאתה גם מוכן לחלל את הערכים המקודשים לאוכלוסייה שלמה בישראל. אז בבקשה מר לפיד, חדל לדבר איתנו על שוויון בנטל, כאשר אתה עצמך לא מאמין במה שאתה מייצג".

לפיד: "לא אמרתי זאת, ואל תכניס מילים לפי. אני חוזר ואומר לכל: צריך שוויון בנטל! החרדים צריכים להכיר בערכי הדמוקרטיה והסובלנות של מדינת ישראל".

החרדי: "תודה רבה לך מר לפיד על ההסבר המקיף והסובלנות".

(צילום: ויקיפדיה)

תגיות:דמוקרטיהיאיר לפידחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה